Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Præsentation til forældremøder
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
Den kommunale vejledning om STU
Unge, alkohol og stoffer. Organisering – samspil på tværs Det Frie Gymnasium Niels Brock, EUD Hotel- og restaurantskolen Københavns Kommunes Ungdomsskole.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Samspillet mellem folkeskoler, UU-vejledning og ungdomsuddannelserne UU-reform med fokus på erhvervsuddannelserne Kommunesamarbejde om udskolingen, UU-vejledning.
Udarbejdet af UU Randers 21. oktober 2015 Afgangselever Status i oktober måned det år hvor grundskoleeleverne afsluttede 9. og 10. klasse i.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Oplæg til paneldebatten torsdag på Nordisk konference Lena Schnack Mertz Formand/ordförande for DMKL.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner. Eksempler på udvalgte overgangsvejledninger. Udfordringer, lokalt og nationalt. Oplæg til work-shop.
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
10. klasse og 10. klassecentre resultater fra forskningen
Skema og vikardækning.
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Brobygning – EUD og efterskolerne
Efterskoleforeningen
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Afgangselever Status i oktober måned
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Kollektiv vejledning i grundskolen
Spændingsfelter i vejledningsloven
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Reformerne og samarbejdet mellem grundskoler og ungdomsuddannelser
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Ny fra MBUL Hanne Woller Kontor for Voksenuddannelse og overgange
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Forældremøde.
Dagens program Du skal have kendskab til:
Undervisningspligten
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Udvikling af modeller og metoder til differentiering
Hvad er praksisnær undervisning?
Skoleudvikling i Praksis 1
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Tilmelding til uddannelse 2018
Hvad lærte vi af projektet?
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Uddannelsesstrategi 2014 – fokus på vejledning
Nyt fra ministeriet Billeddias
Hvor kan jeg hente hjælp?
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Afgangselever
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Hvis min og , så vil Og vi kan have .
Velkommen.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner.
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære? Årsmøde 2018 på Nyborg Strand Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier Oplæg ved Jan Bauditz, Danmarks Lærerforening

Baggrund Søgemønstre og højere status for erhvervsuddannelserne Det frie uddannelsesvalg Realitets tjek af forslag Noget er lovgivning og noget indenfor rækkevidde af samarbejde 4 temaer

1. Øget praksis- og anvendelsesorientering Praksis- og anvendelsesorientering i alle fag og afspejles i prøver Praktisk- musiske fag styrkes Tværfaglige praksis- og projektforløb Værksteder og faglokaler Ledelsesmæssigt fokus

2. Undervisning i klassefællesskabet Ikke opdeling i fagligt niveau og tidligt uddannelsesvalg Enhedsskolen er fundamentet Bedre rammer for valgfag og projektforløb Specialundervisning og SPS

3. Alle skal udfordres med vejledning Ret til vejledning Fra fokus på valg til undervisning og læring om valg af ungdomsuddannelse Fælles kompetenceudvikling om Uddannelse og Job – vejledere, lærere i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne

4. En styrket folkeskole-10. klasse Folkeskolens 10. klasse i kommunale 10. klassecentre Mulighed for at målrette både mod gymnasium og EUD – bygget på samarbejde Mere ensartet 10. klassetilbud på tværs af institutioner

Spørgsmål Hvad kan lærere i folkeskolen og på erhvervsskolen lære af hinanden? Hvilken rolle skal UU-vejlederne spille?