Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Advertisements

Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Markedskommunikation - del 1
[Produktnavn] Marketingplan
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Full-service kommunikation Prolog Reklamebureau A/S Knudtzon´s Bogtrykkeri A/S v/ Henrik Juul Kühn, Key Account Manager.
Gruppe 10 Cathrine Tavs Andersen Peter Elm Bech Jensen Malene Mandrup Therkelsen Jeppe Wittus.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Overblik Tal i tusinde kr.: Kilde: pro-f.dk Overblik Ansatte pr. 31/ : Kilde: borsen.dk.
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Markedsføring og reklame
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Skabelon til forretningsmodel
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Teorier og perspektiver, DMTK 2 Virale videoer
(Firmanavn) forretningsplan
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship Business Model Generation 4 Strategi
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2016 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 4 Forretningsmodellens mønstre 2b
Tværmedial Kommunikation 11 Chaffey: Digital marketing Pillon: Content marketing forår 2017 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
ikek 6 Markedskommunikation
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 6 Business Model Generation Kap
Humanistisk Entrepreneurship intro
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Tværmedial Kommunikation 6 Trends  Big data PR i de sociale medier tid Digitalisering forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
[Firmanavn] Forretningsplan
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2017 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Tværmedial Kommunikation 11 +content Interkulturel kommunikation
Tværmedial Kommunikation 5 Kommunikationsstrategi
Tværmedial kommunikation 8 opsamling 1
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation, Teorier og modeller
Firmanavn Forretningsplan.
Forretningsudvikling – men hvordan
Præsentation af forretningsplan
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Tværmedial Kommunikation 1 Intro Forudsætninger og definitioner
Markedskommunikation 6 6: On-line forbrug 7: Digital brandpositionering 8: Digitale forretningsmodeller Gruppearbejde: Eksamensprojekt forår 2019 Pillon.
Humanistisk Entrepreneurship 6 Business Model Generation Kap
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
TmK Det digitale medieforbrug DMTK kap. 7
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 13 Eksamen Eksamenstræning Adding values to the business model forår 2019 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 9 +content Interkulturel kommunikation
Humanistisk Entrepreneurship 1 Intro Innovatismer
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering KUA 2011 Any customer can have a car painted.
Tværmedial Kommunikation 3 Forudsætninger og definitioner
Tværmedial Kommunikation 2 Teori og modeller
Tværmedial Kommunikation 9 DMMK Kapitel 5 Virksomheden på de sociale medier Case 3 Big data og Business Intelligence forår 2018 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Gruppeopgave Vælg en virksomhed I opfatter som succesrig og find fem stikord der beskriver hvorfor de er det. Forventnings-afklaring Definitioner Aspekter af HEnt Studieordninger Eksamen Forretnings-planen Innovatismer Gruppeopgave 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis Bemærk den i breadcrumbs foreslåede rækkefølge for ‘byggestenene’. Denne forekommer mig den mest logiske, men I kan bruge bogens eller jeres egen – bare I får alle elementerne med. 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Hvilken værditilbud opfyldte dit sidste (større) indkøb? Nævn andre relevante værditilbud end dem der opremset 29-31. Hvilke værditilbud opfylder din virksomhed? Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Hvordan finder virksomheden frem til sine kundesegmenter? Forskellige segmenteringsstrategier (se senere SMP-modellen) Hvilke af de 5 segmenteringskriterier, der er beskrevet på side 26, passer til jeres virksomhed? Hvilke af de 5 markeder, der er beskrevet på side 27, passer til jeres virksomhed? Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet De fleste lærebøger skelner mellem udifferentieret, differentieret og koncentreret markedsstrategi. Hvordan skal de på side 27 nævnte målgrupper bearbejdes? Massemarked: udifferentieret Forbrugerelektronik? Morgenmad? Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet De fleste lærebøger skelner mellem udifferentieret, differentieret og koncentreret markedsstrategi. Hvordan skal de på side 27 nævnte målgrupper bearbejdes? Massemarked: udifferentieret Forbrugerelektronik? Morgenmad? Nichemarked: koncentreret Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet De fleste lærebøger skelner mellem udifferentieret, differentieret og koncentreret markedsstrategi. Hvordan skal de på side 27 nævnte målgrupper bearbejdes? Massemarked: udifferentieret Forbrugerelektronik? Morgenmad? Nichemarked: koncentreret Segmenteret marked: differentieret/segmenteret Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet De fleste lærebøger skelner mellem udifferentieret, differentieret og koncentreret markedsstrategi. Hvordan skal de på side 27 nævnte målgrupper bearbejdes? Massemarked: udifferentieret Forbrugerelektronik? Morgenmad? Nichemarked: koncentreret Segmenteret marked: differentieret/segmenteret Tøj? Differentieret marked: differentieret/segmenteret Volkswagen? Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet De fleste lærebøger skelner mellem udifferentieret, differentieret og koncentreret markedsstrategi. Hvordan skal de på side 27 nævnte målgrupper bearbejdes? Massemarked: udifferentieret Forbrugerelektronik? Morgenmad? Nichemarked: koncentreret Segmenteret marked: differentieret/segmenteret Tøj? Differentieret marked: differentieret/segmenteret Volkswagen? Mangesidede platforme: Flere mulige kombinationer Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Kommentér hvad der her forstås som kanaler. Der er en væsensforskel på distributionskanaler og kommunikationskanaler (se også de 4 p’er; placement, promotion) Se senere AIDAE modellen Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Opstil de på s. 35 nævnte kunderelationer efter stigende involveringsgrad Selvbetjening Push strategi, med fokus på forhandler(fordele) Automatiseret service Personlig salg (B2C) Allokeret personlig betjening (Key account managers i B2B og B2G) Især gennem internettet: Fællesskaber/Communities Medskabelse/Co-creation Der kan argumenteres for at inddrage kommunikationskanaler (markedskommunikation) i dette byggesten Beskriv dit firmas kunderelationer Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Find egne eksempler på de på side 37-38 nævnte indtægtsstrømme ”Assets sale” bør ikke oversættes til ”Salg af aktiver” men simpelthen ”Salg” af produkt, ydelse og lign. Hvilke indkomstkilder har gruppens virksomhed? (din/jeres nuværende forretningsidé?) Hvilke(n) prissætning(er) benytter Gruppens virksomhed? Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Hvilke fysiske, immaterielle, menneskelige og finansielle ressourcer skal et supermarked råde over? Beskriv i en prioriteret liste de ressourcer jeres forretningsidé/virksomhed forudsætter Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Hvilken forskel er der mellem nøgleressourcer og nøgleaktiviteter? Ressourcer skal man råde over, aktiviteter er de vigtigste implementeringer af ressourcer. Diskutér, om de ansatte hører ind under ’menneskelige ressourcer’ eller ’nøgleaktiviteter’ Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Find eksempler på henholdsvis omkostningsbasered og værdibaserede virksomheder indenfor levnedsmiddelbranchen Er dét, at minimere omkostningerne, altid fornuftigt? Ja, uanset om man videregiver fordelen til kunderne (f.eks. lavere priser, flottere indpakning, længere garanti), aktionærerne (f.eks. højere dividender) eller bruger dem på anden måde Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Hvilke partnerskaber kan man forestille sig, at et legetøjsproducent som Lego kan indgå? Optimering af stordriftsfordele: Særaftaler med en plastikgranulatproducent Reduktion af risiko og uvished: Samarbejde med andre producenter af plastikemner i forskning af alternative plastmaterialer Erhvervelse af bestemte ressourcer eller aktiviteter: Samarbejde med spiludviklere Co-branding: Samarbejde indenfor underholdningsbranchen Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Kreative grupper Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Nøglepartner Omkostnings-struktur Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Gruppeopgaver med udgangspunkt i gruppens forretningsidé/virksomhed Hvilke værditilbud opfylder din virksomhed? Hvilke af de 5 segmenteringskriterier, der er beskrevet på side 26, passer til jeres virksomhed? Hvilke af de 5 markeder, der er beskrevet på side 27, passer til jeres virksomhed? Hvilke indkomstkilder har gruppens virksomhed? (din/jeres nuværende forretningsidé?) Hvilke(n) prissætning(er) benytter gruppens virksomhed? Beskriv i en prioriteret liste de ressourcer jeres forretningsidé/virksomhed forudsætter Kreative grupper Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Skitsér en intern analyse af en selvvalgt virksomhed ved hjælp af forretningsmodellærredet (Canvasmodellen) Kreative grupper Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Forretningsmodel-lærredet i praksis 29. december 2018 17 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet