optimering af ejendomsdriften Guldborgsund kommune optimering af ejendomsdriften
Status: Økonomiudvalget 5. maj Beslutning: ”Økonomiudvalget tilslutter sig principielt oprettelsen af et ejendomscenter. Økonomiudvalget ønsker, at der arbejdes videre med konkretisering af projektet, som forelægges Økonomiudvalget på deres kommende møde.”
Status: Høring i MED alle er for optimering (men ikke lige her ) Bekymring: for det lokale ejerskab for sammenhængen til kerneopgaver for bureaukrati for spildtid/kørsel Kan man starte med en mindre model? (forsøg) Fagudvalgene den politiske vinkel
Optimering af: ØK’s melding: der er ikke noget alternativ - vi vil optimering for hele ejendomsmassen Overblik på tværs af hele organisationen Udnyttelsen af m2 Budget til vedligehold, tekniske anlæg mm. Udnyttelsen af faglige kompetencer Serviceniveau Drift Organisatoriske rammer for optimal udnyttelse og koordinering på tværs af hele kommunen?
Status: Konkretisering til Økonomiudvalget: Serviceaftaler uden bureaukrati Fleksibelt men harmoniseret serviceniveau Bevar ejerskabet (områder i distrikterne) Hvordan vil vi arbejde med faglighed og kompetencer? Stordrift på tværs af kommunen Sikre drift og disponering ud fra helheden
Oplægget - Alle ejendomsrelaterede opgaver Udvendig vedligeholdelse Indvendig vedligeholdelse Tekniske installationer Energi Terræn Diverse serviceopgaver - Der må ikke falde opgaver mellem to stole Bruttomodel, ved etableringen af ejendomscentret er der et uændret serviceniveau – ”de opgaver som løses før løses også efter” Bruttomodel videreudvikles til serviceaftaler i samarbejde med institutioner - Serviceopgaver og opgaver knyttet til kerneydelser skal stadig kunne løses
Opgaverne: Projektgruppen indkaldes: - udarbejder oplægget til ØK - gennemgår faseplan og tidsplan - opstiller ”opgavepakker” - afklaring og tryghed Styregruppe for projektet med ledelses- og medarbejderrepræsentanter
Hvilken arbejdsplads skal vi skabe: Effektiv og fokus på omkostninger Helhedssyn Fælleskab Faglighed Hurtig Lyttende En god arbejdsplads
Forventninger til jer: Bidrager aktivt Vend modstand til udfordringer som vi løser i fællesskab Vi vil aldrig kunne informere nok Kom med de nære ting Direkte kommunikation – brug projektgruppen (eller mig) Håndtering af usikkerhed – brug projektgruppen Faglighed
Faseplan
Hvorfor? Økonomi – men ikke en spareøvelse Antagelse om - fra både politisk side og fra chefgruppen – at ejendomsdrift på tværs af hele vores organisation kan optimeres Politisk bestilt ejendomsanalyse for 2 år siden har ikke kunnet udføres – ny analyse har store problemer Effektiv arealudnyttelse kan ikke vurderes uden overblik på tværs ”Rygter fra Christiansborg” Kalder på optimering
Nuværende udfordringer Med den nuværende organisering er det svært At skabe helhedstilgang og ejerskab – ejerskabet ligger i dag på den enkelte matrikel – ingen har ejerskabet til helheden At skabe synergi i forhold til optimal udnyttelse af såvel økonomiske og faglige ressourcer. At sikre et samlet overblik over ejendommene (mangler nøgletal) At sikre optimal udnyttelse og koordinering af ressourcerne.
Nuværende udfordringer Forskelligt serviceniveau afhængigt af om der er servicepersonale eller ej Ejendomsopgaverne løses som venstrehåndsopgave Vanskeligt at nedbringe antal m2 – for få penge eller for mange m2? Skæv fordeling mellem indvendig og udvendig vedligeholdelse
Formål med optimering! At få skabt en organisation, hvor det kan sikres: At ejendomsdrift løses som en kerneopgave der afspejler den investering som kommunens ejendomsmasse udgør At de afsatte midler til drift og vedligehold af kommunens bygninger prioriteres og anvendes optimalt. At der sikres overblik over arealanvendelsen og mulighederne for effektiviseringer. At disponeringen af bygninger sker ud fra en vurdering og hensyntagen til helheden og økonomien for hele kommunen Synergieffekt i forhold til optimal udnyttelse af økonomiske og faglige ressourcer i den samlede organisation
Formål med optimering (2) Formålet med at optimere ejendomsdriften, er at få skabt en organisation, hvor det kan sikres: At fagligheden til enhver tid tilpasses og udvikles i forhold til de givne opgaver og deres prioriterede rækkefølge Der udøves relevant sparring og rådgivning til hele området, så det understøttes i opgavevaretagelsen. At der opsamles signaler fra såvel brugere og teknisk personale, og bruge denne viden i udviklingen af hele ejendomsdriften. Ensartethed ift. bygningsmassens standard, udviklingen af personalet samt optimering af arbejdsgange.
Oplægget
Gevinster Overblik Optimering Styring efter ”Hvad er bedst for kommunen?” Stordriftsfordele på xx kr.
Hvad nu hvis? Det ikke bliver et ejendomscenter - Så er udfordringerne der stadig Hvad er alternativet?