En forhandling – to vindere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Advertisements

Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Ledelse af frivillige i naturparker dag 2 Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
AT's tilsyn med psykisk arbejdsmiljø - rapportens konklusioner. v/ Lektor Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC 25. august 2010Bedre.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os TUP Lærergruppemøde den © ZBC BusinessCenteret 2011.
LIVETS ORD Oktober 2016 “Tilgiv din næste den uret, han begår, så vil også dine synder blive forladt, når du beder om det” (Siraks Bog 28, 2).
YF Trænerudvikling 2016 Opsummering Målsætning Når man arbejder med målsætninger og mål, skal man være klar over, hvilken type mål der arbejdes.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Ungdommens Folkemøde
Karrierelæring på egen krop
Kompleksitetslaboratorium
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Relationer på arbejdet.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Kommunernes økonomistyring
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Forberedelse til eksamen
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Gud, du mig ser Mel.: Timon Müller Tekst: Line Nielsen
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
Hvad betyder en konflikt for mig?
Fælles ledelsesgrundlag
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Salt i vandig opløsning (70 – 75 % vand i kød)
Køreteknik.
Vejledning til lancering af Egencia
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Stresshåndteringsgruppe
Kommunikation - trykstil
Forældremøde.
Vejledning til lancering af Egencia
Styring af professionshøjskoler – og uddannelsesudvalgenes rolle
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Løn FOAS.
Det er en politiske bestilling!
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
«Livets Ord» Februar 2019.
Future Vejle inspiration
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
851_Du kære Gud og Fader god 1, S1
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Tværmedial Kommunikation 3 Forudsætninger og definitioner
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Individ At være et hjerte.
Præsentationens transcript:

En forhandling – to vindere Et forhandlingskoncept baseret på: Roger Fisher og William Ury: Få ja, når du forhandler Udkommet i 1981 – mere end 25 år efter stadig på Best Seller List (Buisnessweek) Harvard Law School (Harvard Negotiation Project)

Forhandlingsstrategier Når du har en konflikt, kan du handle: Samarbejdende: Prøve at finde løsninger, der tilfredsstiller begge parter Eftergivende: Være tilbøjelig til at acceptere modpartens løsning Dominerende: Prøve at sætte egne mål igennem på bekostning af den anden parts Undvigende: Glide af og håbe, at ’det går over’. Kompromissøgende: Prøve at finde en middelvej Kompromissøgende: en doven form for ’samarbejdende’ Harvard Law School (Harvard Negotiation Project)

Bekymring for den anden Den dobbelte bekymrings model Høj Eftergivende Samarbejdende Lav Undvigende Dominerende Kompromis-søgende Bekymring for den anden Pruitt og Kim Bekymring for sig selv

Mere om at være ’dominerende’ Dominerende taktikker inkluderer: At indynde sig hos modparten (for at udnytte) Afgive løfter om belønning (for at få din løsning igennem) Overtalelse Skamme modparten ud Belønne for samarbejde og straffe for det modsatte (noget-for noget) Trusler Straf (og løftet om at stoppe, hvis modparten accepterer din løsning) Vold Ikke-voldelig modstand

Strategi Hensigtsmæssig Uhensigtsmæssig Forhandlingsstrategier, og hvor de er hensigtsmæssige eller uhensigtsmæssige Strategi Hensigtsmæssig Uhensigtsmæssig Samarbejdende Emnet er komplekst Løsningen kræver mange sammenhængende ideer Commitment fra modparten er en forudsætning for en godt resultat Der er tid til rådighed Ressourcerne til at løse problemet er fordelt på begge parter Problemet er helt enkelt En øjeblikkelig beslutning er nødvendig Den anden part er ligeglad med udfaldet af forhandlingen Eftergivende Du har i virkeligheden ikke ret Emnet er af større betydning for modparten end for dig Det hjælper til at få noget bedre senere Du står i en svag forhandlingssituation Det er vigtigt at beskytte relationen Emnet er vigtigt for dig Du er sikker på, at du har ret En midlertidig løsning vil give tid til at få en bedre løsning senere Dominerende Emnet er enkelt En hurtig beslutning er nødvendig En upopulær beslutning skal implementeres Modpartens forslag vil koste dig meget Modparten mangler viden til at træffe (fx tekniske) beslutninger Emnet er ikke vigtigt for dig Din modpart er lige så ’stærk’ som du er Beslutningen haster ikke Modparten har en stor viden og ekspertise på området Undvigende Emnet er ligegyldigt En afkølningsperiode er tiltrængt Du har dårlig tid Der er store ulemper ved at konfrontere modparten netop nu Emnet er vigtigt Det er dit ansvar at træffe en beslutning En øjeblikkelig afgørelse bør findes Kompromissøgende Jeres mål udelukker hinanden I er lige ’stærke’ Konsensus kan ikke opnås umiddelbart og en (midlertidig) løsning er nødvendig Modparten er meget ’stærkere’ eller ’svagere’ end dig