Robuste børn Skæring dagtilbud
Hvorfor nu det? Livsvigtige kompetencer Kerneopgaven Skoleparat
Kerneopgaven "Kerneopgaven er sammen med forældrene at skabe robuste børn i inkluderende fællesskaber, hvor der er læring og udvikling"
At være robust handler om at være lærende - og værende
Følelsesmæssig robusthed Alle følelser er vigtige og kan være konstruktive Mærke egne grænser At lære at regulere sine følelser Genkende og handle 90 % af hjernens udvikling de første 6 år Kompetence der skal læres Læres kun gennem erfaring
Det neuropædagogiske kompas Thyrre Sørensen Consulting ApS Kilde Susan Hart og Marianne Bentzen
Hvordan gør vi så det? Rollemodeller ØVE ØVE ØVE
At være en rollemodel At genkende og rumme følelser At blive indenfor kompasset Når vi voksne ryger ud af kompasset Undersøg hvorfor barnet er frustreret - udeluk fysiske behov Løs ikke konflikterne for dit barn Ingen aftaler om følelser
Øve, øve, øve At udvide elastikken Handlekompetencer Succesoplevelser - dopamin Straf og skæld ud lærer ikke børn at regulere følelser
Hvad skal barnet øve? At vente At være selvhjulpen At der er skal ting At sige skidt pyt At tage den andens perspektiv Vær medsammensvoren Beløn den ekstra indsats
En udvidet garderobesnak