Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Hvad er internationalisering
Anvendelsesorientering i praksis. Hvad er det for en størrelse? 1.Undervisning ud af klasselokalet 2.Tankerne ud af undervisningslokalet 3.Omverdenen.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Global undervisning.
Få styr på leverandørerne
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
13. Ikke-finansielle rapporter
Teori-Praksis-holdning
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
og menneskerettigheder Fag: Historie & IØ
Geografi mellemniveau
2 Eksterne forhold Oversigt
International Økonomi A
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
Diskursanalyse som omdrejningspunkt for tværfagligt samarbejde
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
Globalisering og internationale forhold
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Danmark i en globaliseret verden
Økonomien i et internationalt perspektiv
Lærermiddelkultur(er)?
SF Ungdom Ved..
Globalisering Rige og fattige lande
Intro og Problemformulering
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Fysik/kemi – hvad er det?
Kapitel 15 VÆKST OG/ELLER BÆREDYGTIG UDVIKLING ? – målkonflikt i den økonomiske politik?
Workshop 15 Laurids S. Lauridsen, Internationale Udviklingsstudier, RUC Globalisering - årsag og konsekvenser.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Krig og Terror Gruppe 4.
Kapitel 4 Kulturmøde og menneskerettigheder
Internationale Studier
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
3. session Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark
V O R E S H I S T O R I E H V E M E R M S ? ”Mellemfolkeligt Samvirkes formål er at fremme mellemfolkelig forståelse og solidaritet, for gennem et samarbejde.
Økonomisk globalisering
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Real - økonomi Økonomisk udgangspunkt : Produktion :Ingen Arbejdsløshed :Alle Levestandard :Mangler Gæld / Formue :Ingen.
Globalisering, side
EU, globaliseringen og den danske velfærdsstat
Kapitel 10: Global og regional ulighed
Jan Christiansen SOSUFYN
Globalt Perspektiv Per Pinstrup-Andersen ATV – temamøde København den 10. december, 2012.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Niger. Fakta om Niger  Verdens fattigste land*  Befolkning 18 millioner  Højeste befolkningstilvækst 3,8%  Yngste befolkningsgennemsnit 15,1 år 
Uretfærdig middag Begreber til introduktion. Lande i Nord og Syd Kaldes også industrilandene og udviklingslandene Eller I-lande og U-lande Den 3. verden.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Erhvervsgeografi og Globalisering Om arbejdsdeling mellem hovederhvervene og international arbejdsdeling Af Otto Erhvervsfordeling i alle lande Erhvervsfordeling.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Jeopardy Del 3: International økonomi. FrihandelProtektionismeØkonomisk integration Globaliseringens vindere Globaliseringens tabere
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Erhvervsgeografi og Globalisering
Bæredygtige forbrugs- og produktionsformer
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Læringsuge 47 & 12.
Teoretisk pædagogikum
Ressourcer og globale relationer Case: DR Congo og Coltan
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
Erhvervsgeografi og Globalisering
Rig og fattig Hvornår er man fattig?
Emne: Produktion (med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget)
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Erhvervsgeografi og Globalisering
Præsentationens transcript:

Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her bl.a. arbejde med råstoflokalisering, produktionsenheder, infrastruktur samt transportveje. Fase 2: Senere i trinforløbet skal eleverne undersøge udvalgte lande og regioners ressourcer, og hvordan ressourcerne anvendes. Eleverne skal arbejde med hvilke handelspartnere samt hvilke transportformer, der bliver brugt til fragt af varerne. Eleverne skal i den sammenhæng bl.a. arbejde med fair trade, multinationale transport-, produktions- og handelsvirksomheder samt handelssammenslutninger.  Fase 3: Sidst i trinforløbet skal eleverne undersøge miljømæssige konsekvenser ved global transport af varer og industriel udnyttelse af forskellige ressource, herunder fødevarer og undergrundens råstoffer. 

Modellering Fase 1: Med udgangspunkt i eget og andres forbrug skal eleverne arbejde med produktion, varer, tjenester og globalisering. Eleverne skal gennem fysiske og digitale læremidler arbejde med bl.a. temakort, diagrammer, råstoffer, produktionsbetingelser, etisk handel, mærkningsordninger, virksomheders CSR-politik, outsourcing, global arbejdsdeling, infrastrukturer, handelsmønstre, forbrug og forbrugsvaner. Fase 2: Eleverne skal arbejde videre med sammenhænge mellem fattige og rige lande. Der skal inddrages bl.a. landekendskab, økonomisk og politisk verdensorden, fattigdomscirklen, BNP, HDI, lykkeindex, lav-, mellem- og højindkomstlande. Fase 3: Endelig skal eleverne beskæftige sig med udviklingsbistand og bistandspolitik for at sætte lokale forhold i et globalt perspektiv. Der skal bl.a. inddrages kulturmøder, mellemfolkelig forståelse, multi- og bilateral bistand, nødhjælp og bistandsorganisationer, fx FN, Verdensbanken, EU og NGO’er.

Perspektivering Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i, hvorledes globaliseringen påvirker levevilkår og samfund i forskellige regioner og lande, herunder arbejdes med velfærd, arbejdsforhold, lønniveau, menneskerettigheder, magtrelationer, konflikter, befolkningsminoriteter og kulturmøder Fase 2: I undervisningen skal eleverne endvidere arbejde med årsager til nationale og globale problemer med inddragelse af økonomiske, politiske og kulturelle forskelle, handelsmønstre og teknologisk udvikling. Fase 3: Sidst i trinforløbet skal eleverne vurdere og diskutere handlemuligheder for udvikling af økonomisk, økologisk og kulturel bæredygtighed. Der skal herunder inddrages udviklingsbistand, nødhjælp, fair trade, forbrugerpolitik, mellemfolkelig forståelse, NGO’er, CSR og internationale organisationer.