”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Advertisements

Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design.
Lærerens møde med eleven Af Jan Tønnesvang In Press , 16/12-09
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Modul 2.
Februar 2017 PKU-konference
Online arbejdsmiljøuddannelse
Brobygning – EUD og efterskolerne
En nordjysk investering – Vejle
Hjerteforeningens interessevaretagelse
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Relationer på arbejdet.
Din kreative online praksis!
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Elevernes evaluering af grundforløbet
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Social- og sundhedsuddannelserne
Skolepraktikinformationsmøde Tirsdag d. 21. nov. 2017
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Handlingsplan for øget gennemførelse
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
BADMINTON.
Inklusion i Folkeskolen
Informationsmøde Førskolen
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Sund Mund til Byens børn
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Hvad er praksisnær undervisning?
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Skoleudvikling i Praksis 1
Fastholdelseskaravanen
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
[klik og indsæt kommunenavn]
Samarbejde Kommune, Borgere & Udvikler (Private Aktører)
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til forældremøde
Alle rettigheder forbeholdes
4 ÅR EFTER REFORMEN – HAR VI FÅET BEDRE ERHVERVSUDDANNELSER?
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Velkommen til forældremøde
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd” Social og Sundhedsskolen Syd ”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd” Fagfællesskaber gennem mødet med rollemodeller. Kontaktperson: Marianne Havn. Mail: mh@sosu-syd.dk Mobil: 40 48 23 54

Baggrund for udvikling af værktøj: Fokusgruppe interview med grundforløbselever (eleverne ønskede større indsigt i skolens hovedforløb) Ønske om støtte til elevernes udannelsesafklaring Anvende elevressourcer fra hovedforløbet (positive rollemodeller)

Formål Formålet med ”værktøjet” er, tidligt i grundforløbet, at hjælpe eleven til at blive afklaret og motiveret i forhold til uddannelse og der igennem at forebygge frafald uden perspektiv.

Mål At vække elevernes nysgerrighed gennem rollemodeller At eleverne afklares i forhold til fremtidige uddannelsesvalg

Målgruppe: Aktører: Grundforløbselever – 20 ugers forløb Undervisere på grundforløb og tutor-hold. Et ssh-hold og et pau-hold, udvælges som tutor- hold for grundforløbsholdet. Der udvælges 3-4 tutorer pr. tutor-hold. Aktører:

Kriterier for udvælgelse af tutorer Engagerede / motiverede ssh og pau elever Alder Tidligere grundforløbselev Stabile elever med tid og overskud Kommunikative og empatiske evner

”Værktøjet” Beskrivelse af tutor-aktiviteter Introduktion til Grundforløb Kompetencemål Lejrtur Før praktik – fortælling af historier fra praktikken Workshop på ssh / pau

Tidsplan 1. uge: 1. møde med tutor – Introduktion og leg (2x45 min.) Hvem er I? Hvorfor gvu/ssh? Icebreaker Lidt om uddannelsen. Spørgsmål fra eleverne Ca. 9. uge: 2. møde med tutor – ugen før praktik (2x45 min.) En fortælling fra Jeres praktik Gruppediskussion om mødet med praksis I perioden 9. – 14. uge: (2x45 min.) Workshop med ssh-hold, modul 10 Grundforløbseleverne besøger ssh-holdets sundhed og livsstilsworkshops (2x45 min.) Workshop med pau-hold, bevægelse og idræt Grundforløbseleverne deltager i fysiske aktiviteter, som pau-holdet har forberedt

Det gik godt: Mødet mellem tutorer og elever var meget positivt Eleverne var nysgerrige og interesserede Elevbesøg i tutorklasserne var gensidigt vellykkede

Udfordringer: Udvælgelse af tutor elever (Skal være motiverede for deltagelse). Kræver grundig koordinering mellem de involverede hold og undervisere. Tutor-eleverne tages ud af deres egne undervisningstimer.

Litteratur Projekt P.R.E.S.T.O (Peer Related Education Supporting Tools. “Guide til peer-undervisning”). Undervisningsministeriet 2009. “Unge hjælper unge” Projekt 2005:”Inkluderende undervisning og praksis I klasseværelset for elever på de ældste klassetrin. http://www.european- agency.org/publications/ereports/inclusive-education-and- classroom-practice-in-secondary- education/iecp_secondary_da.pdf Ungdom på erhvervsuddannelserne. Delrapport om valg, elever, læring og fællesskaber. 2011. Center for Ungdomsforskning. Erhvervsskolernes Forlag. Tønnesvang, Jan (2002) Selvet i pædagogikken – selvpsykologiens bidrag til en moderne dannelsespædagogik. Forlaget Klim, 1. udgave, 2. oplag (teorien om de 4 rettetheder)