Dilemmaer i inkluderende pædagogik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Forståelser af inklusion og praksisudvikling
Den 16.august 2010 Regionsgården
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Folkeskole-reformen August 2014.
Fra integration til inklusion
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Handicap, idræt og social deltagelse
Inklusion i Børneinstitution Højme
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
En god skole er en inkluderende skole.
Hvad render vi rundt og laver?
’Gode’ specialpædagogiske indsatser …
Inklusion i skole og samfund … nye tanker, muligheder og faldgruber
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Logopædens rolle i inkluderende specialpædagogisk praksis
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Konsultative praksisformer i PPR
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Inklusion og inkluderende processer
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Inklusion – også et forældreanliggende
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Inklusion og Specialviden
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Dilemmaer i inkluderende pædagogik

Mål At kunne forklare inklusion som ud fra et dilemmaperspektiv At reflektere over konkrete dilemmaer i inklusionsarbejdet At reflektere over hvordan hensyn til individ og fællesskab kan forenes i konkrete situationer

Er det inkluderende at …? Lave eksklusive specialklasser – fx læseklasser, holddeling og eliteklasser? Bede ‘Fader vor’, når ikke alle er kristne? Lave stramme rygekonsekvenser, når unge er nikotinafhængige? At lave motiverende samtaler – når nogen ikke motiveres af det? At lave ‘frie aktiviteter’ – når det ikke er alle der oplever at have fri adgang til dem? At strukturere de unges liv for dem – når de selv skal lære at gøre det? …

Inklu… hvad for noget? 5 væsentlige spørgsmål Hvorfor Hvem Hvordan Hvornår Inklusion 30. november 2018 Emnenavn

Inklusion som teoretisk begreb? Hvad Når nogen er inde, er der altid nogen, der er ude Når nogen er rigtige/normale - er der altid nogen, der er forkerte/unormale Marginale positioner social eksklusion Integration, rummelighed - Inklusion (Alenkær, Nilholm, Tetler, Farrell, Dyson) Numerisk, social, faglig og psykisk inklusion - deltagelse (Qvortrup 2012) Zonen for nærmeste inklusionsudvikling (Alenkær, 2008) Nu og på længere sigt 30-11-2018 03:47:44 Emnenavn

Væsentligt at have et sprog om inklusion og eksklusion Helene Ratner Inklusion – dilemmaer i organisation, profession og praksis (2013)

Inklusion som dilemma dvs Inklusion som dilemma dvs. situationer, hvor valget mellem to alternative muligheder er vanskeligt. Situation 1 Situation 2 Begrænsninger Muligheder Begrænsninger Muligheder

Om dilemmaer

Er det inkluderende at …? Lave eksklusive specialklasser – fx læseklasser, holddeling og eliteklasser? Bede ‘Fader vor’, når ikke alle er kristne? Lave stramme rygekonsekvenser, når unge er nikotinafhængige? At lave motiverende samtaler – når nogen ikke motiveres af det? At lave ‘frie aktiviteter’ – når det ikke er alle der oplever at have fri adgang til dem? ...

Indre styring – ydre styring

Tendenser i psykologien og pædagogikken Individ – system, kontekst Barn med vanskeligheder – barn i vanskeligheder Sygdom og helbredelse – ressourcer, mestring, aktivitet og deltagelse Biologisme, positivisme – humanistisk og kritisk teori Eksklusion – inklusion Specialpædagogik – almenpædagogik PPR-indstilling /-samtaler – læringsmiljø- og pædagogisk analyse ICD-10 – ICF

Eksempler på samfundsmæssige dilemmaer Det diagnosticerede liv - er du sikker på at du ikke fejler noget? 20 % har en psykisk lidelse i løbet af et år, 50 % har en psykisk lidelse i løbet af et liv (Horwitz, 2003) 1/3 af folkeskolens samlede ressourcer anvendes på specialindsatser Forbruget af lykkepiller er steget over 500 % siden 1994 (Psykolog Nyt, 2010) Øget fokus på lidelser, markedsføring, flere tests Antallet af diagnoser er tredoblet de seneste 50 år: hamstringsforstyrrelse, nikotinafhængighed … European Brain Council: 127 mio. (27%) europæere lider af mindst en hjernesygdom (Rose, 2010) Vi er alle syge – men i hvilken grad? (Brinkman m.fl. 2010)

Dont accept me as I am Plan A: fastholdelse – du skal deltage i aktiviteten, ligesom de andre Plan B: eftergivelse/ opgivelse – du behøver ikke deltage Plan C: tilpassede aftaler og forventninger - du må deltage på særlige betingelser

Om ydmyghed i inklusionsarbejdet

Dilemmaer Hensyn til fællesskabet Individuelle hensyn