Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Lærings- og praksisfortælling
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Reformmøde på Skovlyskolen Velkommen v. Ole Stavngaard Præsentation af aftenens program og De mange spørgsmål Rammer, pædagogik og personal Hvordan ser.
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Skolereformen, Hattingskolen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Læringsfestival i Bella
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Hvad kan jeg opnå ved træning?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Bevægelse i naturfagene
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Resultater fra spørgeskemaundersøgelsen omkring børns mad- og bevægelsesvaner Gørløse Skole og Lille Lyngby Skole Statusseminar torsdag den.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
BEVÆGELSE OG IDRÆT I DEN PÆDAGOGISKE PRAKSIS. GRUNDLAG  Pædagogisk idræt  Bevægelse er mere end fysisk: - fysisk, psykisk, social og kognitiv udvikling.
BEVÆGELSE I SKOLEN – SKOLEN I BEVÆGELSE Pia Paustian, og Katrine Bertelsen, Det nationale videncenter KOSMOS,
A RBEJDSMILJØ OG BØRNS SELVHJULPETHED GÅR HÅND I HÅND Læring for børnene i Stjernestunderne Opmærksomhed på eget arbejdsmiljø De fysiske rammer og brug.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Forebyggelse og rehabilitering
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Små glade ben i tal.
Læringsledelse og Idræt/bevægelse Oplæg: Idrætslærernes Forum
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
Målformuleringer i et børneperspektiv
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det Jeg ser det – jeg husker det Jeg gør det – jeg forstår det (kinesisk ordsprog) Bevægelse og læring - GLY

Krop før hoved.. ”Børn der er motorisk usikker vil ofte få en usikker personlighed”(B. Koch) ”Intelligens er ikke noget vi har. Det er noget vi gør. Børn tænker med hele kroppen”(K. Fredens) ”Barnet lærer sin omverden at kende gennem sin sansemotoriske funktioner”(Piaget og Vygotski) ”…de erfaringer som barnet børn med sin krop er grundlag for udvikling af personlighed såvel som intellekt”(K. Fredens) Bevægelse og læring - GLY

Hvad har kokain, amfetamin, hasardspil, sex, motion, filantropi og en fantastisk forårsdag til fælles? Bevægelse og læring - GLY

Bevægelse og læring - GLY

Fysisk aktivitet giver bedre kognitive funktioner …hjernen er udviklet på baggrund af interaktion mellem kroppen og omgivelserne, og alle vores kognitive funktioner er dybest set funderede i vores forståelse af os selv i den verden, der omgiver os.. ….en adskillelse af motorik og kognition er ud fra denne tankegang kunstig og afspejler ikke den måde, hjernen arbejder på Bevægelse og læring - GLY

Udfordring og variation Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer succes Bevægelse og læring - GLY

Planlægningen Bevægelse og læring - GLY

Pædagogisk idræt Der er et mål med idrætten/bevægelsen Idrætsforståelse af begrebet: idræt, leg og bevægelse Der tages udgangspunkt i barnet før aktiviteten Bevægelse og læring - GLY

Læringsperspektivet - 4 fokuspunkter Fysisk Socialt Psykisk Kognitivt Formel-1 Bevæg svarene Smæk resultatet(nutids-r) Bevægelse og læring - GLY

Kærneværdier Pæd. bagdør(melde til og fra) Aktiv/passiv deltagelse Progressiv opbygning Udfordringer Tilpas aktivitet til eleverne efter mål – ikke omvendt Flow(følelser i spil) Bevægelse og læring - GLY

Taksonomi Bevægelse og læring - GLY

Brainbreaks – type 1(aktiv pause) Øvelse: Smæk lår Parvis, hold om håndled, ned i knæ, den frie hånd i vejret Skift hånd efter 20 sek Gør hinanden gode Bevægelse og læring - GLY