Engelskfagets metoder
Hvad kan engelskfaget? 23-06-2018
Hvad består engelskfaget af? Sprog Litteratur og kultur Samfundsforhold og historie Autentisk engelsk Storbritannien, USA, den øvrige engelsktalende verden 23-06-2018
Engelskfagets metoder Ikke-litterært materiale Fx ordvalg, sætningskonstruktioner og billedbrug Litterært materiale Fx setting, character og point of view Grammatisk analyse Fx sætningskonstruktioner og reglerne herfor 23-06-2018
Ikke-litterært materiale Kommunikationsanalyse Sproglig analyse Sociolingvistisk analyse Diskursanalyse Argumentationsanalyse Dokumentaranalyse Reklameanalyse 23-06-2018
Kommunikationsanalyse Hvem, hvad, hvor, hvordan og hvorfor? Afsender- og modtagerforhold Budskab 23-06-2018
Sproglig analyse Stilistik Denotation og konnotation Retoriske virkemidler Ironi og humor 23-06-2018
Sociolingvistisk analyse Hvordan bruges sprog til at markere identitet og tilhørsforhold? Slang Dialekt Stil 23-06-2018
Diskursanalyse Hvordan bruges sprog til at skabe forståelse af fx samfundsmæssige problemstillinger? En diskursanalyse spørger: Hvad tales der om? Hvordan tales der? Hvilke hovedsynspunkter, ligheder og forskelle, modsætninger og vurderinger er der tilknyttet? Etableres der et ‘os’ og ‘dem’? Hvilken samlet forståelse fremlægges? Hvilken politisk handling gives der grundlag for? 23-06-2018
Argumentationsanalyse Toulmins argumentationsmodel Appelformer Retoriske virkemidler 23-06-2018
Dokumentaranalyse Afsender og modtager Fortælleteknik Opbygning Filmiske virkemidler Fakta- og fiktionskoder 23-06-2018
Reklameanalyse Tekst Billede Budskab og målgruppe Vurdering 23-06-2018
Litterært materiale Litterær analyse Metoder fra dansk Postkolonial metode Filmanalyse Digtanalyse 23-06-2018
Litterær analyse Fortæller/fortælleteknik Miljø Personkarakteristik Struktur Sprog/stil Tema/budskab 23-06-2018
Metoder fra dansk Biografisk Nykritisk Strukturalistisk Ideologikritisk Psykoanalytisk Læserorienteret Dekonstruktiv 23-06-2018
Postkolonial metode Hvordan afdækkes kendetegn, problemer og spændinger i forholdet mellem kolonimagten og kolonierne? Hvilke stereotype opfattelser af kolonimagten og de koloniserede er der? 23-06-2018
Filmanalyse Fortællingen Filmiske virkemidler Dramatiske elementer Fx karakterer, fortælleteknik, tema Filmiske virkemidler Fx lys, lyd, vinkler, kamerabevægelse Dramatiske elementer Fx scenografi, kostumer 23-06-2018
Digtanalyse Tid, sted, karakterer, plot Strofer, vers, rytme Billedsprog Tema 23-06-2018
De tre hovedområder Formål Genstandsfelt Naturvidenskab Formål Genstandsfelt Naturvidenskab At forklare og forstå hændelser (årsag-virkningsrelationer) – både i mennesket og naturen Primært fysiske bestanddele og deres lovmæssigheder Humaniora At forstå menneskets tænkning, idéer og værdier Menneskets motiver, tanker, følelser og værdier Samfundsvidenskab At forstå og forklare menneskets vilkår og samfundsformer/kultur Menneskets sociale verden og sammenhænge heri (via variable og mønstre) 23-06-2018
De tre hovedområder Empiri Metoder Naturvidenskab Indsamlet data: Empiri Metoder Naturvidenskab Indsamlet data: Iagttagelser, observationer, målinger (gennem eksperimenter) – skal kunne efterprøves Primært positivistisk/ kvantitativ metode (indsamling af data) samt eksperimenterende Hypotetisk-deduktiv Humaniora Menneskeskabte genstande (tekster, billeder, etc.) og fænomener (handlinger og begivenheder) Mest kvalitativ metode: fortolkning / den hermeneutiske erkendelsesspiral Samfundsviden-skab De strukturer og elementer, som menneskelige fællesskaber består af Kvalitativ, kvantitativ og komparativ metode. Afhænger bl.a. af genstandsfelt og formål 23-06-2018
Den hermeneutiske spiral Mennesker bruger deres forforståelse til at fortolke nyt materiale Ethvert materiale er for læseren indlejret i en kontekst I arbejdet med materialet skiftes fokus fra del til helhed 23-06-2018