Fagdidaktisk kursus i biologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Information om tysk/fransk
Progression i de større skriftlige opgaver:
Udbredelse af Travellers i de gymnasiale uddannelser
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
Projektarbejde En praksishistorie.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Kulturforståelse niveau C
Uddannelsesparathed - hvad er det
Hvordan søger man om optagelse?
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Lærerprofessionen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Velkommen til forældremøde
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Innovation og fagligt samspil i biologi
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Gymnasierådet 27. april 2009 Politisk aftale om justering af gymnasiereformen Ikrafttræden Forestående proces i Gymnasieafdelingen --- Ansøgertal 2009.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Disposition 1. Generelt om eksamen 2. Eksamensplaner 3. Antallet af prøver 4. Sygdom 5. Hvornår er en prøve begyndt? Hvad sker der, hvis jeg kommer for.
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Evaluering.
Forældremøde i 9. klasse
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Grundfaget teknologi i EUD
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Bedømmelse og karakterer
Almen Didaktik Indhold og form
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Skriftlige prøver i biologi og bioteknologi, 2017
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Fysik og Astronomi Fysiklærerdag, AU 24. jan Titeldias.
Eksamen på Horsens Gymnasium 2018
Studieretningsprojektet
På stx og hf efter reformen
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Program for dagen Ankomst og kaffe
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Præsentationens transcript:

Fagdidaktisk kursus i biologi

Fagdidaktisk kompetence Omsætte faglige mål til læring Forstå læreplanernes baggrund, uddannelsespolitik, læringsteori, fagtraditioner Hvorfor skal eleverne i det hele taget have biologi? Hvad bidrager faget med? Planlægge og udføre forløb og undervisning Vælge hensigtsmæssige undervisnings- og arbejdsformer Mestre arbejdsformer.. Fagligt samspil med andre fag Evaluering – mundtligt og skriftligt

Mellem to bekendtgørelser… Nye elever fra 2107 – ny bekendtgørelse Elever, der er startet før 2017 (som hovedregel) gl. bekendtgørelse

Hvor finder jeg det? Hvor mange undervisningstimer er der til biologi C? Hvilke faglige mål gælder for biologi B, HTX, 2017? Hvilke sikkerhedsregler gælder for laboratorieundervisningen? Hvor er de gamle skriftlige eksamensopgaver i biologi A? Hvad må de studerende have med til forberedelse af mundtlig eksamen?

Den formelle tilgang Love Bekendtgørelser (STX, HTX, HF) Læreplaner Uddannelsens formål (§ 1) Bekendtgørelser (STX, HTX, HF) Opbygning, indhold, timetal med meget mere.. Læreplaner Identitet og formål Faglige mål og fagligt indhold Tilrettelæggelse Evaluering Vejledninger Præciserer, kommenterer og uddyber læreplan Eksamensbekendtgørelse Karakterbekendtgørelse

Hvor mange undervisningstimer er der til biologi C? Lov om de gymnasiale uddannelser: § 19. Stk. 6. I den 3-årige uddannelse til almen studentereksamen er undervisningstiden for den enkelte elev mindst 2.600 timer, og den overstiger normalt ikke 2.650 timer. Fordybelsestiden er mindst 500 timer for den enkelte elev. Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser: Bilag 1: Fordelingen af undervisningstid og fordybelsestid i fag og forløb i de gymnasiale uddannelser. Øvrige fag på c-niveau: 75 timer Står desuden i det indledende afsnit i vejledningen til biologi A/B/C

Hvilke faglige mål gælder for biologi B, HTX, 2017? Læreplan for biologi B, HTX, 2017: S Ses desuden uddybet i vejledningen

Hvilke sikkerhedsregler gælder for laboratorieundervisningen? Arbejdstilsynet: Elevers praktiske øvelser på de gymnasiale uddannelser Link fra vejledningen Særligt for arbejdet med genteknologiske forsøg Kræver deltagelse i særligt tilrettelagt kursus Indberetning til Arbejdstilsynet (til fagkonsulenten)

Hvor er de gamle eksamensopgaver i biologi A?

Hvad må de studerende have med til forberedelse af mundtlig eksamen i biologi C, STX, 2017? Fra Vejledningen: Der er i læreplanerne i biologi ikke stillet specielle krav til hjælpemidler ved de mundtlige prøver, og derfor er brugen af hjælpemidler til den mundtlige prøve reguleret af bestemmelserne i eksamensbekendtgørelsen. Eksamensbekendtgørelsen: § 15. Under prøverne er anvendelse af hjælpemidler, herunder elektroniske, tilladt, jf. dog stk. 2, medmindre der i reglerne for den enkelte uddannelse er fastsat begrænsninger. Stk. 2. Eksaminanden har under prøver, der er underlagt tilsyn, alene adgang til internettet, for så vidt angår egne læremidler, egne notater og egne arbejder.

Metoder og traditioner i biologi Øget fokus på faglighed Krav om at eleverne kender (og kan anvende) bestemte metoder (Bio A) Kogebogsøvelser, IBSE, PBL ?? Hvor er vi nu? ”Sådan plejer vi at gøre”..!

Fagligt samspil - Biologi har en stærk tradition for at samarbejde med andre fag – både indenfor naturvidenskab og udenfor fakultetet. NV, SOP, AT, SRO, SRP, NF… Hvad er det biologi kan særligt for de naturvidenskabelige fag? Stor variation i metoder Relativt let at måle på fænomener og processer i biologi – til gengæld er resultaterne ikke altid entydige… Eksperimenter danner baggrund for analyse Kan bidrage på alle taxonomiske niveauer (diskussion af etiske, eller samfundsvidenskabelige problemstillinger) Undlad at indgå i problembaserede opgaver hvor biologi kun optræder på redegørende niveau…

Samlet naturfagsstrategi på vej Styrket motivation og faglig fortælling Alle børn og unge skal kende vigtigste principper (Naturvidenskabs ABC) National kampagne – den store fortælling Fagligt og didaktisk endnu dygtigere undervisere i naturvidenskab Fokus på at styrke undervisernes engagement og passion for deres fag Øget fokus på fagdidaktik fremfor almen didaktik Massiv kernefaglig og fagdidaktisk efteruddannelse Kontinuerligt faglig fornyelse af naturvidenskabelige fag Nye fag i grundskolen – teknologiforståelse Refokusering af faget Natur og Teknik Styrket talentudvikling og øget vidensdeling og forankring Fra forskere til klasseværelset Lokal prioritering og faglige netværk Facilitering af øget samarbejde mellem grundskole og ungdomsuddannelser Naturvidenskabskoordinator på skolerne