SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
Struktureret tematisk sprogarbejde
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Karl Henrik Flyums model
5-punktstekst Om at skabe sammenhæng i sin tekst En del af FGs Skrivemetro.
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Introduktion til opgaveskrivning
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Linjefag - mundtlighed Gentofte Ungdomsskole
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Synopsis.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Skrivekursus 1.e ..
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 4: Fra emnesætning til afsnit – øvelser.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 3: Fra emnesætning til afsnit.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SRO SKRIV!.
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
Sso SKRIV!.
SRP SKRIV!.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Den analyserende Artikel
Oplæsningens byggeklodser
Flyums 5-afsnitsmetode
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
SRO 2018 hHx.
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 6: Fase 3: Korrekturlæsning og redigering

Fase 2: At skrive udkast 5 afsnitsmetoden Lav mindmap med stikord, udvælg 3 grene, og omform det til en disposition Skriv tre sætninger ud fra de tre grene i mindmappen, du har valgt ud Skriv to sætninger mere – en til indledning og en til afslutning Udvid alle fem sætninger til fem afsnit

Fase 3: Korrekturlæsning Ofte skrive man bare ’derudaf’, når man skriver udkast. Det kan give god sammenhæng i teksten, men det kan også betyde, at man kommer til at lave nogle fejl undervejs. Man læser korrektur på sin tekst for at sikre sig, at man har fået kommunikeret det, man ville, på en måde, som er hensigtsmæssig i forhold til fx opgavetypen Det kan være en god hjælp at få andre til at læse korrektur på din tekst. Der er mange forskellige aspekter, man kan tage fat på, og det er vigtigt at have fokus på et (eller to) ad gangen – derfor skal der læses korrektur ad flere omgange

Fase 3: Korrekturlæsning Man kan skelne mellem tre forskellige niveauer for korrekturlæsning Indhold Struktur Sprog

Fase 3: Korrekturlæsning på indhold Er der et klart – og godt – spørgsmål i indledningen? Kommer teksten i dybden med emnet i de enkelte afsnit? Er der noget der skal uddybes? Er der noget der er overflødigt? Er der er klar konklusion, hvor der er et tydeligt svar på spørgsmålet fra indledningen? Opgave: Byt tekst med sidemanden og svar på ovenstående spørgsmål

Fase 3: Korrekturlæsning på struktur Er der en tydelig rød tråd i opgaven? Er der en logisk sammenhæng mellem de enkelte afsnit? Måske skal nogle afsnit flyttes? Starter hvert afsnit med en emnesætning, som resten af afsnittet holder sig til? Er der en hensigtsmæssig inddeling i afsnit? Eller skal nogle afsnit slås sammen og andre deles op? Er der sammenhæng mellem indledning og afslutning? Opgave: Byt tekst med sidemanden og svar på ovenstående spørgsmål

Fase 3: Korrekturlæsning på sprog Er mit sprog skriftsprog (og ikke talesprog)? Passer mit sprog (fx ordforråd) i forhold til tekstgenren og til læseren? Er mine formuleringer præcise? Er der lange indviklede sætninger, som kan være vanskelige at forstå for læseren? Skal der måske sættes flere punktummer? Er mit sprog grammatisk korrekt? Har jeg fået sat alle kommaerne, hvor de skal stå? Opgave: Byt tekst med sidemanden og svar på ovenstående spørgsmål

Opgave: Korrekturlæsning og redigering Rediger din tekst ud fra den respons, du har fået fra sidemanden.