Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne SIP1 Undervisningsministeriet Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelserne Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV)
Læringskonsulenternes opgave ”Læringskonsulenterne skal rådgive erhvervsskolerne om kvalitets-og kompetenceudvikling og sprede viden og metoder på tværs af institutionerne” (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser. 9.7.3.) Læringskonsulenterne på erhvervsuddannelserne skal gennem dialog med ledere og uddannelsesledere mv. blandt andet vejlede og rådgive om: den enkelte erhvervsskoles muligheder og udfordringer i forbindelse med implementeringen af reformen undervisningens organisering og undervisningspraksis pædagogisk ledelse læringsmiljø lokal kapacitetsopbygning 26-12-2018
Hvad kan I bruge os til? Kvalificering af implementeringsplan fx Sparring om operationalisering og realisering af plan Strategisk og pædagogisk ledelse af implementering fx Strategisk udbud af valgfag mhp. at nå overgangskrav Organisering af medarbejdere Plan for strategisk kompetenceudvikling Metoder til implementering Ét eller flere af reformens elementer: fx Fagretninger, grundforløbets første del og anden del, EUD10, eux, euv, motion og bevægelse, pædagogik og didaktik
Ønske om vejledning og sparring til reformimplementering? Læringskonsulenterne tilbyder kortere eller længere rådgivnings- eller vejledningsforløb. Planlægning vil ske i dialog med skolen og altid tage udgangspunkt i den enkelte erhvervsskole med fokus på implementeringen af reformen. Kontakt læringskonsulenterne eudlaeringskonsulenter@uvm.dk 26-12-2018
Facilitering i dag v/UVM medarbejdere Fokus på produktet – ”noget brugbart med hjem” til det fortsatte arbejde med implementering af reformen. Stiller spørgsmål af såvel opklarende som ”forstyrrende” karakter. Fokus på rammer og roller - i arbejdet med opgaven, herunder samarbejdet med ”Buddyskolen”.
Buddy-skoler Kriterier for gruppedannelse Skoletype Funktionel gruppestørrelse Formål Gensidig inspiration og sparring – ‘kritisk ven’ Mulighed for netværkssamarbejde mellem SIP
Til SIP2 Medbring skolens implementeringsplan og jeres tre gode råd til tilrettelæggelse af tværfaglige og helhedsorienterede forløb Tag et foto af et læringsmiljø, der fungerer efter hensigten Tag et foto af et læringsmiljø, der kan kvalificeres.