optimering af ejendomsdriften

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Advertisements

Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
Bestyrelsesmøde Frederiksbjerg Dagtilbud 9.December 2015.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Faktaark vedr. fælles ledelse Hvorfor arbejder vi i Skoleforvaltningen med projektet Fælles ledelse? I forberedelsen af Budget 2016 behandlede Skoleudvalget.
Hvad skal der ske i 2006 Historien Omfattende tekniske forberedelser er allerede i gang Startet af amtsborgmestrene ultimo 2004 Først trafikselskaberne.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
1 Klimatilpasning på Frederiksberg. 2 Agenda Om Frederiksberg og dens forsyning Klimatilpasning på Frederiksberg Skybrudsplanerne Fremtidens udfordringer.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Forslag fra arbejdsgrupperne
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Status på tværgående arkitekturafklaringer:
Børnebakkens Indsatser
Projektgruppe – Projektroller
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
ERP og BPR.
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Kommune 3.0 Teknik og Miljø.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Copenhagen Solutions Lab & Handlingsplan
Central kontra decentral
Ejendomsdataprogrammet
Fælles ledelsesgrundlag
Effektiviseringer i Holbæk Kommune i perioden v/ Claus Strandmark
Kobling af økonomistyring og digitalisering
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
dekansekretariater i den nye organisering
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
Tendenser i forældresamarbejdet
KIGO og kommunernes opgaver
Hånden på hjertet. Skal de danske landdistrikter afvikles eller udvikles og hvorfor? Hvordan ser du landdistrikternes fremtidige rolle i et større.
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Forberedelses Fase.
Kommunikationsområdet Styregruppemøde 25
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
Transportplanlægning og Ruteoptimering
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
Nøgletal på vejområdet
Social- og Sundhedsudvalget 1. april 2019
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
Hvad er det grønne nationalregnskab og hvordan kan det anvendes?
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Implementeringsplanen – hvad er den og hvad skal den bruges til?
Vejbelysning – med og uden LED
hvordan fælles-kommunale udbud kan bidrage til gode udbuds-løsninger
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

optimering af ejendomsdriften Guldborgsund kommune optimering af ejendomsdriften

Status: Økonomiudvalget 5. maj Beslutning: ”Økonomiudvalget tilslutter sig principielt oprettelsen af et ejendomscenter. Økonomiudvalget ønsker, at der arbejdes videre med konkretisering af projektet, som forelægges Økonomiudvalget på deres kommende møde.”  

Status: Høring i MED alle er for optimering (men ikke lige her ) Bekymring: for det lokale ejerskab for sammenhængen til kerneopgaver for bureaukrati for spildtid/kørsel Kan man starte med en mindre model? (forsøg) Fagudvalgene den politiske vinkel

Optimering af: ØK’s melding: der er ikke noget alternativ - vi vil optimering for hele ejendomsmassen Overblik på tværs af hele organisationen Udnyttelsen af m2 Budget til vedligehold, tekniske anlæg mm. Udnyttelsen af faglige kompetencer Serviceniveau Drift Organisatoriske rammer for optimal udnyttelse og koordinering på tværs af hele kommunen?

Status: Konkretisering til Økonomiudvalget: Serviceaftaler uden bureaukrati Fleksibelt men harmoniseret serviceniveau Bevar ejerskabet (områder i distrikterne) Hvordan vil vi arbejde med faglighed og kompetencer? Stordrift på tværs af kommunen Sikre drift og disponering ud fra helheden  

Oplægget - Alle ejendomsrelaterede opgaver Udvendig vedligeholdelse Indvendig vedligeholdelse Tekniske installationer Energi Terræn Diverse serviceopgaver - Der må ikke falde opgaver mellem to stole Bruttomodel, ved etableringen af ejendomscentret er der et uændret serviceniveau – ”de opgaver som løses før løses også efter” Bruttomodel videreudvikles til serviceaftaler i samarbejde med institutioner - Serviceopgaver og opgaver knyttet til kerneydelser skal stadig kunne løses

Opgaverne: Projektgruppen indkaldes: - udarbejder oplægget til ØK - gennemgår faseplan og tidsplan - opstiller ”opgavepakker” - afklaring og tryghed Styregruppe for projektet med ledelses- og medarbejderrepræsentanter  

Hvilken arbejdsplads skal vi skabe: Effektiv og fokus på omkostninger Helhedssyn Fælleskab Faglighed Hurtig Lyttende En god arbejdsplads

Forventninger til jer: Bidrager aktivt Vend modstand til udfordringer som vi løser i fællesskab Vi vil aldrig kunne informere nok Kom med de nære ting Direkte kommunikation – brug projektgruppen (eller mig) Håndtering af usikkerhed – brug projektgruppen Faglighed

Faseplan

Hvorfor? Økonomi – men ikke en spareøvelse Antagelse om - fra både politisk side og fra chefgruppen – at ejendomsdrift på tværs af hele vores organisation kan optimeres Politisk bestilt ejendomsanalyse for 2 år siden har ikke kunnet udføres – ny analyse har store problemer Effektiv arealudnyttelse kan ikke vurderes uden overblik på tværs ”Rygter fra Christiansborg” Kalder på optimering

Nuværende udfordringer Med den nuværende organisering er det svært At skabe helhedstilgang og ejerskab – ejerskabet ligger i dag på den enkelte matrikel – ingen har ejerskabet til helheden At skabe synergi i forhold til optimal udnyttelse af såvel økonomiske og faglige ressourcer. At sikre et samlet overblik over ejendommene (mangler nøgletal) At sikre optimal udnyttelse og koordinering af ressourcerne.

Nuværende udfordringer Forskelligt serviceniveau afhængigt af om der er servicepersonale eller ej Ejendomsopgaverne løses som venstrehåndsopgave Vanskeligt at nedbringe antal m2 – for få penge eller for mange m2? Skæv fordeling mellem indvendig og udvendig vedligeholdelse

Formål med optimering! At få skabt en organisation, hvor det kan sikres:   At ejendomsdrift løses som en kerneopgave der afspejler den investering som kommunens ejendomsmasse udgør At de afsatte midler til drift og vedligehold af kommunens bygninger prioriteres og anvendes optimalt. At der sikres overblik over arealanvendelsen og mulighederne for effektiviseringer. At disponeringen af bygninger sker ud fra en vurdering og hensyntagen til helheden og økonomien for hele kommunen Synergieffekt i forhold til optimal udnyttelse af økonomiske og faglige ressourcer i den samlede organisation

Formål med optimering (2) Formålet med at optimere ejendomsdriften, er at få skabt en organisation, hvor det kan sikres:   At fagligheden til enhver tid tilpasses og udvikles i forhold til de givne opgaver og deres prioriterede rækkefølge Der udøves relevant sparring og rådgivning til hele området, så det understøttes i opgavevaretagelsen. At der opsamles signaler fra såvel brugere og teknisk personale, og bruge denne viden i udviklingen af hele ejendomsdriften. Ensartethed ift. bygningsmassens standard, udviklingen af personalet samt optimering af arbejdsgange.

Oplægget

Gevinster Overblik Optimering Styring efter ”Hvad er bedst for kommunen?” Stordriftsfordele på xx kr.

Hvad nu hvis? Det ikke bliver et ejendomscenter - Så er udfordringerne der stadig Hvad er alternativet?