SIKKERHED ONLINE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Børns sociale liv med digitale medier
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Gennemgang af Youtube.com. Hvad kan man finde på Youtube.com?  Musik  Film  Filmklip  Instruktionsvideoer  Etc.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Verdens bedste klasse. Working on What Works LØFT-SKOLEN Verdens bedste klasse.
INTERNET SIKKERHED….. Hvad betyder internet sikkerhed og hvad kan man gør for at beskytte sig selv, sine børn og sin pc når man benytter det ”vilde internet”
Er det nemt at indberette bivirkninger - eller kan det gøres nemmere? Anja Thrane, Userminds.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE På forældremøde.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Microsoft Access databaser.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Klippe og klistre.
Din kreative online praksis!
Modul 1 Rød løber (C).
ÅBNE RUM Metode og Praksis.
Velkommen Robusthed basiskursus
GUIDE TIL BRUGEN AF FÆLLESMATERIALER (LÆRER)
GUIDE TIL BRUGEN AF FÆLLES MATERIALER (ELEV)
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
SIKKERHED ONLINE.
Den gode tone Lse.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
TEKNOLOGIFORSTÅELSE.
Den gode tone Lse.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
SUCCES MED SALG 1.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
DEN GODE STIL.
Sådan bruges video- s og emnerapporter
TEKNOLOGIFORSTÅELSE.
Knallertens udstyr.
Fremtidens bibliotek ”Folkebiblioteket – uden bøger”
Markedsføring i LOF Et ambitiøst og strategisk arbejde over hele året
DEN GODE STIL.
Fællesevaluering for erhvervspraktikanter
Firmanavn Produkter og serviceydelser
Velkommen.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
Den gode tone Lse.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Velkommen til forældremøde
Modul 8a: ”Flere muligheder på internettet”
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Hold dit NemID for dig selv
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Information om Aula til forældre
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Velkommen til forældremøde
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

SIKKERHED ONLINE

Dagens program Introduktion Øvelse 1: Del 1: Dine digitale fodspor Del 2: Hvad er cookies? Øvelse 2: Hvad ved Google? Øvelse 3: Dine privatoplysninger Opsamling

Introduktion Dobbeltklik på den sorte boks for at starte videoen Link til video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=bzHqJ_HVFcM

Øvelsen forklares, og papire deles ud Digitale fodspor

Dine digitale fodspor Lav en streg ned gennem klassen med malertape. Stil jer i to rækker overfor hinanden på begge sider af stregen. Tænk tilbage på alle de steder, du har været i dag. For hvert sted du har været, siden du stod op i morges, træder du et skridt tilbage. Du skal slutte i din seng. Snak om de fysiske fodspor, I har lagt i løbet af dagen.

Dine digitale fodspor Tænk nu over, hvor du har været på nettet. For hvert sted du har været på nettet, træder du et skridt frem. Snak om de digitale fodspor, I har lagt i løbet af dagen.

Dine digitale fodspor Har I lagt mange eller få digitale fodspor? Hvad er forskellen på digitale og fysiske fodspor? Hvilke fodspor bliver gemt, og hvad betyder det? Hvad betyder det, at de digitale fodspor bliver gemt? Hvorfor tror I, at de digitale fodspor bliver gemt?

Dine digitale fodspor Læs tegneserien om cookies på internettet. Har I lagt mærke til, at internettet tilpasser sig jeres søgninger? Tænker I over, hvad der sker, når I trykker ”ja”/”accepter” til cookies? Hvem har interesse i jeres oplysninger?

Hvad ved Google?

Hvad ved Google? Del 1 Gå sammen to og to. Google sangeren Christopher. Se, hvor mange ting på skemaet I kan finde om personen. Del 2 Google din makker. Udfyld skemaet nu med de ting, som du kan finde om din makker. Fortæl din makker, hvad du fandt om ham/hende på nettet. Er han/hun en offentlig eller privat person?

Hvad ved Google? Hvor mange punkter på arket kan I finde om Christopher? Kan I finde mange privatoplysninger, såsom bopæl og telefonnummer? Hvad kan der ske, ved at vi ved så mange ting om ham?

Hvad ved Google? Hvor mange informationer lå der om jer selv? Var I klar over, at de oplysninger lå der? Hvordan kan det være, at der er forskel på, hvor mange oplysninger der ligger om jer på nettet (offentlig vs. privat profil/person)? Hvad kan der ske med oplysningerne, når de ligger frit tilgængeligt for alle? Hvad kan man gøre for at begrænse oplysningerne/de digitale fodspor?

Dine privatoplysninger

Privatoplysninger Læs arket, og se, hvordan du kan beskytte dine privatoplysninger på de sociale medier. Hvis du har lyst, kan du følge guiden og ændre dine privatindstillinger.

Opsamling Hvad har vi lært i dag? Hvordan kan man beskytte sine privatoplysninger? Hvad kan vi tage med videre?