FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk form se den sproglige struktur for sig. Dermed skyder man en genvej til tyskernes medfødte følelse for kasus. KASUSsprog Verbets 3.person & mask. Kortfattet præsentation Sven Erik Bruun 2011©
Prioritering af præsentationsrækkefølgen i undervisningen Verber i præsens objektiv kasus Præpositionel kasus Adverbiel kasus Verbets tider, former og verbalsyntaks -t Maskulinum def. & indef. derefter fem, neut & plur engang, når objektiv kasus fungerer langs hen ad vejen når kursisten føler overskud og får behov for at kunne udtrykke tidsvariation -en-t -en-t -en
Kasuscirklen udtrykker enhver aktion eller tilstand Kasuscirklen illustrerer sætningens grundstruktur
Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen bringt Bruder Wagen Tee Bleistift Teller Freund Onkel Vater Kellner Wein
Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen gibt Schüler Betrag Apfel Mantel Sohn Verkäufer Lehrer Meister Kaffee Azubi Hammer Löffel
Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen schreibt Mitarbeiter Brief Satz Preis Bericht Chef Opa Handwerker Käufer
udfører gør/er/har noget genstanden tilføres noget nyder godt ± handlingen udfører genstanden tilføres noget handlingen Placering /indgangsvinkel til handlingen
henter udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen brorven
henter udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen brorven eller
udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen der/ein den/einen dem/einem handlingen Markeringer/funktioner
holt Bruder der / ein den / einen Freund Der Freund holt den Bruder Der Bruder holt den Freund / einen Freund Den Bruder holt der Freund -t -en
bringt Bruder der / ein den / einen FreundStuhl dem / einem Der Bruder bringt dem Freund den Stuhl Dem Freund bringt der Bruder den Stuhl Den Stuhl bringt der Bruder dem Freund -t -en
der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen artiklen beskriver navneordets funktion artiklen oplader navneordet med betydning artiklen placerer navne-ordet i forhold til handlingen og dermed også i forhold til sætningens øvrige navneord
der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund der Freund kommt udfører genstanden tilføres noget handlingen der Freund kommt
der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund Uwe den Freund holt udfører genstanden tilføres noget handlingen
der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund Uwe einen Bleistift dem Freund reicht udfører genstanden tilføres noget handlingen
Bemærk ordstillingen Uwe den Bleistift dem Freund reicht udfører genstanden tilføres noget handlingen Uwe reicht dem Freund den Bleistift Dem Freund reicht Uwe den Bleistift Den Bleistift reicht Uwe dem Freund Pilenes indbyrdes størrelsesforhold refererer til ordstillingens hyppighed
fortæller brorenen vitsvennen udfører genstanden tilføres noget handlingen -t -en
erzähl__ Bruder Freund Witz der / ein dem / einem den / einen Der Bruder erzählt dem Freund einen Witz Dem Freund erzählt der Bruder einen Witz -t -en
eller fortæller vennen broren en vits udfører genstanden tilføres noget handlingen udfører genstanden tilføres noget handlingen udfører genstanden tilføres noget handlingen
erzähl__ Freund Bruder Witz der / ein dem / einem den / einen Der Freund erzählt dem Bruder einen Witz. Dem Bruder erzählt der Freund einen Witz. -t -en
Der Bruder dankt dem Freund. Dem Freund dankt der Bruder. dankt Bruder Freund der / ein dem / einem den / einen -t -en
Genner Bugt Pædagogisk rådgivning og konceptudvikling Formidling af kurser og efteruddannelse Etablering af virksomhedsakademier Projektledelse