FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kortfattet præsentation
Advertisements

FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog præpositioner
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
Introforløb i grammatik
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Problemformulering Hvad sker der i sammenstødet mellem omsorg og administration på en hospitalsafdeling? Hvilken betydning har dette sammenstød for sygeplejerskernes.
Fra formel til funktionel undervisning
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Vi gennemførte en række interview ifm
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Mindre grimt, tak.
Kultur i organisationer
Nægtelser i det franske sprog
Modus En af verbets bøjningskategorier (tempus fremstiller en situationen i en bestemt tid, aspekt lægger en bestemt synsvinkel på, afgrænsethed). Modus:
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
SICSAC eksempel no 1 – En KAT kasse vest
Introduktion til kasusbrug på tysk
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Vt-9 kursus program 2. møde
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
1 Agenda: SSTT, København 20. januar Program - håndbog 2.Processen for dataindsamling og analyse 3.Hovedkonklusioner 4.Ideer til håndbogens indhold.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Ordklasser.
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Vejledning på modul 5 med udgangspunkt i en forestilling om vejledningsgenre.
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren. Køberen rækker sælgeren brochuren. Medarbejderen viser chefen brevet. Chefen viser medarbejderen brevet.
Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
KASUScirklen Udfører handlingen gør/er/har noget Nyder godt ± den, der tilføres noget Genstanden for handlingen.
Ordklasser.
Læsning.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Med tegninger af Morten Grove OTS
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren.
Få styr på ordklasserne
- hvor kommer ordene fra?
Velkommen til fagligt samspil
Velkommen til PowerPoint
Sekretær på studiet Lovgivning
Karrierelæring i dansk på HF
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
DIT NAVN DIN UDDANNELSE (husk både kandidat og bachelor, hvis de er forskellige) og KONTAKTOPLYSNINGER Baggrund Kort beskrivelse af hvilket problem, specialet.
DIT NAVN DIN UDDANNELSE (husk både kandidat og bachelor, hvis de er forskellige) og KONTAKTOPLYSNINGER Mine vigtigste kompetencer Softwareudvikling Udvikling.
Præsentationens transcript:

FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk form se den sproglige struktur for sig. Dermed skyder man en genvej til tyskernes medfødte følelse for kasus. KASUSsprog Verbets 3.person & mask. Kortfattet præsentation Sven Erik Bruun 2011©

Prioritering af præsentationsrækkefølgen i undervisningen Verber i præsens objektiv kasus Præpositionel kasus Adverbiel kasus Verbets tider, former og verbalsyntaks -t Maskulinum def. & indef. derefter fem, neut & plur engang, når objektiv kasus fungerer langs hen ad vejen når kursisten føler overskud og får behov for at kunne udtrykke tidsvariation -en-t -en-t -en

Kasuscirklen udtrykker enhver aktion eller tilstand Kasuscirklen illustrerer sætningens grundstruktur

Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen bringt Bruder Wagen Tee Bleistift Teller Freund Onkel Vater Kellner Wein

Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen gibt Schüler Betrag Apfel Mantel Sohn Verkäufer Lehrer Meister Kaffee Azubi Hammer Löffel

Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen schreibt Mitarbeiter Brief Satz Preis Bericht Chef Opa Handwerker Käufer

udfører gør/er/har noget genstanden tilføres noget nyder godt ± handlingen udfører genstanden tilføres noget handlingen Placering /indgangsvinkel til handlingen

henter udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen brorven

henter udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen brorven eller

udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen der/ein den/einen dem/einem handlingen Markeringer/funktioner

holt Bruder der / ein den / einen Freund Der Freund holt den Bruder Der Bruder holt den Freund / einen Freund Den Bruder holt der Freund -t -en

bringt Bruder der / ein den / einen FreundStuhl dem / einem Der Bruder bringt dem Freund den Stuhl Dem Freund bringt der Bruder den Stuhl Den Stuhl bringt der Bruder dem Freund -t -en

der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen artiklen beskriver navneordets funktion artiklen oplader navneordet med betydning artiklen placerer navne-ordet i forhold til handlingen og dermed også i forhold til sætningens øvrige navneord

der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund der Freund kommt udfører genstanden tilføres noget handlingen der Freund kommt

der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund Uwe den Freund holt udfører genstanden tilføres noget handlingen

der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund Uwe einen Bleistift dem Freund reicht udfører genstanden tilføres noget handlingen

Bemærk ordstillingen Uwe den Bleistift dem Freund reicht udfører genstanden tilføres noget handlingen Uwe reicht dem Freund den Bleistift Dem Freund reicht Uwe den Bleistift Den Bleistift reicht Uwe dem Freund Pilenes indbyrdes størrelsesforhold refererer til ordstillingens hyppighed

fortæller brorenen vitsvennen udfører genstanden tilføres noget handlingen -t -en

erzähl__ Bruder Freund Witz der / ein dem / einem den / einen Der Bruder erzählt dem Freund einen Witz Dem Freund erzählt der Bruder einen Witz -t -en

eller fortæller vennen broren en vits udfører genstanden tilføres noget handlingen udfører genstanden tilføres noget handlingen udfører genstanden tilføres noget handlingen

erzähl__ Freund Bruder Witz der / ein dem / einem den / einen Der Freund erzählt dem Bruder einen Witz. Dem Bruder erzählt der Freund einen Witz. -t -en

Der Bruder dankt dem Freund. Dem Freund dankt der Bruder. dankt Bruder Freund der / ein dem / einem den / einen -t -en

Genner Bugt Pædagogisk rådgivning og konceptudvikling Formidling af kurser og efteruddannelse Etablering af virksomhedsakademier Projektledelse