Fællesmøde med boligorganisationerne 30. oktober 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Advertisements

Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Aalborg Kommune, Peter Freuchens vej, Alabu Bolig, afd
Kommunernes understøttelse af kulturinstitutionernes undervisning - modeller for skoletjenester v/Marie Damsgaard Andersen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 600 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Overskrift maks 2 linjer SOCIALFORVALTNINGEN DELEBOLIGER SOCIALSTYRELSENS BOLIGNETVÆRK, 24. FEBRUAR 2016 Susan Fiil Præstegaard og Bettina Tandrup Holm.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 650 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
STRATEGI FOR MUDP INTRO Et enigt Folketing vedtog i februar 2015 lov nr. 130 om Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
Budgetforslag Økonomiudvalg Oversigt for politikområde : (+ = udgift, - = indtægt.) (i mio. kr.) Regnskab 2014 Budget 2015 Budget 2016 Budget 2017.
Urban Lab. 8 kommuner Favrskov, Herning, Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus. Baggrund i Aarhus 2017’s kortlægning af Region Midtjyllands.
Ny Årsberetning Hvorfor en ny årsberetning? Beboerdemokrati og bestyrelsesarbejde i fokus Udvalgte redskaber (værktøjer) - Indhold Strategier og målsætninger.
Staten i en brydningstid Personalechefkonference november 2010 Bo Smith.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Rum for liv. Om Lejerbo Over boliger 840 afdelinger Organiseret i 54 selvstændige organisationer Hjulpet på vej af cirka 750 ansatte Lejerbo er.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Det værdiskabende samarbejde mellem bestyrelse og ledelse
Forslag fra arbejdsgrupperne
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Budget 2017 – 2020 Sundhed, Omsorg og Arbejdsmarked
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Behandlerhuse i Region Nordjylland
SAB og byggeriet - muligheder og barrierer
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
En forenklet beskæftigelsesindsats
MUDP handlingsplan for december 2017
Central kontra decentral
optimering af ejendomsdriften
Fortsat fremgang i Halsnæs
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
En vision for almen praksis
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Borgermøde.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Bofællesskabet Stavnholthave
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Hånden på hjertet. Skal de danske landdistrikter afvikles eller udvikles og hvorfor? Hvordan ser du landdistrikternes fremtidige rolle i et større.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Region Midtjyllands opgave
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Nøgletal på vejområdet
En forenklet beskæftigelsesindsats
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Målopfølgning – Økonomi- Erhvervs og Planudvalget
MUDP handlingsplan for december 2017
Vejen til plejebolig - en sammenhængende digital brugerrejse
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
LAG Odder-Hedensted.
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

Fællesmøde med boligorganisationerne 30. oktober 2017 Styringsdialogen – det fælles samarbejde Kommunaldirektør Bo Rasmussen Intro: Præsentation af Bo Præsentation af en styringsdialog med en tværfaglig repræsentation fra SSF, BMF, BYS og med Bo som formand for styregruppen. Budskab: Vi vægter styringsdialogen højt i Gladsaxe Kommune, og vil gerne bruge dialog aktivt til at nå vores fælles mål.

Hvad samarbejder vi om…og hvorfor ? 1/3 del af den samlede boligmasse i kommunen 11.600 almene boliger og 1.100 kollegieboliger Et ”tvangs-samarbejde” med mening ”Styringsdialogen er mere end blot et tilsyn med boligorganisationerne – det er en del af det gode samarbejde, den positive dialog og muligheden for at sætte en fælles retning.” 1. og 2. pkt.:  I Gladsaxe Kommune er der 8 almene boligorganisationer, der til sammen udlejer ca. 11.600 boliger i kommunen. De almene boliger udgør ca. 1/3 af boligmassen i Gladsaxe. Hertil kommer ca. 1.100 kollegieboliger. De almene boligorganisationerne sætter qua deres størrelse et væsentligt præg på byen, og er derfor en vigtig medspiller i byens udvikling. 3. pkt: Det støttede byggeri opføres for at sikre et bredt boligudbud til en rimelig husleje. Med støtten følger et offentligt tilsyn, og derfor er vi ”tvunget” til at samarbejde. Men samarbejdet giver mening og muligheder, hvis man griber dem – og det kan styringsdialogen – så vi samarbejder ikke pga. loven siger det, men fordi det faktisk virker i Gladsaxe…og det skyldes aktive boligorganisationer og en aktiv kommune.

Rammer for styringsdialogen Almenboligloven og kommunestrategien går hånd i hånd Vi samarbejder om byens udvikling, byens liv og byens sociale balance … og derfor er styringsdialogen vigtig for Gladsaxe Kommune Politik Byråd Beboerdemokrati Planlægning Drift Målsætning Økonomi Byggeri med kvalitet Lejeniveau Social Balance Udvikling Boligudbud Reglerne om styringsdialog blev indført i almenboligloven i 2010, som supplement til kommunens tilsyn med de almene boligorganisationer, og med den hensigt, at den almene sektor i højere grad skal styres gennem mål- og aftalestyring. I Gladsaxe Kommune ser vi dialogmøderne som mere end blot et tilsyn med boligorganisationerne – det er en mulighed for at nå vores fælles mål.   Styringsmålsætningerne er fastsat i almenboligloven som pejlemærker for de almene boliger. Gladsaxe Kommunes styringsdialog lægger sig også op ad kommunens målsætninger i kommunestrategien, og derfor er der særlige fokus på elementer, der understøtter byens udvikling og liv samt social balance i kommunens bydele. Der er store fælles interesser i rammerne for styringsdialogen og derfor et rigtig godt grundlag for at samarbejde. Gode boliger Beboersammensætning Fremtidssikring

Derfor lægger kommunen vægt på at vi… Samarbejdet om velfungerende boligafdelinger…og de mange veje dertil Økonomisk Fysisk Socialt Udnytter at vi kan nå langt sammen Fastsætter fælles mål Realiserer de indsatser vi tror på I forhold til styringsdialogen får de fælles styringsmålsætninger i almenboliglov og kommunestrategi en særlig plads:   Økonomisk velfungerende afdelinger Fysisk velfungerende afdelinger Socialt velfungerende afdelinger Indsat model for forandringsteori fra vores grundlag med styringsdialogen med Mål – Effekt – Indsats. Det viser de mange indsatser/parametre til velfungerende boligafdelinger – der er mange indsatsområder, mange aktører/påvirkninger og nok at samarbejde om.

Sådan når vi målet…eksemplet med alment nybyggeri Levende by i vækst  flere boliger Kommunestrategi; 1/3 almene boliger i kommunen By- og Boligpolitik; 65 mio. kr. til støttet byggeri Budget 2015/2016; Ca. 280 større almene familieboliger Ramme til byggeri; For at nå målet er der vilkår for at få støtte Økonomi Social balance Lokal tilknytning Natur og miljø Balance i anlæg/drift Konkurrencedygtig husleje Boligbehov Fleksible boliger til fremtidens boligkrav Understøttet social balance i boligområdet og kommunen Klar målgruppe for byggeriet Boligtyper og friarealer Attraktive byrum og byliv Tilgængelighed Tilpasset lokalområde Sammenhængende arkitektur Infrastruktur og offentlige transport Offentlige institutioner (skoler/institutioner mv.) Klimatilpasningsløsninger Ressource- og energioptimeringsløsninger, Sundhed (indeklima/støj) Vores mål er klare – fastsat i kommunestrategien og By- og Boligpolitiken. For at nå målet har Byrådet afsat 65 mio. kr. til grundkapital til nyt alment byggeri. Det giver en ramme på ca. 280 nye almene familieboliger. Midlerne er afsat for at nå et mål i kommunen, så derfor sætter vi vilkår for at få støtte – det er rimeligt, når vi bruger offentlige midler…noget for noget. Vilkårene er fastsat af Gladsaxe Byråd i 2016 – og de gælder også for støtte til renovering. Projekter om nybyggeri prioriteres ud fra en konkret vurdering af:   Det aktuelle og fremtidige boligbehov, Projektets opfyldelse af temaerne økonomi, social balance, lokal tilknytning og natur/miljø, og Om projektet tilvejebringer større, fleksible familieboliger der bidrager til blandede boligstørrelser Af den samlede pulje på 65 mio. kr., er der indtil videre reserveret ca. 9,2 kr. til kommunal grundkapitallån til nybyggeri i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe, afdeling Skoleparken 1.  Fra samme pulje er også afsat 500.000 kr. i kapitaltilførsel til renovering i afdelingen. På nuværende tidspunkt er der således fortsat midler for ca. 55.3 mio. kr. til opførelse af nybyggeri i kommunen. Der er pt. dialog med GaB om et projekt omhandlende 17 ny almene familieboliger ved afdeling Høje Søborg II. Den kommunale udgift er på ca. 4,3 mio. kr., og sagen forventes drøftet på ØU (principbehandling) i november. Vores erfaring med udmøntning af puljen er, at den store udfordring for almene boligorganisationer i Gladsaxe er adgang til egnede byggegrunde i kommunen. Det vil i praksis kun ske, når større grundarealer udbydes til salg – enten af kommunen selv eller af private grundejere – eller ved fortætning på boligorganisationernes egne arealer.

Styringsdialogen – en del af en større fælles indsats! Tak for det gode samarbejde og de mange skridt vi tager sammen Kortlægning af de almene boliger Helhedsplaner i boligområderne – både sociale og fysiske KlimaKlar og klimatilpasningsprojekter Boliger til flygtninge Næste etape for os Fortsat sikre gode, billige almene boliger Effektiv drift og god økonomi i afdelingerne Fremtidssikring i tide (nybyggeri/renovering) Levende by i vækst og social balance  Samarbejdet fortsætter – vi har fokus på de helt store linjer i samarbejdet, men skal også nok tage hånd om de lokale udfordringer vi ved, der opstår. Kvittering for samarbejdet indtil nu…eksempler på succeser og ting vi har i gang. Vores mål er at skabe en levende by i vækst og social balance – og det mener vi bl.a. skabes ved at have gode, billige almene boliger. Så derfor er vi optaget af, at I har en effektiv drift og god økonomi, og at vi sammen fremtidssikrer boligmassen i tide – både ved nybyggeri og ved renovering af de nuværende boligafdelinger.