1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen.
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter i uge 46 og 47
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på og læs mere om materialer og initiativer Vi hører gerne fra jer.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på www
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Borgerservice og Biblioteker
Hold dit NemID for dig selv
Digitalisering i den offentlige sektor
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
– hvordan får vi de ansatte med?
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Status for den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi – i uddrag
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle Digitaliseringsstyrelsen

Disposition 1. Status og den nye Digitaliseringsstrategi 2. Segmentanalyse og udfordringerne 3. Kampagneindsats i november 4. Jeres gode hjælpe-eksempler november 2018

Ny offentlig digitaliseringsstrategi 2016-2020 Den teknologiske udvikling går stærkt Krav om bedre digital offentlig service Bedre brugervenlige offentlige løsninger Fokus på it-sikkerhed, privacy og digital tryghed november 2018

Fokus på Digital service Bedre brugeroplevelser i selvbetjeningsløsningerne Hurtigere sagsbehandling – flere straksafgørelser Information på rette tid - udnytte og dele data bedre Datadeling skal ske sikkert og med respekt for den enkeltes ret til privatliv. Mere enkel support i forhold til NemID, Digital Post, selvbetjening mv. Fokus på Digital service 1. Bedre selvbetjeningsløsninger For det første skal vi løfte niveauet for selvbetjeningsløsningerne. Er de digitale løsninger gode, vil færre gribe telefonen eller møde op i borgerservice for at få hjælp, fordi de er gået i stå foran skærmen. Skal den fællesoffentlige Udviklingsvejledning fx gøres obligatorisk at følge for myndighederne? 2. Hurtigere sagsbehandling For det andet bliver vi presset af brugernes forventninger til hastighed: Når vi booker en rejse, bruger MobilePay osv., så forventer vi, at sagen bliver håndteret og klaret med det samme. Hvis vi skal have samme hastighed i den offentlige sagsbehandling, skal vi automatisere nogle processer. Der er behov for, at vi… Deler og genbruger data på tværs af det offentlige. Automatiserer sagsbehandlingen ved at gøre tildelingskriterierne objektive og indføre flere straksafgørelser Forenkler regelgrundlaget. EKSEMPEL: Boligstøtte. Vi bør genbruge flere af de data, som myndighederne allerede har (fx BBR-data om boligen, indkomstoplysninger mv.). Det betyder, at vi kan fjerne borgerens dokumentationskrav EKSEMPEL: SU og grundydelsen i pensioner Skal vi kigge på en ny måde at tildele ydelser (på visse områder)? Når så godt som alle modtager ydelsen – hvorfor så overhovedet ansøge? Kan man vende processen om, så det er dem, der ikke ønsker at modtage den, der skal indberette det? 3. De rette informationer på rette tid For det tredje skal vi målrette informationen til brugerne og udstille data for borgere og virksomheder Bedre fællesoffentlige portaler – fx borger.dk og virk.dk – kan give færre (dyre) henvendelser på fx telefon eller mail. Vi bør måske udstille personaliseret indhold og status på brugernes sager. EKSEMPEL: Der er årligt op imod 14 mio. analoge henvendelser til det offentlige, der omhandler forespørgsel på status på borgernes og virksomhedernes indeværende sager med det offentlige. Hvad om vi i stedet proaktivt leverede data digitalt til borgeren og virksomheden? Fx sender borgeren en SMS, når passet udløber og det er tid til at forny det? Eller sender en besked om, hvornår der tikker sygedagpenge ind på kontoen – og hvor meget, man har fået udbetalt? 4. Én indgang til hjælp For det fjerde: Vi skal indføre færre indgange til support – og allerhelst kun én I dag er der en række supporttilbud til fx NemID, NemLogin, Digital Post, selvbetjeningsløsningerne mv. Ved at samle supporten og lave én fælles indgang til hjælp, kan brugerne hurtigere få hjælp til at komme videre i den digitale kommunikation. De spilder ikke tiden med at ringe forkert eller vente i telefonkø. Hjælpen skal være tilgængelig, når borgerne har brug for den – typisk om aftenen og i weekenderne.

Fokus på forudsætningerne - byggestenene It-infrastruktur: NemID, NemLogin, Digital Post Arkitektur og standardisering Lovgivning

Status: langt træk med strategien 2011-2015 Store skridt med bølgelovgivningen og obligatorisk Digital Post Borgere og virksomheder anvender i stor grad de digitale kanaler 4,4 mio. danskere har en NemID – 4,3 mio. bruger den til Digital Post ”Kun” ca. 11 pct., der blev fritaget fra Digital Post Biblioteker, borgerservice og organisationer har båret et stort læs Sigter fortsat efter målsætningen om 80 pct. digital kommunikation med det offentlige. Vi er tæt på. november 2018

97 pct. kendte til overgangen til Digital Post 1. nov. 2014 89 pct. er nu tilmeldt Digital Post 98 pct. af alle tilmeldte har modtaget Digital Post siden 1. nov. 2014 94 pct. af alle tilmeldte har været logget ind i løsningen siden 1. nov. 2014 6 pct. ikke logget ind – modtaget post/260.000 borgere. Vi er nået langt, fx november 2018

Myndigheder sender mere digitalt Der er pt. sendt 61,1 mio. forsendelser i Digital Post november 2018

Status: Scorecard for digitale løsninger http://scorecard.digst.dk/ november 2018

Vi er ikke færdige Samarbejde med myndigheder og organisationer, bl.a.: Indsats for udfordrede målgrupper fx de unge, ikke- dansksprogede m.fl. Den konkrete anvendelse og hjælp i hverdagen De lokale indsatser er vigtige! Ny national kampagne

Udfordringerne Husk at læse og reagere på jeres digitale post Oprettelser af adviseringer Information om læseadgang Fokus på særlige målgrupper Anvend de digitale løsninger – det er obligatorisk november 2018

Følger udviklingen tæt Vi henter løbende data om bl.a.: Danskernes anvendelse af Digital Post og selvbetjening Myndighedernes afsendelse af Digital Post Reaktionsraterne på udvalgte typer af Digital Post Nye tal i de næste uger i forhold til borgernes anvendelse af Digital Post. november 2018

2. Segmentanalyse og udfordringer

Målgruppernes berøringsflader og kanalvalg Unge (15-24 årige) Ikke vestlige indvandrere Lavt uddannede i alderen 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer Socialt udsatte

Målgruppe 1: Unge Relevante initiativer Forbedring af papirbrev til ‘nye’ 15-årige Borgerservice eller bibliotekar bidrage til undervisningen Segmenteret Facebook-kampagne Formidling af relevans Automatisk udstedelse af NemID

3. Kampagneindsats i november

Om kampagneindsatsen i år TID: Kampagnen foregår i uge 46 og 47 STED: Hele landet FOKUS: Særligt udfordrede målgrupper. Budskaber om advisering, læse posten, obligatorisk selvbetjening, læse adgang mv. Indhold: Opfodring til Hjælpe- og informationsarrangementer på biblioteker, borgerservice, væresteder, kurser og initiativer taget af frivillige En medie- og PR-indsats, der sætter fokus på digital kommunikation med det offentlige. Fokus på og kåring af det gode arbejde, I gør november 2018

Hylder alt det gode hjælpearbejde - kåring af årets digitale initiativer Årets frivillige digitale initiativ Årets digitale initiativ Årets omlægning af post Læs mere om kåringen og om hvordan i deltager på www.borger.dk/kampagne Event d. 19. november på Filminstituttet i København. Sender en invitation i næste uge.

TIDSplan Aktiviteter i uge 46 + 47 – meget af det, I allerede gør! Alle materialer er på www.boger.dk/kampagne Uge 45: Evt. gerne kontakte den lokale avis om et kursus eller en aktivitet i uge 46 eller 47 Uge 44/45: I modtager materialer: Bolsjer, postkort, tasker og nyt magasin: Netliv, der er målrettet it-udfordrede. Uge 46 + 47: Medieindrykninger og presseaktiviter Visning af film, annoncer og bannere. Supplere den lokale indsats. november 2018

Webbannere 160x600px 300x250px 930x180px

Lokale annoncer Halvside format med redigerbart indhold Opbygning • Spørgsmål • Svar • Afmelding • Digital Post ikon + borger.dk logo Tilpasning – til redigerbart Spørgsmål og svar-tekster kan ændres efter behov. Digital Post-ikonet og borger.dk-logoet altid har den samme placering på annoncen, og kan ikke ændres.

Nationale aNNONCER Halvsidet format med fast indhold

Materialer på syv forskellige sprog november 2018

Facebook posts til forskellige målgrupper

Tak – for ordet Henriette Eskelund hesha@digst. dk www. borger Tak – for ordet Henriette Eskelund hesha@digst.dk www.borger.dk/Kampagne Facebook – Startpaanettet november 2018

Evt. input til at Planlægge aktivitet. november 2018