Robuste børn Skæring dagtilbud.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Set i forældreperspektiv
Kompetenceafklaring af børnene
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Skoleparathed. Hvad er det?
Læringsstile og lektier
Skoleparathed.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
God trivsel = God læring
Er mit barn klar til skolestart ?
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Jeg støtter barnet ved:
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden?
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Et kærligt skub. Er det synd for børnene at de skal starte i skole? Er det en gave?
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Hvad tror du? -rygning blandt unge Hemmelig afstemning for forældre.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Velkommen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Skoleparathed Sunds skole.
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Konfliktforebyggelse
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Præsentation af forårs-sfo
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Familieiværksætterne Et sammenhængende forløb om fødsels og forældre- forberedelse for førstegangsforældre Information, vejledning og dialog om de udfordringer.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Damer og herrer er så og så fede… Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash? Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash?
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Robusthed 5 Slib saven!. Program Siden sidst En rystende isbjørn Værktøjskassen – teori og mest øvelser. Pausetræning Afslutning – evaluering og kursusbevis.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
En god start på livet – i dagplejen
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Inklusion i Skæring Dagtilbud
Redskab: Fra konflikt til fælles løsning
Mærk dig selv.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Forventninger til jer forældre
Strategiske pejlemærker
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Robuste børn Skæring dagtilbud

Hvorfor nu det? Livsvigtige kompetencer Kerneopgaven Skoleparat

Kerneopgaven "Kerneopgaven er sammen med forældrene at skabe robuste børn i inkluderende fællesskaber, hvor der er læring og udvikling"

At være robust handler om 
at være lærende - og værende

Følelsesmæssig robusthed Alle følelser er vigtige og kan være konstruktive Mærke egne grænser At lære at regulere sine følelser Genkende og handle 90 % af hjernens udvikling de første 6 år Kompetence der skal læres Læres kun gennem erfaring

Det neuropædagogiske kompas Thyrre Sørensen Consulting ApS Kilde Susan Hart og Marianne Bentzen

Hvordan gør vi så det? Rollemodeller ØVE ØVE ØVE

At være en rollemodel At genkende og rumme følelser At blive indenfor kompasset Når vi voksne ryger ud af kompasset Undersøg hvorfor barnet er frustreret - udeluk fysiske behov Løs ikke konflikterne for dit barn Ingen aftaler om følelser

Øve, øve, øve At udvide elastikken Handlekompetencer Succesoplevelser - dopamin Straf og skæld ud lærer ikke børn at regulere følelser

Hvad skal barnet øve? At vente At være selvhjulpen At der er skal ting At sige skidt pyt At tage den andens perspektiv Vær medsammensvoren Beløn den ekstra indsats

En udvidet garderobesnak