Spørgsmål til og svar fra TBST.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Advertisements

KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Byggelovsdage 2014 Helhedsvurderingen. Præsentation v/kontorchef Karen Rydahl - fra 5 statsforvaltninger til Statsforvaltningen Helhedsvurderingen v/souschef.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Transportable konstruktioner Anne-Sofie Bang Lassesen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Sene aborter i Danmark Jannie Dalby Salvig Medlem af abortankenævnet.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
1 Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - Værdien af revision.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BEK 1314 af ) Formål: - Gennemføre regelforenklinger.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
FORÅRSMØDE 2013 Landliggersammenslutningen Grundejerforbundet.
Planlovsdage Kim Brodersen Planlovsdag 2012.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Velkommen BR-10 Seminar. 1. Administrative bestemmelser 1.1 Generelt 1.2 Begrænsninger i reglementets anvendelsesområde 1.3 Ansøgning om byggetilladelse.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Når erstatningssager og overtrædelsessager er for jurister – hvad så med fagligheden? Erfaringer med sager ved domstolene og taksationskommissionerne Ved.
BR10 Opgave Kapitel 3 bygningers indretning Adgangsforhold / tilgængelighed Hvor stort et areal skal der være foran en yderdør ? Foran en yderdør skal.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Voksenansvar for anbragte børn og unge Voksenansvar
Ændring i og af brandbestemmelserne i BR15
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Studieretningsprojektet
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Ændringsadgang inden for udbudsretten
Studieretningsprojektet
Hvad bidrager vi med – uden beregning
BR10 Opgave Kapitel 5 Brand Anvendelseskategorier
BR10 Opgave Kapitel 2 bygnings regulerende bestemmelser
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
BR10 Opgave Kapitel 3 bygningers indretning
BR10 Opgave Kapitel 4 Konstruktioner 4.1 Generelt
Forberedelse til eksamen
Tre lags arkitektur hardware i systemer
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Konference Danske Havne
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Vildledningssager - Hjemmelavet
Styrelsen for Patientsikkerhed Tilsyn og Rådgivning Syd
- proces Kommunale fællesprojekter Modul 2 Ilse Gräber Lone Dupont
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
BR10 Bebyggelses regulerende bestemmelser.
Sven Jon Jonsen Arkitekt maa a/b Andel
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Medarbejderaktier TDC
Styrelsen for Patientsikkerhed Tilsyn og Rådgivning Syd
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Krav til informationsformidling
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
De offentlige grundværdier og plandata
BR10 Opgave Kapitel 5 Brand Anvendelseskategorier
BR10 Energiforbrug.
Hvor må jeg færdes? Adgangsmuligheder til Arresø
Temadage om BR18 – DABYFO, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Stikprøvekontrol af de tekniske emner
Lovliggørelsessager og BR18
DABYFO kreds Vestsjælland Onsdag den 15. maj 2019
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

Spørgsmål til og svar fra TBST. Annekser Spørgsmål til og svar fra TBST.

Annekser Indledningsvis skal det oplyses, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kan forholde sig til konkrete sager og derfor alene udtaler sig vejledende og generelt om emner inden for byggelovgivningen. Den endelige fortolkning henhører under domstolene.

Annekser Er det korrekt opfattet at der kun kan være tale om særskilte boliger, såfremt disse er brandmæssigt opdelt i henhold til BR 15 ? Bygningsreglementet stiller krav om, at en bolig skal bestå af beboelsesrum, køkken, bade- og WC-rum, jf. kapitel 3.3.1, stk. 2.

Annekser Hvis der indrettes to køkkener, to bade- og WC-rum i et enfamiliehus kan det give det indtryk, at der er tale om to boliger, men det betyder ikke nødvendigvis, at der er tale om to boliger, da det vil afhænge af den konkrete anvendelse. Opdeles et enfamilieshus eksempelvis med en teenagerafdeling i den ene del af huset med eget køkken og bad mv. vil det opfylde kravene til en bolig, men fordi der er tale om et familielignende forhold, vil der fortsat godt kunne være tale om én boligenhed.

Annekser Såfremt kommunen vurderer, at der er tale om to boliger vil der være krav om brandmæssig adskillelse.

Annekser Vil byggemyndigheden kunne nægte at tillade køkken nr. 2 i en bolig? Bygningsreglementets stiller som nævnt krav om, at en bolig skal bestå af beboelsesrum, køkken, bade- og WC- rum, jf. kapitel 3.3.1, stk. 2. Der er ikke efter vores vurdering hjemmel til at kommunen kan bestemme, at der ikke må etableres et ekstra køkken i en bolig.

Annekser Hvis ejeren af enfamiliehuset fx ønsker at indrette en del af huset som teenageafdeling, er det ikke vores vurdering, at dette kan forhindres med hjemmel i bygningsreglementet.  

Annekser Det tidspunkt, hvor kommunen har mulighed for, at gribe ind er, hvis anvendelsen af huset får karakter af hotel, kollegium eller lignende. Dette vil kræve, at der søges om en anvendelsesændring, og hvis denne er væsentlig, vil det udløse krav om byggetilladelse, jf. byggelovens § 2, stk. 1, litra c. En anvendelsesændring er væsentlig såfremt den udløser skærpede krav. Hvorvidt dette er tilfælde vil dog afhænge af en konkret vurdering i den enkelte sag. 

Annekser Vil det kunne nægtes at etablere køkken og/eller bad/wc i fritliggende anneks? Bygningsreglementet stiller ikke krav til, hvordan et udhus skal indrettes eller benyttes. Anvendelsen kan for eksempel være opbevaring eller hobbyrum. Det er op til kommunen at vurdere udhusets reelle anvendelse, herunder om udhuset har karakter af en bolig, hvis der fx er etableret køkken, bade- og WC-rum.

Annekser Vurderer kommunen derfor, at bebyggelsen anvendes til beboelse, kan kommunen stille krav om, at udhuset opfylder kravene til beboelse. Dermed kan kommunen også kræve det ulovlige forhold lovliggjort, såfremt kravene til beboelse ikke er opfyldt.

Annekser Vil der kunne sættes størrelsesbegrænsninger på et fritliggende anneks? Ja, de begrænsninger, der følger af bygningsreglementets kapitel 2. Det følger af kapitel 2.2, stk. 1, at kommunalbestyrelsen ikke kan nægte at godkende en bygnings etageareal, etageantal, højde og afstandsforhold samt grundens størrelse, når betingelserne i 2.2.1, 2.2.2 og 2.2.3, er opfyldt med begrænsningerne, der følger af kapitel 2.2.3.2-2.2.3.6.

Annekser Styrelsen gør opmærksom på, at det er den enkelte kommune, der i henhold til byggelovens § 16C er bygningsmyndighed, og som derfor træffer konkret afgørelse i hver enkelt byggesag.

Annekser Vi tager konkret stilling til, i hver enkelt tilfælde, at bebyggelsen ikke må udgøre en selvstændig boligenhed. Endvidere kan tinglyses at bebyggelsen ikke må gøres til genstand for særskilt udleje.

xxxxxx xxxxx