”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd” Social og Sundhedsskolen Syd ”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd” Fagfællesskaber gennem mødet med rollemodeller. Kontaktperson: Marianne Havn. Mail: mh@sosu-syd.dk Mobil: 40 48 23 54
Baggrund for udvikling af værktøj: Fokusgruppe interview med grundforløbselever (eleverne ønskede større indsigt i skolens hovedforløb) Ønske om støtte til elevernes udannelsesafklaring Anvende elevressourcer fra hovedforløbet (positive rollemodeller)
Formål Formålet med ”værktøjet” er, tidligt i grundforløbet, at hjælpe eleven til at blive afklaret og motiveret i forhold til uddannelse og der igennem at forebygge frafald uden perspektiv.
Mål At vække elevernes nysgerrighed gennem rollemodeller At eleverne afklares i forhold til fremtidige uddannelsesvalg
Målgruppe: Aktører: Grundforløbselever – 20 ugers forløb Undervisere på grundforløb og tutor-hold. Et ssh-hold og et pau-hold, udvælges som tutor- hold for grundforløbsholdet. Der udvælges 3-4 tutorer pr. tutor-hold. Aktører:
Kriterier for udvælgelse af tutorer Engagerede / motiverede ssh og pau elever Alder Tidligere grundforløbselev Stabile elever med tid og overskud Kommunikative og empatiske evner
”Værktøjet” Beskrivelse af tutor-aktiviteter Introduktion til Grundforløb Kompetencemål Lejrtur Før praktik – fortælling af historier fra praktikken Workshop på ssh / pau
Tidsplan 1. uge: 1. møde med tutor – Introduktion og leg (2x45 min.) Hvem er I? Hvorfor gvu/ssh? Icebreaker Lidt om uddannelsen. Spørgsmål fra eleverne Ca. 9. uge: 2. møde med tutor – ugen før praktik (2x45 min.) En fortælling fra Jeres praktik Gruppediskussion om mødet med praksis I perioden 9. – 14. uge: (2x45 min.) Workshop med ssh-hold, modul 10 Grundforløbseleverne besøger ssh-holdets sundhed og livsstilsworkshops (2x45 min.) Workshop med pau-hold, bevægelse og idræt Grundforløbseleverne deltager i fysiske aktiviteter, som pau-holdet har forberedt
Det gik godt: Mødet mellem tutorer og elever var meget positivt Eleverne var nysgerrige og interesserede Elevbesøg i tutorklasserne var gensidigt vellykkede
Udfordringer: Udvælgelse af tutor elever (Skal være motiverede for deltagelse). Kræver grundig koordinering mellem de involverede hold og undervisere. Tutor-eleverne tages ud af deres egne undervisningstimer.
Litteratur Projekt P.R.E.S.T.O (Peer Related Education Supporting Tools. “Guide til peer-undervisning”). Undervisningsministeriet 2009. “Unge hjælper unge” Projekt 2005:”Inkluderende undervisning og praksis I klasseværelset for elever på de ældste klassetrin. http://www.european- agency.org/publications/ereports/inclusive-education-and- classroom-practice-in-secondary- education/iecp_secondary_da.pdf Ungdom på erhvervsuddannelserne. Delrapport om valg, elever, læring og fællesskaber. 2011. Center for Ungdomsforskning. Erhvervsskolernes Forlag. Tønnesvang, Jan (2002) Selvet i pædagogikken – selvpsykologiens bidrag til en moderne dannelsespædagogik. Forlaget Klim, 1. udgave, 2. oplag (teorien om de 4 rettetheder)