Digtanalyse: Henrettelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At bruge disse to ord rigtigt
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Nonne historie.
Music: Nightengale Serenade
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
”Du må ikke bryde et ægteskab!”
Tom Kristensen Hvorfor er han kanon?.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
AT-1 - efterspil 2013.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Faglig læsning 2.
Cv. Jørgensen Abonnenten
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Dansk 1. klasse.
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
Sociolingvistik.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Kommunikation mellem mennesker
Videreudvikling af ide 2&2
Charlotte, Patricia, Ricka og Mads H.
Problemer eller udfordringer.
- et forsøg på en analyse
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Krig og efterkrigstidens litteratur – Beredskabslitte-ratur
At tale om sexualitet.
Lyrik Lyrik kan noget som prosa ikke kan. På meget kortere tid, med meget færre ord, kan lyrik sige noget om væsentlige sider ved den menneskelige tilværelse.
Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Kortfilm Et overblik.
Analyse af noveller.
C. V. Jørgensen Signe, Andreas, Oliver og Christian
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Reklameanalyse.
”Frk. Escobar” L.O.C. Af Maria og Mia. Frk. Escobar Kunstner 2005 – Cassiopeia Tekstens handling.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Nykritisk analysemetode
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Kemi Oplysningerne i periodesystemet MRH - Tradium Kemi.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Digtanalyse: Henrettelsen Af Tom Kristensen. FORM.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Kære Gud jeg takker dig 1, S1
162_Bliv forenet, alle hjerter 1, S1 Bliv forenet alle hjerter, søg i Herrens hjerte fred. Giv vor frelsers tunge smerter løn i enig kærlighed. Han vort.
“Gud kommer og frelser jer” (Esajas 35, 4)
Læringsuge 2017 De 17 Verdensmål
Naturfag Bjergsnæs Efterskole
Anne Mette, Chan, Phillip
At bruge disse to ord rigtigt
Lavet af Mia, Milla Nithin og Viktor
Læringsteam Uge / Pakke 2 Modul 2.4 – Mere om FSIII.
368 – Frelseren er mig en hyrde god 1, S1
Læringsuge 2017/2018 De 17 Verdensmål
Engelskfagets metoder
Den analyserende Artikel
Tag del i det, der er din tid
Novelleanalyse introduktion.
Livsuret Minderne smiler her, mens vi synger om det nu, der bli´r,
Kald det kærlighed Omk.: Kald det kærlighed
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
Alt er forbi 1 vers Jeg svæver, forsvinder. Falder ud i ingenting.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Dagen er ny Dagen er ny, den er blank som en dråbe,
Nu Jesus kommer gående på vandet
- og hvordan du undgår dem…
Hvem er du? Når alle er klar: Tryk på den karakter, du har valgt.
Dansk-historieopgaven
Præsentationens transcript:

Digtanalyse: Henrettelsen Af Tom Kristensen

FORM

Henrettelsen - Komposition 7 strofer (det vi kalder vers juleaften) Hver strofe er bygget op af 8 vers Stroferne har enderim (ens fra 1-6)

Henrettelsen - Sprog Mange udsagnsord i nutid Gentagelser Bødlen (mange ord der er = bødlen) denotation & konnotation Mange gentagelser

Henrettelsen - Enderim Enderim – Strofe 1-6 Enderim – Strofe 7 Se, bødlen renser tredie gang A sit sværd for blod og fugt, B og trende røde flammer står C på kluden, han har brugt; B men jeg er hovedløs og død, D når sjette gang en flammes glød D slår ud, slår ud E på bødlens klud E Nej, bødlen står endnu og ser A langs sværdets tynde, sejge ægg. B Så træder han det næste skridt C og standser - måler - går lidt væk. B Jeg ser en bille vandre tryg D med grønt metal på hvælvet ryg, D den vandrer mod E en bøddelfod. E

INDHOLD

Henrettelsen - Indhold Resume Motiv Tema(er) Et snart dødt jeg fortæller om oplevelser og tanker lige inden jeget bliver halshugget. Jeget er én ud af 20 mand, som skal halshugges. Jeget er den 6. i rækken. Det overordnede emne for digtet er digtets motiv Motivet i Henrettelsen er tanker, sansninger og oplevelser lige inden dødsøjeblikket Temaet er tekstens grundtanke/problem eller idé. Temaet er en fortolkning af motivet. I Henrettelsen fremtræder følgende temaer: Liv/død Magt/afmagt God/ond Mægtig/afmægtig

Diskutér… TID… DØD… Fortolkning?

Opgave: Analyse af Skæbne (45min) FORM INDHOLD Komposition Rim Sproglige virkemidler Se tekst på euxdansk.weebly.com Resumé Tema(er) Motiv Fortolkning