Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

Internationale relationer Udfordringer og opgaver Geoforum: Workshop om adresser 25. marts 2010.
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Støtte til energiprojekter
Vedvarende energi til husstande
Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af.
Elbiloperatør. Generelt syn på markedet •Der er politisk, branche- og mediemæssig opmærksomhed •Mange meninger og holdninger •Bilbranchen •Energibranchen.
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Energibesparelser i offentlige bygninger
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Refshammer beboerforening
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Det nye Socialtilsyn.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
sammen om sundhed Sundhedsforum
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Copenhagen Electric - det regionale elbilsekretariat - Hvem er vi - Projektindhold - Partere.
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
SQL Server konsolidering i Nordea Maiken Bjørn Jensen 5. september 2002  Mainframe baggrund – Siemens/BS2000, CA/IDMS  Ansat i Nordea september 1996.
Uddrag af kendskabsanalysen 2014 CLEVER A/S. Q8. Hvis du skulle købe en elbil i morgen, hvad ville så være dine stærkeste argumenter for at vælge en elbil?
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Gode råd til fundraising
HVAD ER FREMTIDEN FOR ELBILER v/Lærke Flader, Det Økologiske Råd, den 7. december 2015.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Jonas Mortensen Tlf Agenda: Deltagelse i elbilpartnerskab Tilskud til indkøb af elbiler Få viden om elbiler Vejledning fra Copenhagen Electric.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
BIL NÅR DU VIL El-delebiler i kommuner Analyseprojekt finansieret af Energistyrelsen Sprogø 30. september 2014.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
BILFLÅDESTYRING. Ret sidefod i diasmaster Aftalen gælder for: Person biler Varevogne indtil 3500kg Minibusser, 9 personers Handicap busser Kommuneleasing.
Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
SE/Stofas erfaring med bredbåndspuljer
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Status på CO2-neutral landtransport på Bornholm
Responsible Energy 2016 John Nordbo WWF Verdensnaturfonden 1.
Fra ejendomskontor til servicecenter Bedre service til færre penge – hvordan gør vi det? Beboerrepræsentantskabsmødet 2017.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
MÅLINGER MED MENING 6. februar 2018 Morten Birk Olsen.
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
Virksomheden og Elevplan
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Præsentationens transcript:

Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H. Madsen, Dansk Elbil Alliance

- Skandinavisk samarbejde mellem:. - Dansk Elbil Alliance (Danmark) - Skandinavisk samarbejde mellem: - Dansk Elbil Alliance (Danmark) - Norsk Elbilforening (Norge) - Power Circle (Sverige) Formål – i løbet af 2016, 2017 og 2018: - Assistere kommuner og regioner – gratis – med alt der har relation til e-mobilitet. Skal gerne føre til planer, strategier eller fysisk implementering af e-mobilitet i kommunen eller regionen.

Hvilke kommuner og regioner, kan projektet assistere i Danmark Hvilke kommuner og regioner, kan projektet assistere i Danmark? Alle kommuner og regioner – undtagen: 1) Region Syddanmark 2) Kommuner i Region Syddanmark - årsag: EU-støtteregler

Hvad har projektet hjulpet med – eks Hvad har projektet hjulpet med – eks. 1: Regional strategi for opsætning af ladestandere. Hvordan ser den eksisterende ladeinfrastruktur ud? Adgang til baggrundsdata fra landsdækkende kort

Udover assistance til kommuner og regioner: - Projektet indsamler både gode og knap så gode erfaringer med e-mobilitet fra kommuner og regioner.  Best practice for e-mobilitet på tværs af Norge, Sverige og Danmark.  Der kan læres mere af erfaringer på tværs af 3 nationer end på tværs af 1 nation.

Samsø Kommune Hvad: Ca. 80% kommunale elbiler Hvor: Samsø Kommune Mål: Fossil fri ø i 2030 Delmål: 50 % elbiler for hele øen i 2020. CO2-besparelse: 50 tons årligt Total omkostning: Ingen – muligvis en besparelse op til 70.000 kr. årligt Involverede parter: Samsø Kommune I Samsø er knap 80 % af kommunens bilpark elektrisk Langt hovedparten af alle kommunens benzin- og dieselbiler er blevet udfaset. Samtidigt har kommunen samlet næsten alle kommunens personbiler i én samlet pulje af elbiler, som alle medarbejdere i de forskellige afdelinger kan reservere. Ved at pulje bilerne er der opnået en langt bedre udnyttelse af bilerne, som betyder, at kommunen samlet set kan nøjes med færre biler. Kommunen sparer udgifter til brændstof og vedligehold, da bilerne er elektriske. Kommunen har samtidigt vedtaget, at medarbejdere kun kan få kørselsgodtgørelse i de særtilfælde, hvor der ikke holder ledige elbiler til tjenestekørsel. Det giver en stor besparelse. Besparelserne i brændstof, vedligehold, kørselsgodtgørelse og lavere totalt antal biler er benyttet til at finansiere de lidt større anskaffelsesomkostninger til elbilerne. Byrådet har godkendt udskiftningen til elbiler på betingelse af, at det ikke koster mere, end det tidligere kostede kommunen at have benzin- og dieselbiler. Effektivitetsbesparelsen af at nye benzinbiler bl.a. er blevet mere brændstoføkonomiske bruges således til, at finansiere den nye elbilpark. Teknisk forvaltning oplyser, at udskiftningen til elbiler muligvis har sparet optil 70.000 kr. om året. Det er dog for tidligt at opgøre den samlede omkostningsbesparelse. KONTAKT. Teknisk forvaltningschef Søren Stensgaard Telefon: +45 3010 5507 Mail: auss@samsoe.dk Miljøafdelingen, Søtofte 10, 03-12-2015 Detta exempel av best practice är en del i interreg.-projektet Fællesnordisk sekretariat for E-mobilitet i ÖKS-regionen med målet att uteckla och förbättra miljövänliga, tystare och koldioxidsnålare transportsystem för att främja hållbar regional och lokal trafik. För fler fall av best practice eller för mer information om projektet, vänligen kontakta någon av nedanstående parter via respektives hemsida. http://www.elbil.no, http://www.powercircle.org, http://www.danskelbilalliance.dk

Elbiler i Samsø Kommune Faktaark: Elbilerne kører i gennemsnit 20.000 – 25.000 km om året. Samsø har 18 Renault Zoe, 4 Citroen c-zero og en elvarevogn Samsø ejer fortsat 5 dieselbiler, hvoraf 2 stk. er varevogne Hertil kommer: 1 dieselladvogn til vej- og parkafdelingen 3 dieselrenovationsvogne 3 dieselbusser Næste skridt for Samsø Kommune vil være at arbejde med e-mobiltet inden for øens kollektive trafik. Der arbejdes p.t. ud fra: Kollektiv trafik ”on demand” – fx via taxakørsel i minibusser efter bestilling Brug af delebilsordninger til private

Hvad kan projektet hjælpe med – eks Hvad kan projektet hjælpe med – eks. 2: Kan kommuner give bedre vilkår for e-mobilitet, uden at det koster noget? Best practice

Hvad vi ellers hjælper med? Afklaring af lovhjemmel (fx: muligheder for differentieret p-adgang, differentierede p-takster mv.) Oplysninger om støttemuligheder til e-mobilitet Rådgivning ifm. omstilling til el-busser (fx: hvilke tekniske krav kan der stilles, så flest kan byde) Screening af kommunale el-bilflåder (hvilke kan omstilles til el-biler?) Input til finansiering af el-biler (fx: gevinster ved at samle bilflåder på tværs af afdelinger mv.) Kontaktoplysninger til ladeoperatører, netselskaber, rådgivningsydelser og mange andre.

Og … En del af projektet er også at tage dialogen med statslige myndigheder – gerne med input fra kommuner og regioner. Vi kan hjælpe med det meste – tag en snak med os, så finder vi ud af, hvad vi kan hjælpe jer med. Vi tager ud til jer, når passer jer.