Projekt Parallelle Programmer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Differentialregning – Spg 13
Advertisements

XM med GeoGebra Ib Michelsen.
Undervisningsevaluering i matematik
Beregning af a og b Når man kender to forskellige punkter (x1;y1) og (x2;y2), så gælder:
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Demonstration og evt. egen løsning samtidig med Tegn og find den lineære funktion f(x), der går gennem punkterne A(3, 2) og B(5, 1). Find f(1.5) og f(8).
Tangent og differentialkvotient
Funktioners parametre Beviser
Hvorfor er det svært at lære matematik?
Normalfordelingen Man siger at et talmateriale er normalfordelt, når der optræder mange observationer i midten af materialet og få i yderkanterne. Her.
Differentiering og funktioner generelt
Differentalkvotient af cos(x) og sin(x) og tan(x)
Spørgsmål 22 – integraler og differentialligninger Sune Nyholm Simonsen 3.mix.
Differentialregning og Funktionsundersøgelse
Eksponentielle Funktioner Jimmy og Andreas
Eksponentielle funktioner
Potensfunktioner.
Areal og bestemt integral
Statistik Kristine og Søren.
Evaluering MATEMATIK Hvad har vi lavet? Hvad mener I om undervisningen?
Funktioner En sammenhæng mellem x-værdi og y-værdi
Skrivning i de store formater
Potensfunktioner og anvendelse af matematiske modeller
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Integraler og differentialligninger
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Digitale læremidler Udviklingspotentialer. Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
1. 2 HVORFOR? Opgave 3 Løsning: Find omkredsen af cylinderen vha. formlen for cirklens omkreds. Find arealet af cylinderen som arealet af et rektangel,
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Andengradsfunktioner
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
THY Business Breakfast.
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
E-learning om ballonprojektet
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Lineær & eksponentiel funktion
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Et samarbejde mellem CMU og DASG
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Oplæg til CMUs konference 15.november 2017
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Areal bestemt ved integration
Trekanter Lars A. Clark.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Matematik Geometriske figurer.
Geometrisk tegning.
Differentiation af simple funktioner og regneregler
Venstre, højre, midtpunks og trapezsum
Funktioner Graf og forskrift Husk, at diasshowet skal afspilles!
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Koordinatsystem.
Overgangsprojektet Roskilde
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Projekt Parallelle Programmer Del af Skoleprojekt på Nærum Gymnasium

Præsentation 1) Tanken bag projektet 2) Hvad arbejdet bestod i 3) Resultatet på den korte bane 4) Det videre arbejde 5) Resultatet på den lange bane

Den oprindelige ide? – Didaktiske tanker Hvor er vi henne? -> Skift mellem repræsentationer Skift mellem metoder

Første Iteration: Differentialregning I dette forløb skal I arbejde med funktioner og differentialregning. Vi skal arbejde med både geogebra og Nspire fordi ved at tænke på hvad man har og hvad man kan, så bliver man bedre til at tænke over hvor langt man kommer. Halvdelen af klassen løser opgaven med geogebra Halvdelen af klassen løser opgaven med Nspire Efter pausen Funktioner og funktionsbegreb. Funktionstilvækst Sekant Differentialkvotient

Elevernes opgave Geogebra Nspire Først skal man oprette to skydere i geogebra (x_0 og h). x_0 h //h skal gå mellem -2 og 2. Vi kan bruge følgende geogebrakode… f(x) = x^2+2x //opretter en funktion A=(x_0,f(x_0)) //opretter punkt A på funktionen x_1 = x_0 + h //opretter en hjælpeværdi x1 = x0+h B=(x_1,f(x_1)) //opretter punkt B på funktionen 1: Brug skyderen til at bestemme tilvækst i x og y, når x0 = 0 og h=2 2: Brug skyderen til at bestemme tilvækst i x og y, når x0 = 1 og h=2 a_s=(f(x_1)-f(x_0))/h //bestemmer sekanthældning b_s=f(x_0)-a_s*(x_0) //bestemmer sekant-skæring sekant(x) = a_s*x+b_s //Tegner sekanten i Geogebra 3: Bestem sekantens ligning mellem x0 = 0 og x1 = 2 4: Bestem sekantens ligning mellem x0 = 1 og x1 = 3 g(x)=afledede(f(x)) //giver tangenthældning a_t=g(x_0) //bestemmer tangenthældning b_t=f(x_0)-a_t*(x_0) //bestemmer tangent-skæring tangent(x) = a_t*x+b_t //Tegner tangenten i Geogebra 5: Bestem hældningen for tangenten i punkterne (3, f(3)). 6: Bestem tangentens ligning i punktet (3, f(3)). 7: Hvad sker der med sekanten, når h bliver mindre og mindre På figuren nedenfor er der angivet to potensfunktioner f(x) og g(x).   Bestem funktionsværdierne f(2) og g(3). Bestem funktionstilvæksten for f(x) fra startværdien x0 = 0 med tilvæksten h = 2. Bestem funktionstilvæksten for f(x) fra startværdien x0 = 1 med tilvæksten h = 2. Både funktionen g(x) og funktionen f(x) er en potensfunktioner. Bestem på baggrund af grafen forskriften for de to funktioner Bestem et generelt udtryk for funktionstilvæksten fra x0 med tilvæksten h for de to funktioner. Bestem et generelt udtryk for hældningen af sekanten for de to funktioner Man kan finde et udtryk for hældningen til tangenten ved at lade værdien af h for differenskvotienten gå mod 0. (Hvad sker der, når man sætter h = 0 i differenskvotienten g) Hvad er hældningen for tangenten i punkterne (3, f(3)) og (3, g(3)) og kommenter resultatet

Resultatet Ikke noget specielt målbart. En del af eleverne var glade for variationen. En del af eleverne ville helst have fokus på en ting. …-> ???

Anden iteration: Integralregning Først gennemgang af grundbegreberne Opgaveregning i hånden og med Nspire PROJEKT  To dele – Sammenhæng mellem summer og integraler -> Omdrejningslegemer.

Iteration 2 opgave //Laver tre skydere og tegner en graf… // Vi kan ændre så x1 og x2 i intervallet -10 til 20 og n er i intervallet 1 til 100. x_1 x_2 n f(x)=x^2+2*x //Man kan også tegne oversum og undersum. Undersum=UnderSum[f, x_1, x_2, n] //undersummen i intervallet x1, x2 Oversum=OverSum[f, x_1, x_2, n] //oversummen i intervallet x1, x2 Trapezsum=TrapezoidSum[f, x_1, x_2, n] //trapezsummen i intervallet x1, x2 Hvad er forskellen på oversum og undersum, samt trapezsum? Hvad sker der når n->100? //så kan vi finder forskellige udtryk for arealerne Areal=Integral[f, x_1, x_2] //finder areal under kurve intervallet x=(x1;x2) Hvilken sammenhæng er der mellem summer og integraler? //prøv at åbne 3D vinduet Surface[u, f(u)*sin(v) , f(u)*cos(v), u, x_1, x_2 , v, 0, 2 π] //tegn Volumen=integral(pi*(f(x))^2,x_1,x_2) //beregne volumen af omdrejningslegemet

Hov hvad var det?

3. og 4. Iteration Historisk forløb med konstuktion af keglesnit 3D geometri på baggrund af en udvidet formelsamling … Nu begynder virkningen at vise sig!   