Social- og sundhedsuddannelserne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering forældremøde 10. klasse
Advertisements

Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Frafaldstal Tabel 1.1. Opnåede resultater i 2012 og og målsætning for 2014 Afbrud uden omvalg 6 mdr. efter start Historisk udviklingMål og resultatFremtidige.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Status på implementeringen af vejledningsreformen
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
EUD & EUX Herningsholm Erhvervsskole. EUD - Erhvervsuddannelse  106 uddannelser med over 300 trin/specialer  Svendebrev  Varighed mellem 1½ og 5½ år.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Information til de unge om Coop Madskolen – Bliv delikatesseassistent, slagter, bager eller konditor! Coop udbyder i samarbejde med ZBC en helt ny uddannelse.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Uddannelsesparathed Niels Nygaard Silkeborg Tekniske Skole.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Målinger af indsats til tiden Oplæg fredag den 7. januar 2011.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
INFORMATION OM FORBEREDELSESKURSUS FOR INDVANDRERE OG FLYGTNINGE
Social Mobilitet Er der et problem?.
Grafikrapport Unges brug af tandpleje
Den virksomhedsrettede integrationsindsats
Grundforløb for voksne
Dagens program Du skal have kendskab til:
Uddannelsesplanen.
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
UU - Status og uddannelsesstatistik
Skolepraktikinformationsmøde Tirsdag d. 21. nov. 2017
EUD-området i forandring - en status.
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Handlingsplan for øget gennemførelse
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Netværksmøder - voksenlærlingeordningen
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Nyt fra Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
UU - Status og uddannelsesstatistik
Reformen.
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Skoleudvikling i Praksis 1
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Nyt fra ministeriet Billeddias
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 9
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 9
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Pkt. 8: Orientering om seneste nøgletal for læreruddannelsen KP
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Ny lokal uddannelsesplan og nyt idealskema pr
Årsmøde
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Social- og sundhedsuddannelserne Data og analyse oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

Optag på grundforløbet Ny erhvervuddannelsesreform med skærpede adgangskrav 2014: 263 elever 2015: 253 elever 2016: 111 elever Faldet i optagne elever på grundforløbet skyldes først og fremmest erhvervsuddannelsesreformen, som trådte i kraft 1. august 2015. Der blev indsat adgangskrav på min 02 i gennemsnit i dansk og matematik i 9./10. klasses afgangseksamen (eller tilsvarende, hvis eleven ikke har en dansk folkeskolebaggrund = Dansk: Forberedende Voksenundervisning (FVU) trin 4, Dansk som andetsprog på almenvoksenuddannelse (AVU), Prøve i Dansk 3 og Studieprøven, jf. bekendtgørelse nr. 88 af 24. januar 2012 om prøver inden for danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. og bekendtgørelse nr. 376 af 4. april 2014 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. ,Matematik: FVU trin 2). Det betød, at vi ikke længere kunne rekruttere den forholdsvist store mængde elever (især tosprogede kvinder), som tidligere blev optaget. Dette scenarie med nedgang i optagelseskvalificerede ansøgere gør sig gældende nationalt. Der arbejdes på alle fronter hårdt på at gøre erhvervsuddannelserne attraktive for den gruppe af unge, som er optagelseskvalificerede, men ikke tidligere har søgt en erhvervsuddannelse, men i stedet STX. Dette gøres ved en målrettet indsats i Region H på at gøre unge, deres forældre , deres lærere og deres uu-vejledere i 8., 9. 10. klasse opmærksomme på de mange muligheder en erhvervsuddannelse giver, herunder EUX. SOSU på Diakonissestiftelsen deltager i disse tilbud, bl.a. under projektet Copenhagen Skills (for 8. klasser), Hands and Brains (for 9. klasser) og almene brobygningsforløb (9. og 10. klasser). Derudover hører vi fra de sprogskoler, som tidligere har ”afleveret” mange tosprogede elever til os, at eleverne nu er ved at have opkvalificeret sig til de nye krav. Vi har i 2017 i foråret optaget 89 elever i alt; på grundforløb 1: 8 elever og grundforløb 2 : 81 elever. oplæg til kvalitetsdag 28.11.2017

oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017 Gennemførelsestal Status 2012 2013 2014 Resultat, Diakonissen Resultat, landsplan I hovedforløb efter grundforløb på Diakonissestiftelsen Uddannelsesaftale m/ en ansættende myndighed 30,7% 30,3% 27,3% 30,1% 39,3% 29,1% Ikke i hovedforløb efter grundforløb på Diakonissestiftelsen Frafald under grundforløbet 25,6% 19,7% 30,0% 22,8% 29,5% Frafald efter grundforløbet (har ikke fået en uddannelses- aftale inden for 3 mdr. efter afslutning 41,5% 26,3% 49,8% 26,9% 34,0% 27,2% 2015 2016 2017 Resultat, landsplan* Resultat, Diakonissen** 46,4% - 45,0% 17,4% 16,8% 32,4% 13,6% 36,9% 40,5% 68,9% *Der findes ikke resultater for landsplan efter 2014 * *kun for GF2 1701, da GF2 1708 endnu ikke er startet   oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017   SSH ansøgere SSH pladser 2013 291 133 2014 345 2015 344 2016 226 36 2017 69 oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017   SSA ansøgere SSA pladser 2013 294 83 2014 324 2015 269 2016 208 2017 235 oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

Supplerende frafaldstal 2013 2014 2015   Antal elever Andel Andel, landsplan Frafald på GF 1. & 2. del - indenfor de første 3 mdr. 28 11,3% 14,0% 40 19,5% 15,8% 14 6,6% 15,1% Frafald fra hovedforløb - indenfor de første 3 mdr. 27 15,5% 7,4% 15,4% 8,4% 20 10,4% 8,0% Frafald i overgang ml. grundforløb 1. & 2. del (ikke relevant i 2013 og 2014) -  -  - 5 27,8%  Ikke opgjort (ikke i gang med GF2 1 måned efter gennemført GF1) 2016 2017 Andel, landsplan** 25,2% 12* 14,8% 31 14,1% 7 5,6% Frafald i overgang ml. grundforløb 1. & 2. del 6 100% (ikke i gang med GF2 på Diakonissestiftelsen 1 måned efter gennemført GF1) * kun for for GF2 1701, da GF2 1708 endnu ikke er startet ** tallene på landsplan er endnu ikke offentliggjorte oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017 G1701-B - eksempel Startede: 13 SSA 10 SSH 23 Heraf 4 merit-elever (startede senere)  Afsluttende elever 20 Afsluttende køn: kvinder: 17 Mænd: 3 Afsluttende alders gennemsnit: 36,9 Videre til hovedforløb: 17   Total frafald: 3 SSA Frafaldsårsager: Fravær: 1 Sygdom: 1 Flyttet: 1 oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017 Hovedforløbet i tal Social- og sundhedshjælperuddannelsen – år 2013 - 2015 SSH   Antal ansøger Optagne elever Fuldførte elever Fuldførte i % Gennemsnit afgangskarakter 2013 h1301 62 53 33 62,26 9,4 h1305 92 49 35 71,43 9,3 h1310 137 46 31 67,39 9,8 2014 h1401 109 24 52,17 8,8 h1405 105 32 60,38 9,1 h1410 131 52 34 65,38 2015 h1502 43 38 88,37 9,2 h1505 120 57 30 52,63 6,2 h1510 119 47 74,47 6,3 oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

Social- og sundhedshjælperuddannelsen - år 2016 – 2017 Hovedforløbet i tal Social- og sundhedshjælperuddannelsen - år 2016 – 2017 Antal ansøger Optagne elever Antal elever d.d.* Fuldførte elever Fuldførte i % Gennemsnits afgangskarakter 2016 H1601 46 18 - 14 77,8 11,2 H1602 72 58 34 58,6 7,6 H1608 48 30 16 Ikke færdige H1609 62 31 2017 H1701 36 17 15 H1708 33 22 * Opgjort pr. 1. august 2017 oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017 H1608 - eksempel Optaget: 30 (heraf 2 med individuel forløb) Afsluttende elever: 14+1 Afsluttende køn: Kvinder: 11 Mænd: 4 Afsluttende karaktergennemsnit: 6,6 Afsluttende alders gennemsnit: 31,07 Total Frafald: 16  Frafaldsårsager:  Fravær: 3 Personligt forhold: 3 Sygdom/barsel: 2 Ensidig af elev: 1 Udelukkelse: 2 Fortrudt uddannelsen: 3 Merit/andet hold: 2 (forlænget)  (største frafald var 1. skoleperiode – 5 elever) oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

Social- og sundhedsassistentuddannelsen – år 2013 - 2015 Hovedforløbet i tal Social- og sundhedsassistentuddannelsen – år 2013 - 2015 Dette er seneste egne data over fuldførte hold. Fra og med 1. 1. 2016 søgte elever ikke længere plads direkte på skolen, og vi har derfor fra denne dato og fremadrettet ikke adgang til ansøgertal. SSA   Antal ansøger Optagne elever Fuldførte elever Fuldførte i % Gennemsnit afgangskarakter 2013 A1303 85 28 22 78,57 8,1 A1308 130 26 92,86 9,7 A1311 106 30 73,33 9,9 2014 A1403 93 27 81,48 A1408 138 23 82,14 9,1 A1411 19 73,08 9,2 2015 A1503 136 A1508 139 25 92,59 9,0 15-reform A1511 131  ikke afsluttet oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

Social- og sundhedsassistentuddannelsen – 2016-2017 Hovedforløbet i tal Social- og sundhedsassistentuddannelsen – 2016-2017 Antal ansøger Optagne elever Antal elever d.d.* Fuldførte i % Gennemsnit afgangskarakter 2016 A1603 73 28 24 Ikke færdige - A1608 110 27 20 A1611 76 29 2017 A1701 128 30 23 A1704 104 26 A1708 144 *opgjort pr. 7. august 2017 oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017

oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017 A1603 - eksempel   Optaget i alt: 28 Bestand i skoleperiode 4: 21 Gennemført udd. 19 Ikke gennemført udd.: 2 (1= ikke bestod afsluttende eksamen, 1= ikke bestod farmakologi eksamen)  Karakter gennemsnit: 9,69 Gennemsnits alder: 36,76 Mænd: 1 Kvinder: 20 Total frafald på hele uddannelsen: 12 Ensidig af virksomhed: 1 Sygdom/barsel 4 (2 sygdom, 1 orlov, 1 barsel) Opsagt i praktikken: 3 Skiftet til andet hold: 4 (A1608) oplæg til kvalitetsdag d. 28.11.2017