Vi ønsker god ledelse – og derigennem attraktive arbejdspladser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Danehofskolens værdigrundlag
Medarbejderudviklingssamtalen
Set i forældreperspektiv
Værdigrundlaget i Greve
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
Jeanett Bonnichsen Tlf: Amagertorv 31
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
NOEA/Aalborg Universitet
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Myter om anerkendelse! 10. Marts 2009.
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Arbejdsglæde Du bestemmer selv.
Ledelse i forskellige retninger
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Hvis du ønsker at opnå fremragende
organisatoriske kompetencer
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Stressmanagement En ledelsesopgave
Ansvarlig.
Anerkendende pædagogik
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Vi ønsker god ledelse – og derigennem attraktive arbejdspladser

Anerkendende kultur Fra ensartethed til mangfoldighed Leder af ledere – høj grad af uddelegering Teamorganisering Kreativitet og innovation Kort vej fra idé til handling Faglig stolthed Udviklingsaktive - gang i den – gå på mod Positive betydningsbærer Alle har ret til at udvikle og udvikle sig – vi står ikke i vejen for hinanden!

Anerkendende ledelse Tydelig, viser retning og er rollemodeller Dialogbaseret - involverer medarbejderne Uddelegerer ansvar, opgaver og kompetencer Skaber et miljø, der er stimulerende for kreativitet, åbenhed og videndeling Sikrer at medarbejderne udvikler sig og skaber vilkår for trivsel og et godt arbejdsmiljø

Teamledelse Dannelsesorienteret, kompetent, fag- og ledelsesdidaktisk dygtig Forskellige perspektiver – kontekstbestemt Ressourcestyring, målstyring, evaluering og resultatfokus Procesleder – relationsfreak Historiefortæller med fokus på succeser Synlig og tydelig rollemodel – et etisk projekt

Problem- kontra ressourcetænkning Opmærksomhed på problemer, fejl og mangler At løse problemer Problemidentifikation Årsagsanalyse Løsningsmuligheder Handlingsplan Opmærksomhed på ressourcer, værdier og ønsker At skabe fremtid Identificere det vellykkede og værdifulde Skabe billeder af en ønsket fremtid Skabe fælles billede af en opnåelig fremtid Igangsætte processer til at virkeliggøre fremtidsbilledet

Succes Vi skal lære af vores succeser At tillade fokus på succes giver samtidig retten til at glæde sig over, hvad der lykkes. Der er langt mere positiv energi i at tage afsæt i alt det man har at være glad for end alt det, der er gået galt. Spred de gode historier

(ny) professionalisering Fokusering på nye erkendelser – vidensbaseret udvikling Samtidighed – scanner omverden Uddelegering – distribueret ledelse En teamorganiseret kreativ innovationskultur Coaching og værdsættelse Udvikling af professionsfællesskaber ”Klodshanser” - en øve- og iværksætterkultur Ledelse som tilgang

Teamsamarbejde Hvad fungerer rigtig godt? Hvad har teamet brug for at udvikle og forbedre? Hvilke visioner, idéer og drømme har teamet? Hvordan kan teamet bruge gode erfaringer fra det, der lykkes, til områder, der opleves som vanskelige? Hvilke konkrete handlinger vil teamet sætte i værk? Hvordan kan ledelsen støtte teamet i den fortsatte udvikling af samarbejdet

Ledelse – et personalegode Ærlige og reel feedback Træde i karakter – autenticitet Relations-freak At tage ansvaret på sig som leder Støttende, lyttende og opmuntrende Den der bakker op om nye ideer Coach - hjælper medarbejderen til selvhjælp Ledelse er også at være kontrollerende i relation til målene - og Vagthund i relation til værdierne.

Ledelseskraft Ledelse er at mestre helhedstænkning vise vejen frem til visionen, have styrke, turde tage ansvar være kreative og handlekraftige, og være fuldt til stede i nuet. tilpas ydmyghed (lederskab) styr på sig selv Selvledelse mod (stik hovedet ind i løvens gab) gode historier - gør en forskel.

Selvledelse - selvstyring Kravene til dagens leder er mindst lige så skrappe som dem, topatleter konfronteres med: Præstér det optimale under pres, være bedst, når det gælder, og gøre det igen og igen. Langt maratonløb. Man skal finde sig rytme. Det handler ikke om at vinde, men om at gennemføre. Ingen pylrer, vi må have brede skuldre. Selvstyring er at have andet end arbejde på hjernen. Prioriteringer er vigtigt. Det handler om – at lede langsigtet i en kortsigtet verden!

Effektivitet ”Effektivitet er en intelligent form for dovenskab” Paretos lov: 80% af resultaterne kommer fra 20% af arbejdsopgaverne. ER 80% af alle dagens kontakter tilfældige? Hvordan er din ”timeløn” reelt? Hvad kan forbedres her og nu?

Arbejdsglæde Forsøger at arbejde sig ud af opgaverne Tasker med hjem Cool Stress – utålmodig ”Behandler” ”Røv til stol” Mange ”aber” på skuldrene Arbejder ”så lidt som muligt” Fritid Respekt for dagsformen Nærvær – overskud Forebygger Walk og talk God til at uddelegere – flytte aber

En vinder har en plan  En taber har en undskyldning.

Giv kun din opmærksomhed til det, du ønsker mere af  Gervase Bushe

Kontakt information: Grethe Andersen, pd skoleleder Vester Mariendal skole, Aalborg Skolevæsen www.vmarieskole.dk Stjernevej 1 9200 Aalborg SV Mailto:gra-kultur@aalborg.dk Tlf: 98183988 29271929