Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Mål At kunne forklare inklusion som ud fra et dilemmaperspektiv At reflektere over konkrete dilemmaer i inklusionsarbejdet At reflektere over hvordan hensyn til individ og fællesskab kan forenes i konkrete situationer
Er det inkluderende at …? Lave eksklusive specialklasser – fx læseklasser, holddeling og eliteklasser? Bede ‘Fader vor’, når ikke alle er kristne? Lave stramme rygekonsekvenser, når unge er nikotinafhængige? At lave motiverende samtaler – når nogen ikke motiveres af det? At lave ‘frie aktiviteter’ – når det ikke er alle der oplever at have fri adgang til dem? At strukturere de unges liv for dem – når de selv skal lære at gøre det? …
Inklu… hvad for noget? 5 væsentlige spørgsmål Hvorfor Hvem Hvordan Hvornår Inklusion 30. november 2018 Emnenavn
Inklusion som teoretisk begreb? Hvad Når nogen er inde, er der altid nogen, der er ude Når nogen er rigtige/normale - er der altid nogen, der er forkerte/unormale Marginale positioner social eksklusion Integration, rummelighed - Inklusion (Alenkær, Nilholm, Tetler, Farrell, Dyson) Numerisk, social, faglig og psykisk inklusion - deltagelse (Qvortrup 2012) Zonen for nærmeste inklusionsudvikling (Alenkær, 2008) Nu og på længere sigt 30-11-2018 03:47:44 Emnenavn
Væsentligt at have et sprog om inklusion og eksklusion Helene Ratner Inklusion – dilemmaer i organisation, profession og praksis (2013)
Inklusion som dilemma dvs Inklusion som dilemma dvs. situationer, hvor valget mellem to alternative muligheder er vanskeligt. Situation 1 Situation 2 Begrænsninger Muligheder Begrænsninger Muligheder
Om dilemmaer
Er det inkluderende at …? Lave eksklusive specialklasser – fx læseklasser, holddeling og eliteklasser? Bede ‘Fader vor’, når ikke alle er kristne? Lave stramme rygekonsekvenser, når unge er nikotinafhængige? At lave motiverende samtaler – når nogen ikke motiveres af det? At lave ‘frie aktiviteter’ – når det ikke er alle der oplever at have fri adgang til dem? ...
Indre styring – ydre styring
Tendenser i psykologien og pædagogikken Individ – system, kontekst Barn med vanskeligheder – barn i vanskeligheder Sygdom og helbredelse – ressourcer, mestring, aktivitet og deltagelse Biologisme, positivisme – humanistisk og kritisk teori Eksklusion – inklusion Specialpædagogik – almenpædagogik PPR-indstilling /-samtaler – læringsmiljø- og pædagogisk analyse ICD-10 – ICF
Eksempler på samfundsmæssige dilemmaer Det diagnosticerede liv - er du sikker på at du ikke fejler noget? 20 % har en psykisk lidelse i løbet af et år, 50 % har en psykisk lidelse i løbet af et liv (Horwitz, 2003) 1/3 af folkeskolens samlede ressourcer anvendes på specialindsatser Forbruget af lykkepiller er steget over 500 % siden 1994 (Psykolog Nyt, 2010) Øget fokus på lidelser, markedsføring, flere tests Antallet af diagnoser er tredoblet de seneste 50 år: hamstringsforstyrrelse, nikotinafhængighed … European Brain Council: 127 mio. (27%) europæere lider af mindst en hjernesygdom (Rose, 2010) Vi er alle syge – men i hvilken grad? (Brinkman m.fl. 2010)
Dont accept me as I am Plan A: fastholdelse – du skal deltage i aktiviteten, ligesom de andre Plan B: eftergivelse/ opgivelse – du behøver ikke deltage Plan C: tilpassede aftaler og forventninger - du må deltage på særlige betingelser
Om ydmyghed i inklusionsarbejdet
Dilemmaer Hensyn til fællesskabet Individuelle hensyn