Erhvervsuddannelse for voksne - EUV

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er Meritvejen? Meritvejen er den direkte vej til at blive faglært og få svendebrev for erfarne chauffører og andre ansatte i transportbranchen. Være.
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
IKV i den politiske kontekst
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Realkompetencevurdering i Danmark
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvad er realkompetencevurdering?
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
KUU – kombineret ungdomsuddannelse
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Velkommen til forældremøde
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Konference for det administrative personale Trin 1 afstignigsprøven - Rutebilchauffør 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Den merkantile EUX Forstander Bo Ravn, Tietgen
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
Bliv faglært i industrien – der er brug for dig Som voksen kan du blive faglært på kortere tid, end du tror. Se dine muligheder, og test hvor langt du.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Nye Grundforløb GF 2 rettet mod Social- og sundhedshjælper uddannelsen GF2 rettet mod Social- og sundhedsassistent uddannelsen Fra januar 2017 er Social-
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Fra ufaglært til faglært
Efterskolernes Vejlederkonference
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Onsdag den 4. marts 2015.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Præsentationens transcript:

Erhvervsuddannelse for voksne - EUV Hvad ved vi ? Hvad vil vi gerne vide? Hvad skal vi spørge om? VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Tre veje for voksne på/over 25 år – Erhvervsuddannelse for voksne - EUV EUD reformen EUV reduceret HF uden praktik 2 års relevant arbejdserfaring RKV med godskrivning og afkortning af EUV Evt. elementer fra grundforløb indiv. supplering EUV reduceret skole HF og praktik dele Erhvervserfaring, EUD, ungdomsuddannelse, mv. Model 1 = (GVU) 2 års relevant uddannelse Model 2 = anden uddannelse (ikke relevant), erhvervserfaring (ikke relevant) mulighed for elementer fra GF forløbet 2. del Op til 10 ugers indv. supplering plus praktik max. 2 år (merituddannelser a la TUR) Model 3 = (VEUD) men med 10 % afkortning. Max 2 års praktik. Supplerings moduler for ledige Suppleringskurser for ikke ledige Meget lille eller ingen erfaring, uddannelse, mv. Elementer fra grundforløb +evt. indiv. supplering EUV inkl. skole HF og praktik som i EUD unge VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

EUV forløb Med EUV-forløbet får man samme kompetencer og skal til samme afsluttende prøve som i en tilsvarende EUD. EUV-forløbene beskrives af de faglige udvalg inden for en central ramme fastsat af Undervisningsministeriet. Det er derfor parterne, der fastlægger fag og indhold. Hvor der ikke er beskrevet et EUV-forløb vil det være op til skolerne at tilrettelægge undervisningen inden for den fastlagte ramme. Forløbene vil i udgangspunktet være 10 procent kortere end et tilsvarende eud-forløb, og praktikuddannelsen vil maksimalt være to år. Hvis den voksne har meget svage eller ingen uddannelses-forudsætninger og ikke har relevant erhvervserfaring, vil det være muligt at få et udvidet EUV-forløb, som i omfang og varighed svarer til et EUD-forløb for de unge, der ikke kommer direkte fra 9. eller 10. klasse (inkl. grundforløb del 2) 10 % afkortning gælder ikke for særlig korte uddannelser VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Adgang til EUV Alle over 25 år har adgang Der gælder de samme optagelseskrav for voksne som for unge. Det betyder, at den voksne skal have et karaktergennemsnit på mindst 02 i henholdsvis dansk og matematik ved 9. eller 10. klassesprøver eller have dokumenteret et tilsvarende resultat ved en tilsvarende prøve. Hvis en voksen ikke opfylder optagelseskravet skal vedkommende deltage i en centralt stillet prøve og i en samtale med skolen. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Realkompetencevurderingen En EUV indledes med en realkompetencevurdering. På den baggrund fastlægges det konkrete uddannelsesforløb med udgangspunkt i de på forhånd fastlagte EUV-forløb. Realkompetencevurderingen vil bestå af en objektiv og en individuel del. Som led i etableringen af EUV skal de faglige udvalg beskrive, hvilke forudgående uddannelser, AMU-kurser og erhvervserfaring, der kan godskrives i hvilke erhvervsuddannelser for voksne. På den måde bliver skolernes grundlag for den objektive del af realkompetencevurderingen tydeligere, og det bliver mere gennemsigtigt for eleverne, hvilken konkret afkortning de er berettiget til. Den individuelle afkortning giver mulighed for yderligere afkortning på baggrund af en konkret vurdering af den enkeltes kompetencer. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Realkompetencevurdering i EUV I EUD reformen Generelle vurderinger, der bygger på objektive kriterier til godskrivning, som er fastsat af arbejdsmarkedets parter (her de faglige udvalg) Fokus på formelle uddannelser fra AMU, AVU og de gymnasiale uddannelser der er standard godkendte. Standard beskrivelser af hvad 2 åre relevant uddannelse indebærer. Individuelle vurderinger, som bygger på skolernes skøn og brug af værktøjer, der kan medvirke til at sikre en tilstrækkelig og ensartet afkortning Fokus på kvalitet i vurderingerne på tværs af skolerne Udfordring: Objektiv vurdering eller subjektivt skøn baseret på professionel dømmekraft? Skolens ansvar og samspil med fagligt udvalg ? VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Merit eller individuelle vurderinger af kompetencer Merit – generelle vurderinger Standardmerit Individuelle vurdering af kompetencer - IKV Individuel vurderinger af reelle kvalifikationer/ kompetencer, som er dokumenteret ved formelle uddannelsesbeviser fra anden formel uddannelse eller dokumenteret praksis og som svarer til /står mål med elementer i uddannelsen Standardmerit/forhåndsmerit: aftaler eller en opbygget fast praksis om hvilke uddannelser eller uddannelseselementer der normalt giver merit på en given uddannelsen Regelbundet merit/administrativ merit: fastlagt i uddannelses- bekendtgørelser, hvor meget merit en uddannelse kan give i en uddannelse på et højere niveau inden for samme faglige områder Individuel vurdering af uformelle og ikke-formelle kvalifikationer/ kompetencer, som ikke er dokumenteret ved formelle uddannelsesbeviser. Skal derfor synliggøres /dokumenteres vha. relevante metoder for at blive vurderet, om de svarer til/ står mål med elementer i uddannelsen. I jeres proces kan der både være tale om merit og IKV VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Godskrivning Eftersom den voksnes uddannelsesforløb skal bygge på de kompetencer og den uddannelse, den voksne allerede har, er godskrivning på baggrund af både den objektive og individuelle del af realkompetencevurdering obligatorisk. Den enkeltes uddannelse skal være så kort som mulig. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Erhvervserfaring 2 års relevant og Praktikmålene er ikke egnede som kriterier for relevant erhvervserfaring. Et vigtigt fokuspunkt i formuleringen af kriterier for 2 års relevant erhvervserfaring er, at den voksne skal have relevant erhvervserfaring, der ækvivalerer praktikuddannelsen. Dette er ikke nødvendigvis et 1:1 forhold med praktikmålene og den relevante erhvervserfaring behøver ikke at være branchespecifik. Kriterier for den relevante erhvervserfaring skal definere, hvor lang tid, man skal have beskæftiget sig med en jobfunktion eller arbejdsområde (fx kundebetjening), for at man ikke behøver at have det element i sin praktikuddannelse. Det betyder ikke, at – i dette tilfælde – kundebetjening slet ikke berøres i uddannelsen, idet der kan indgå element om kundebetjening i skoleundervisningen. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

RKV og uddannelsesaftaler Man vil kunne indgå uddannelsesaftaler om EUV, som kun omfatter en RKV med tilhørende opstilling af en personlig uddannelsesplan. Det betyder, at der vil kunne indgås en uddannelsesaftale, der kun gælder for RKV. Man vil således kunne vente med at indgå en uddannelsesaftale for det samlede uddannelsesforløb indtil resultatet af RKV’en er kendt. Herved har uddannelsesaftalens parter et klart grundlag for at indgå en aftale om forlængelse af uddannelsesaftalen, der omfatter resten af uddannelsen. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Grundforløb Ansøger som ikke har certifikater, der ligger på grundforløb 1 hvordan de opnås? En sådan ansøger kan påbegynde uddannelsen i EUV efter model 2, som kan omfatte grundforløbsundervisning. Alternativt kan ansøgeren erhverve certifikaterne i anden sammenhæng, herunder AMU, forud for optaget til EUV og vil derefter have adgang til et forløb efter model 1. Både unge og voksne kan maksimalt optages tre gange på grundforløbets 2. del uden en uddannelsesaftale. Grundforløb, der er påbegyndt før 1. august 2015 tæller ikke med. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Grundforløbsprøve Elever, der har 2 års relevant erhvervserfaring skal ikke til grundforløbsprøve. De har fået godskrivning for hele grundforløbet (og prøven), og har derfor adgang direkte til hovedforløbet. Elever, der skal have hele eller dele af grundforløbet, skal til grundforløbsprøve, hvis de har modtaget undervisning i uddannelsesspecifikke fag. Har eleven alene modtaget undervisning i grundfag skal eleven ikke til grundforløbsprøve, fordi det er en prøve i de uddannelsesspecifikke fag. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

EUX og EVU EUX er også for voksne Elever, der ikke har adgang til grundforløbets 1. del, kan få refusion for deltagerbetaling for eventuelt supplerende undervisning i de obligatoriske grundfag, der er placeret på grundforløbets 1. del, hvis de efterfølgende fuldfører grundforløbets 2. del med eux. Det er under afklaring, hvordan de obligatoriske grundfag, der ligger i grundforløbets del 2, skal opnås. Svaret opdateres, når der foreligger afklaring. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

EUV forløbet I udgangspunktet skal skoleundervisningen tilrettelægges som sammenhængende forløb for EUV uden praktikuddannelse (EUV-1). Skolen fastsætter i samarbejde med eleven og en eventuel arbejdsgiver en personlig uddannelsesplan, jf. § 56, stk. 5, bekendtgørelse om erhvervsuddannelser. De faglige udvalg har til opgave at udvikle de standardiserede hovedforløb for voksne inden for de rammer, der fastsættes af Undervisningsministeriet. De standardiserede hovedforløb for voksne vil fremgå af uddannelsesbekendtgørelserne for de pågældende uddannelser, der bliver offentliggjort i 1. kvartal 2015. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Unge og voksne samlæse Det er udgangspunktet, at unge og voksne undervises på separate hold. Men skolerne skal dog have mulighed for at samlæse, så der kan oprettes bæredygtige hold. De blandede hold vil i højere grad svare til den virkelighed, eleverne møder, når de færdes på en arbejdsplads, hvor sjak og teamsamarbejde typisk er på tværs af aldersgrupper. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Grundfag og EUV Hvis en voksen opfylder kriterierne for 2 års relevant erhvervserfaring betyder det, at den voksne er fritaget for grundforløbets 2. del og praktikuddannelsen, inklusive grundfagskrav. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

EUV skolesamarbejde Skoler, der kun er godkendt til grundforløbet i en uddannelse, skal samarbejde om EUV med en skole, der er godkendt til hovedforløbet, herunder om den realkompetencevurdering, der skal være den indledende del af EUV. Tilsvarende skal skoler, der kun er godkendt til hovedforløbet, samarbejde om EUV med en skole, der er godkendt til grundforløbet. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

EUV og AMU En EUV er en erhvervsuddannelse, blot hvor elever er 25 år eller derover. At arbejdsmarkedsuddannelser kan integreres i de standardiserede afkortede hovedforløb som uddannelsesspecifikke fag, ændrer ikke ved at EUV-eleven er en erhvervsuddannelseselev. EUV-eleverne udløser normal eud-takst, og indgår der amu i fagrækken for EUV-eleven, er der ikke tale om en amu-kursist der udløser amu-takst. En EUV er en erhvervsuddannelse og ikke en AMU uddannelse. VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015

Supplerende kurser/moduler Målgruppe ledige og ansatte? Placering i EUV forløbet? Indhold? VEU-center Østjylland RKV seminar 4. marts 2015