Kapitel 9 Markedsføring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Advertisements

Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
2. semester uge : Online Markedsføring
Sponsorater/Reklamer
Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Loyalitet – hvad siger juraen?
[Produktnavn] Marketingplan
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
ADVOKATFIRMAET HENRIK CHRISTENSEN & PARTNERE Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk Partner.
Forholdet til kunderne
Kapitel 20 Handel med fast ejendom. Handel med fast ejendom kapitel 20 I kapitel 20 gennemgås: Lovgivning og aktører Gennemgang af en ejendomshandel Mangler.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Kapitel 9 Markedsføring. I kapitel 9 gennemgås: 1.Markedsføringslovens (MFL) regler 1.1 Generalklausulen 1.2 Adfærd på markedet 1.3 Forbrugerbeskyttelse.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Købeloven afsætning.
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
Anden lovgivning afsætning.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Målrettet annoncering baseret på brugerdata
Forslag til ny markedsføringslov
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
På vej mod en ny mARKEDSFØRINGSLOV erhvervslivets vinkel
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Handel med fast ejendom
Kapitel 10 Internationale køb
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Hvad I må, og hvad I ikke må som klub/forening
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Kontakt til deltagerne
Under udbudsgrænserne
Foreningsliv & Persondataforordning
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Kapitel 8 Forbrugeraftaler
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Erstatning uden for kontrakt
Kapitel 13 Kreditaftaler.
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
FIR morgenmøde 22. november 2018
1. Købeloven om forbrugerkøb
Kapitel 4 Forbrugeraftaler.
Kapitel 9 Markedsføring.
Handel med fast ejendom
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
Præsentationens transcript:

Kapitel 9 Markedsføring

Markedsføring I kapitel 9 gennemgås: Markedsføringslovens (MFL) regler God markedsføringsskik God erhvervsskik 2. International regulering – ICC reklamekodeks 3. Forbrugerombudsmanden 4. Kundeoplysninger og persondata

Markedsføringsloven Tæt forbundet med konkurrenceret, immaterialret, købelov, forbrugeraftalelov, e-handelslov mv. Kampen” om markedsandele: Markedsføringen må ikke blive for grov og hensynsløs Markedsadfærd i forhold til: Andre konkurrerende virksomheder Kunder, både forbrugere og erhvervskunder Moral, forretningsskik, hæderlighed Kilder: Forbrugerombudsmanden - tilsyn, vejledning www.forbrugerombudsmanden.dk Retspraksis ICC reklamekodeks

1.1 God markedsføringsskik Generalklausulen: Markedsføringslovens overordnede norm. Sætter de ydre rammer og grænser for, hvad der er god markedsføringsskik. Supplerer specialbestemmelserne i markedsføringsloven. God markedsføringsskik ses også nævnt i forbindelse med sager omfattet af anden lovgivning, fx konkurrenceloven og de immaterielle love. U1999.1762Ø – Fogedforbud mod ”Kvit eller dobbelt”, s. 249

1.1 God markedsføringsskik Generalklausulen: Markedsføringslovens overordnede norm. Sætter de ydre rammer og grænser for, hvad der er god markedsføringsskik. Supplerer specialbestemmelserne i markedsføringsloven. God markedsføringsskik ses også nævnt i forbindelse med sager omfattet af anden lovgivning, fx konkurrenceloven og de immaterielle love. U1999.1762Ø – Fogedforbud mod ”Kvit eller dobbelt”, s. 249

1.1 God markedsføringsskik Den erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til: Forbrugerne Erhvervsdrivende Almene samfundsinteresser Markedsføring, der angår forbrugernes økonomiske interesser, må ikke være egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd – strid med god erhvervsskik ”God markedsføringsskik” ændrer sig i takt med den samfundsmæssige, tekniske og økonomiske udvikling. Overtrædelse må vurderes konkret fra sag til sag.

1.1 God markedsføringsskik Eksempler: Hensynet til forbrugerne og almene samfundsinteresser. FOB Jnr. 09/05728 – Det fiktive advokatfirma, s. 250 Juridisk Årbog 1997.35 – ”Why kill time, when you can killl yourself”, s. 250 Juridisk Årbog 1993-94.119 – ”Følgende stoffer fås ikke på Christiania”, s. 251 Hensynet til de erhvervsdrivende interesser. U2004.1561H – BR legetøj – domænenavn, s. 252 U1992.909SH – Superellipsebordet, s. 252

1.2 God erhvervsskik En virksomhed overtræder god erhvervsskik, hvis der er tale om adfærd på markedet, som på en forkert måde påvirker forbrugernes økonomiske interesser, fx vildledende reklamekampagne, der får folk til at købe varen på et forkert grundlag. Hæderlig markedspraksis, smag, anstændighed God tro - vurdering Dynamisk begreb, der testes og ændrer sig i takt med tiden og samfundets udvikling

God erhvervsskik 1.2.1 Vildledning Afsender må ikke bruge vildledende og urigtige oplysninger i sin markedsføring, eller udelade vigtige informationer, hvis det er medvirkende til at forvride modtagerens økonomiske adfærd på markedet. Pejlepunkt: Hvis modtageren(forbruger eller erhvervsdrivende) træffer en beslutning, som han måske ellers ikke ville have truffet, hvis oplysningen havde været korrekt, taler det for, at der er tale om vildledende markedsføring.

God erhvervsskik 1.2.1 Vildledning Vildledende oplysninger - forkerte oplysninger om fx: produktets eksistens og art varens kvaliteter og egenskaber, specifikationer, geografiske eller handelsmæssige oprindelse. mærkningsordninger på en vare, fx øko-mærket, svanemærket, og varen ikke lever op til kravene i mærkningsordningen. prisangivelser, førpriser, rabatter og tilbud. En virksomhed må ikke give forbrugerne det indtryk, at prisen er sat ned, hvis det rent faktisk ikke er tilfældet. behov for eftersyn, reservedele, udskiftning eller reparation forbrugerens rettigheder til fx omlevering eller tilbagebetaling forveksling med en konkurrents produkt, varemærke eller forretningskendetegn

God erhvervsskik 1.2.1 Vildledning Væsentlige oplysninger skal på en forståelig måde, fx: Produktets væsentligste karakteristika Den erhvervsdrivendes fysiske adresse og navn Forhold vedrørende betaling og levering, hvis det fraviger fra hvad der er sædvanligt i branchen Fortrydelsesret, afbestillingsret eller returret, hvis det fraviger fra hvad der er sædvanligt i branchen Pris inklusive moms og afgifter Omkostninger til fragt, levering, porto m.v.

God erhvervsskik 1.2.2 Skjult reklame Forbud mod skjult reklame: En reklame skal kunne identificeres som en reklame, uanset form og uanset i hvilket medium den bringes. Ikke skjule reklamen i sit budskab, for at påvirke eller manipulere modtagerne til at købe. Forbuddet gælder i alle typer medier, såsom de skrevne og trykte medier (advertorial), tv- og radioprogrammer, film (productplacement), sponsorering, internettet (bannerreklamer m.v.), kunstværker, duftmarkedsføring mv.

God erhvervsskik 1.2.2 Skjult reklame Se eksempler i Nordisk standpunkt om skjult reklame, maj 2016 (www.forbrugerombudsmanden.dk) Blogs: Det skal fremgå tydeligt for læseren/seeren, hvis der er tale om reklame. Se notat om ”Gode råd til bloggere om skjult reklame” på www.forbrugerombudsmanden.dk YouTube mv.: Tydeligt oplyses, hvis videoen er en reklame Instagram: Tydeligt skrive ”reklame”, #reklame..” Facebook: Tydeligt markere, hvis opslag er en reklame

1.2.3 Markedsføring rettet mod børn og unge God erhvervsskik 1.2.3 Markedsføring rettet mod børn og unge Særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed, manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at præge Ikke udnytte den særlige godtroenhed og mangel på erfaring, der karakteriserer målgruppen børn og unge. Har ikke det samme skeptiske eller analytiske filter som voksne. Ikke direkte eller indirekte opfordre til vold, anvendelse af rusmidler, herunder alkohol, eller anden farlig eller hensynsløs adfærd, eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt, mobning eller overtro som virkemidler  Forbrugerombudsmandens vejledning om ”Børn, unge og markedsføring”, juli 2014.

1.2.4 Aggressiv handelspraksis God erhvervsskik 1.2.4 Aggressiv handelspraksis Bilag 1 til markedsføringsloven kommer med en række eksempler: Forbrugeren bringes til at tro, at han ikke kan forlade lokalerne, før en kontrakt er indgået Der aflægges personlige besøg på forbrugerens bopæl, uden at forbrugeren har ønsket det Der foretages vedholdende og uønskede henvendelser pr. telefon, der ikke er omfattet af forbuddet i forbrugeraftalelovens § 4, eller pr. telefax, e-mail eller andre fjernkommunikationsmedier En reklame opfordrer direkte børn til at købe eller til at overtale deres forældre eller andre voksne til at købe de produkter til dem
 Der skabes det fejlagtige indtryk, at forbrugeren allerede har vundet, vil vinde eller ved udførelse af en bestemt handling vil vinde en præmie eller et andet tilsvarende gode  

God erhvervsskik 1.2.5 Uanmodet henvendelse Hovedreglen: Den erhvervsdrivende må ikke sende reklamer, tilbud og øvrigt markedsføringsmateriale til forbrugere eller private og offentlige virksomheder via fjernkommunikation, dvs. ved brug af e-mail, sms, mms, fax og automatisk opkaldesystem med indtalt reklame. Undtagelse 1: Hvis modtageren af reklamen forudgående har accepteret eller anmodet om at få reklamen tilsendt på den måde. Undtagelse 2: Hvis kunden tidligere har købt varer eller tjenesteydelser hos virksomheden, og kunden har givet sin e-mailadresse eller mobiltelefonnummer, og har accepteret at modtage nyhedsbreve og tilbud. MEN kunden skal have mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser.

God erhvervsskik 1.2.5 Uanmodet henvendelse Adresseløse husstandsomdelte reklamer kan lovligt sendes. Ved direkte markedsføring/adresseret reklame til en person eller virksomhed, skal virksomheden sikre sig, at der ikke sendes materiale til personer, der er på Robinson-listen. Robinson-listen: Virksomheden må ikke rette direkte henvendelse til forbrugeren der er registreret på Robinson-listen Undtagelse: Hvis forbrugeren selv har anmodet om henvendelsen Sammenhold med forbrugeraftalelov § 4, stk. 2

1.2.6 Mærkning, dokumentation og priser God erhvervsskik 1.2.6 Mærkning, dokumentation og priser Forbud mod forkert brug af mærkning, fx øko-mærket, fair trade, svanemærket m.v. Den erhvervsdrivende er forpligtet til at dokumentere rigtigheden af faktuelle oplysninger om det produkt der markedsføres, fx miljømæssige påstande ”Denne vare er CO2-neutral Anprisninger og salgsgas - tilladt og skal ikke dokumenteres Et udtryk, som skamroser et produkt på en sådan måde, at forbrugeren godt kan gennemskue, at udsagnet ikke er dokumenterbart, fx ”Danmarks kønneste campingplads” eller ”byens bedste frisør.” ”Vi udbyder Danmarks sikreste internetforbindelse” eller ”Hvert fjerde parforhold starter på netdating.dk” - skal kunne dokumenteres.

God erhvervsskik 1.2.7 Gebyrer og garantier Gebyrer skal være aftalt og senere ændringer i gebyrer skal varsles Ved brug af ord som ”garanti”, ”tilsikre”, ”vi indestår”, skal den erhvervsdrivende give forbrugeren en væsentlig bedre retsstilling, end han ellers ville have haft uden ”garantien” Den erhvervsdrivende skal informere forbrugeren om garantiens indhold på klar og tydelig måde, fx: Om garantiens varighed, begrænsninger, garantigivers navn og adresse. At forbrugerens ufravigelige rettigheder efter lovgivningen ikke berøres af garantien, fx ufravigelige regler i købeloven eller anden lovgivning. Forbrugeren kan bede den erhvervsdrivende udlevere garantien skriftligt, og det skal ske på dansk

1.2.8 Sammenlignelige reklamer God erhvervsskik 1.2.8 Sammenlignelige reklamer Definition: En reklame som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til varer og tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent. Budskabet være korrekt og relevant, og det skal ske loyalt for at være lovligt. Ikke kritisere, latterliggøre eller omtale konkurrentens produkter på en nedsættende måde. Betingelserne for en lovlig, sammenlignende reklame - se MFL § 21

1.3 Kreditaftaler og boligkreditter Standard oplysninger kreditaftaler: Debitorrenten, herunder om den er fast eller variabel eller begge, samt oplysninger om omkostninger, der indgår i forbrugerens samlede omkostninger i forbindelse med kreditten. 
 Det samlede kreditbeløb. 
 De årlige omkostninger i procent (ÅOP), som beregnet 
efter lov om kreditaftaler. 
 Kreditaftalens løbetid. 
 Kontantprisen og størrelsen af en eventuel forudbetaling ved kredit i form af henstand med betalingen for en specifik vare eller tjenesteydelse. 
 Det samlede beløb, som skal betales af forbrugeren, og ydelsernes størrelse.


1.3 Kreditaftaler og boligkreditter Standard oplysninger boligkreditaftaler: Boligkreditgivers eller boligkreditformidlers identitet. Det pant eller anden sikkerhed, som ligger til grund for boligkreditaftalen. 
 Debitorrenten, og hvorvidt den er fast eller variabel eller begge dele, tillige med oplysninger om de gebyrer, der indgår i omkostningerne i forbindelse med boligkreditaftalen. 
 Det samlede kreditbeløb. 
 De årlige omkostninger i procent (ÅOP) Boligkreditaftalens løbetid. 
 Ydelsernes størrelse. 
 Det samlede beløb og antallet af ydelser, der skal betales Advarsel om, at eventuelle udsving i valutakursen kan påvirke det beløb, der skal betales, hvis der markedsføres lån i Danmark i en anden valuta end danske kroner.

1.4 Forretningskendetegn og erhvervshemmeligheder Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andres. Forretningskendetegn: Logo, en udsmykning, en uniform, et slogan eller et firmanavn mv. Registreret som varemærke eller indarbejdet, opnået et særpræg. Se fx dommen U2004.1561H om BR’s legetøjs domænenavn. En krænkelse kræver, at der er en vis forvekslingsrisiko,. Vurderes konkret fra sag til sag. Se dommen U1997.253H om pølsemanden ”McAllan”.

1.4 Forretningskendetegn og erhvervshemmeligheder Fortrolig viden, fx opskriften på Coca Cola, tekniske tegninger, modeller, koncepter, genskabelse af erhvervshemmeligheden ved hjælp af hukommelsen. Den der har adgang til en virksomhed, arbejder eller samarbejder med en virksomhed, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe kendskab eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder Den der får kendskab til erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må ikke viderebringe eller benytte hemmelighederne i 3 år efter arbejdets/samarbejdets ophør En anden virksomhed må ikke anvende ”hemmelighederne” hvis de ved at adgangen til oplysningerne er opnået på forkert vis.

International regulering ICC reklamekodeks ICC: The International Chamber of Commerce. ICC reklamekodeks: International etisk standard for markedsføring Gælder i mere end 120 lande.  Anvendes i Danmark af domstolene og Forbrugerombuds-manden Fortolkningsbidrag og supplement til markedsføringsloven, særligt supplement til generalklausulen i markedsførings-loven § 1 om god markedsføringsskik. ICC’s reklamekodeks er ikke en lov som skal anvendes i Danmark, men skal betragtes som et udtryk for ”best practice” inden for markedsføring, både i Danmark og internationalt. ICC’s

3. Forbrugerombudsmanden (FOB) FOBs tilsyn har særligt fokus på forbrugerinteresser, men kan dog også håndhæve almene samfundsmæssige interesser og erhvervsinteresser. FOB fører bl.a. tilsyn med overholdelse af markedsførings-loven, tobaksreklameloven, forbrugeraftaleloven, e-handelsloven, købeloven, betalingstjenesteloven, lov om juridisk rådgivning mv. FOB kan starte en sag på eget initiativ, som følge af en klage fra en forbruger, eller en klage fra en anden erhvervsdrivende. En afgørelse truffet af FOB, kan indbringes til bedømmelse ved domstolene.

3. Forbrugerombudsmanden (FOB) Opgaver og beføjelser: FOB kan i særlige tilfælde foretage kontrolundersøgelser i en virksomhed. Forhandlingsprincippet: FOB har adgang til gennem forhandling med de erhvervsdrivende, at forsøge at påvirke virksomhederne. Via relevante erhvervs- og forbrugerorganisationer at påvirke de erhvervsdrivendes adfærd gennem udarbejdelse af retningslinjer og vejledninger for markedsføring inden for væsentlige områder. Forhåndsbesked/vurdering til virksomheden om et planlagt, men endnu ikke lanceret markedsføringstiltag er lovligt.

3. Forbrugerombudsmanden (FOB) Sanktioner De fleste overtrædelser straffes med bøde. Retsforfølgning: Retssager kan anlægges af FOB. Der kan anlægges sag om forbud, påbud, erstatning og vederlag Forbud: Handlinger, som er i strid med MFL kan forbydes ved dom. Foreløbigt forbud mod et tiltag kan gennemføres hurtigere via fogedretten. Påbud: FOB kan meddele et påbud, fx om at genoprette den tilstand, som var der inden den ulovlige handling blev foretaget, herunder tilintetgørelse eller tilbagekaldelse af produkter, udsende oplysninger der berigtiger forholdet osv. Erstatning: Oftest en erhvervsdrivende, som har lidt et tab på grund af en anden erhvervsdrivendes utilbørlige opførsel. Den erhvervsdrivende anlægger retssagen uden om FOB.

4. Kundeoplysninger og persondata Persondataloven stiller krav om, at virksomheder, organisationer, foreninger mv. skal beskytte de personoplysninger, som de behandler, men ønsker samtidig at alle kan bruge internettet og e-mail som sikre kommunikationsmidler. Persondataloven handler om: Behandling af indsamlede og registrerede kundeoplysninger Oplysninger der gør personen identificerbar God databehandlingsskik Tilsyn: Datatilsynet www.datatilsynet.dk

4. Kundeoplysninger og persondata Persondataloven opdeler personoplysninger i tre typer: Følsomme oplysninger Oplysninger om andre rent private forhold og Almindelige ikke-følsomme oplysninger.

4. Kundeoplysninger og persondata De almindelige IKKE-følsomme oplysninger (generelle): Navn, adresse, telefonnummer, køn, alder Bilejer, husejer Følsomme oplysninger: Race og etnisk baggrund Politisk, religiøs og filosofisk overbevisning Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold, helbred, seksuel orientering ! Registrering om disse emner kræver samtykke Der skal noget særligt til for lovligt at registrere personoplysninger i den ”følsomme” kategori

4. Kundeoplysninger og persondata Persondataloven giver den registrerede en række rettigheder, herunder: Ret til indsigt i de oplysninger, der behandles om den registrerede Ret til at få information om, at der indsamles oplysninger om den registrerede, og Ret til at få slettet eller rettet urigtige oplysninger.

4. Kundeoplysninger og persondata Videregivelse af kundeoplysninger Ikke videregive oplysninger af privat karakter, fx oplysninger om: forbrugsvaner, hvilken mængde øl, vin og spiritus, cigaretmærke en kunde køber, om bilen er købt på kredit m.v. Ingen oplysninger må dog videregives, hvis forbrugeren har gjort indsigelse imod det, eller kunden har fået registeret i CPR, at kunden ikke ønsker henvendelser i markedsføringsøjemed. Oplysning om indsigelsesret: Hver gang en virksomhed ønsker at videregive eller på andres vegne anvende kundeoplysninger i markedsføringsøjemed, skal kunden på tydelig og forståelig måde oplyses om retten til at gøre indsigelse Fremsætter forbrugeren indsigelse inden udløbet af 14 dage, skal virksomheden fremover rette sig efter den.

4. Kundeoplysninger og persondata Kommunikation via hjemmesider   Datatilsynet: Udtrykkeligt krav om kryptering, hvis der sker: overførsel af følsomme oplysninger via hjemmesider, overførsel af personnumre via hjemmesider, overførsel af almindelige private (fortrolige)personoplysninger via hjemmesider, samt i de tilfælde, hvor behandlingen af personoplysninger i den private sektor sker efter tilladelse med vilkår om konkrete sikkerhedsforanstaltninger ved transmission over internettet.   Særligt om overførsel af personoplysninger via hjemmesider fra virksomhed til bruger anbefaler Datatilsynet at det sker ved brug af pinkode og digital signatur. Manglende kryptering kan medføre påbud fra Datatilsynet og i yderste konsekvens politianmeldelse og straf.

4. Kundeoplysninger og persondata Kommunikation via e-mail. Særlige vilkår kan udstedes af Datatilsynet om sikkerhed og kryptering for udvalgte virksomheder fx banker, forsikringsselskaber, private forskningsprojekter, kreditoplysningsbureauer m.fl.   Hvis Datatilsynet ikke har stillet særlige vilkår. Vurdering af: Typen af oplysninger og den sammenhæng, de indgår i, herunder hvilke konsekvenser tab af oplysninger kan have. Om der er tale om overførsel af personoplysninger mellem to professionelle parter som f.eks. advokater, fagforeninger, revisorer mv., hvor andre personer omtales, eller en professionel aktør og en privat person som f.eks. en kunde, en klient, et medlem mv. De omkostninger, som er forbundet med at iværksætte sikkerhedsforanstaltninger.

4. Kundeoplysninger og persondata Kommunikation via e-mail.   Datatilsynet anbefaler kryptering: når følsomme personoplysninger sendes med e-mail via internettet når en e-mail eller et vedhæftet dokument hertil indeholder følsomme personoplysninger og sendes via internettet. når personnummer sendes med e-mail via internettet når password og lignende sendes med e-mail via internettet Anonymisering: Det vil i mange tilfælde være muligt for virksomheder, der ønsker at benytte e-mail uden kryptering, at undlade at anføre personnummeret i den e-mail eller det dokument, som fremsendes.