Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG.
Advertisements

Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 9. klasse
Hvordan søger man om optagelse?
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
- Overgangsfrekvenser
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Status på implementeringen af vejledningsreformen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Forældre-information
Kollektiv vejledning – dagens program
Ny målsætning som afløsning af ”den gamle” 95% målsætningen.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
Tro på dig selv - det gør vi
Torsdag den 11. maj 2017, UCCs årlige vejlederkonference (skype)
Forældrearrangement Mandag den 18. september 2017.
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Albertslund  Ballerup  Glostrup  Høje-Taastrup  Rødovre
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
Optagelseskrav Stx, hhx, htx, hf & eud Fra foråret 2019
Regeringens udspil om reform af de forberedende uddannelser ”Tro på dig selv – det gør vi” 31. maj 2017.
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Forældremøde.
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
FGU og kommunal ungeindsats
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Nyt fra ministeriet Billeddias
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Adgangskrav og optagelsesprocedure til de gymnasiale uddannelser
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 9
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 9
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU) Praksisfaglig uddannelsesparathedsvurdering Ændringer i brobygning for 9. og 10. klasse Implementering af gymnasieloven frem til 2019

Tro på dig selv - det gør vi Titeldias Regeringsudspil maj 2017

Proces FGU Ekspertgruppe – regeringsgrundlaget juni 2015 Nedsættelse af ekspertgruppe januar 2016 Ekspertgruppens anbefalinger februar 2017. ”Bedre veje til en ungdomsuddannelse” Regeringens udspil maj 2017 Forhandlinger ?

͂ Udfordringerne 1 ud af 5 1 ud af 5 9 ud af 10 1 ud af 5 unge har ikke gennemført en ungdomsuddannelse eller er i job syv år efter grundskolen. 1 ud af 5 Ungdomsuddannelse 1 ud af 5 1 ud af 5 unge eller ca. 13.000 unge pr. årgang går på et tidspunkt i mindst et forberedende tilbud (ekskl. 10. klasse). Unge i forberedende tilbud 9 ud af 10 9 ud af 10 kontanthjælpsmodtagere under 30 år har grundskolen som højst fuldførte uddannelse. Kontanthjælp Der ikke er nogen entydig effekt af forberedende tilbud i forhold til at få unge i gang med en ungdomsuddannelse. (SFI 2015) ͂ Effekt af forberedende tilbud Vejledning og støtte Ukoordinerede funktioner Delt myndighedsansvar Ujævn adgang til SPS og ordblindeundervisning Forberedende tilbud Forskelligartet finansiering Uklar progression Vanskeligt at koble det praksisnære og det alment faglige 4.000 unge i hver årgang får aldrig hverken studie- eller erhvervskompetence

En ny Forberedende Grunduddannelse Regeringen vil etablere en ny forberedende uddannelse for unge op til 25 år, der ikke har gennemført eller er i gang med en ungdomsuddannelse eller er i beskæftigelse. 17-09-2018

En ny Forberedende Grunduddannelse Enkelt og overskueligt tilbud med høj kvalitet og stor fleksibilitet Praksisnær undervisning og holdfællesskab Tre spor målrettet de unges forudsætninger Klare mål for progression og trivsel Indførelse af specialpædagogisk støtte Kompetenceløft af lederne og lærere 17-09-2018

Forberedende Grunduddannelse   Modul 3 (hf-forberedende) Produktionsgrunduddannelse 2/3 produktion, 1/3 teori Almen grunduddannelse 2/3 teori, 1/3 praksis Erhvervsgrunduddannelse 2/3 virksomhedspraktik, 1/3 skole Modul 3 K-niveau 3 Modul 2 K-niveau 2 Modul 2 K-niveau 2 2 Modul 1 K-niveau 1 Modul 1 K-niveau 1 Basismodul FVU niveau Afsøgningsforløb Basismodul Faglig introduktion Anm.: K-niveau refererer til niveauer i Kvalifikationsrammen for Livslang læring. Niveauerne fra 1-8 afhænger af fagligt niveau og varighed. Niveau 1 svarer til 9. klasse og niveau 2 til 10. klasse. Gymnasiale uddannelser er på niveau 4, mens langt de fleste erhvervsuddannelser er på niveau 3 og 4.

Uddannelsesdækning i hele Danmark Kommunale samarbejder opretter institutionerne Ca. 75 udbudssteder Alle udbudssteder skal have faglig bredde og være økonomisk bæredygtige Regelforenkling og plads til lokale løsninger Veltilrettelagt proces for overgang fra de nuværende institutioner

Et samlet kommunalt ansvar for de unge

Et samlet kommunalt ansvar for de unge Kommunen skal følge alle unge op til 25 år Koordineret og sammenhængende ungeindsats Kommunalt ansvar for den nye Forberedende Grunduddannelse Én plan, der leder til uddannelse og beskæftigelse Én kontaktperson gennem hele forløbet for dem der har behov Udbrede brugen af eud8+eud9 17-09-2018

En ny målsætning med ambitioner for alle unge Alle unge skal have en ungdomsuddannelse eller opnå tilknytning til arbejdsmarkedet. I 2030 skal: 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse, andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til en uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret. 17-09-2018

Praksisfaglig upv Regering og DF indgår stemmeaftale om at indføre en praksis dimension i uddannelsesparathedsvurderingen, februar 2017 Den praksisfaglige kompetence skal pege mod erhvervsuddannelserne. Vurderingen tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af de praksisfaglige elementer, som i dag er indeholdt i folkeskolens undervisning. Den praksisfaglige dimension vil indgå i den samlede uddannelsesparathedsvurdering som et tværgående perspektiv, der kan supplere den vurdering, som bygger på de faglige, personlige og sociale forudsætninger. Modellen indebærer derfor, at elever, som er vurderet uddannelsesparate, ikke efterfølgende kan vurderes ikke-uddannelsesparate på baggrund af den praksisfaglige vurdering. Høringsudkast udsendt 1. august 2017

Model for praksisfaglig upv Skal tydeliggøre og fremhæve elevernes kompetence på det praksisfaglige område Udfordre nogle elever, som alene er orienteret mod gymnasiale uddannelse Vurderingen tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af de praksisfaglige elementer, som er indeholdt i folkeskolens undervisning. Den praksisfaglige vurdering skal indgå i alle uddannelsesparathedsvurderinger

Model - fortsat En tværgående vurdering af elevens praksisfaglige kompetencer Elever kan ikke vurderes ikke-uddannelsesparate på grund af manglende praksisfaglige forudsætninger Ministeren fastsætter kriterier og regler om for de praksisfaglige forudsætninger, som indgår i den tværgående vurdering Træder i kraft 1. august 2018

Studievalgsportfolio Formål at skabe kontinuitet og sammenhæng i den vejledning, der finder sted i udskolingen og i starten af ungdomsuddannelsen. Studievalgsportfolien skal vedlægges uddannelsesplanen ved tilmelding til alle ungdomsuddannelser Elevens refleksioner og udfyldelse af skemaet i studievalgsportfolien har ikke betydning for optagelse på ungdomsuddannelsen Afsæt i karrierelæring Inddragelse af studievalgsportfolio i vejledningsaktiviteter

Adgangskrav til gymnasiale uddannelser Alle adgangsforudsætninger for at få retskrav på optagelse – skal være opfyldte UPV – mindst 5 i standpunktskarakterer (4 til hf) Søge rettidigt Sprogundervisning Bestået folkeskolens afgangseksamen Bekræfte faglige niveau ved UPV i de bundne prøvefag – og hvis ikke så mindst 3 (OBS andre regler for hf) Hvis ikke: optagelsesprøve og samtale

Adgangskrav til gymnasiet Uddannelsesparathedsvurdering Gennemsnit af afsluttende standpunktskarakterer mindst 5 til 3-årige gym-uddannelser Gennemsnit af de afsluttende standpunktskarakterer mindst 4 til 2-årig hf

Adgangskrav til 2-årig hf Overgangsordning: optagelse 2018/2019. Kun uddannelsesparate elever Optagelse 2019 og frem: 9. klasse ingen mulighed for ”revurdering”

Bundne prøvefag Mundtlig Skriftlig Dansk B Matematik   Engelsk Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi. Prøvefag til udtræk Mundtlig Skriftlig Engelsk   U Tysk/fransk Historie Samfundsfag Kristendomskundskab Biologi Geografi Matematik Idræt Fysik/kemi