Grundliggende principper

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Produktion og Logistik
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
IS-Strategi.
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Ernæring i fokus Regional ernæringskampagne. Baggrund Manglende målopfyldelse af akkrediteringsstandard: Ernæringsscreening, plan og opfølgning.
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Dan Zielke og 1.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
5 års planer Forebyggende arbejde er bedre end ”hovsa”-løsninger!
Hvad er mål/resultat (output)?
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Quality Management Systems
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Implementering af strategi
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen KØBENHAVNS EJENDOMME Bygherreperspektiver på indkøb af ventilationsløsninger v/ Gyrithe Saltorp.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
SUF - gevinstrealisering
Kvalitetsudvikling hvordan
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Planlægning og forberedelse
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Efterlevelse af 8 skridt til bedre møder
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Interne survey som ledelsesværktøj
Grundliggende principper
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Psykiatricenter Midt Ledelsesprocesser Støtteprocesser Ansvar &
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Grundliggende principper Lektion 2 Grundliggende principper Indhold: De 8 kvalitetsstyringsprincipper Kvalitetscirklen (PDSA) 11-03-2009

De 8 kvalitetsstyringsprincipper Kundefokus Lederskab Involvering af mennesker Procesorientering Systemorienteret ledelse Løbende forbedring Faktuel beslutningstagning Gensidigt fordelagtige leverandørrelationer DS/ISO 9000:2000 11-03-2009

Kundefokus 1. Kundefokus Virksomheder er afhængige af deres kunder, og de bør derfor forstå nuværende og fremtidige kundebehov, opfylde kundekrav og stræbe efter at overgå kundernes forventninger. Kunder = Patienter & pårørende 11-03-2009

Hvad er kvalitet? Kundens følte behov = forventninger Kundens følte behov Kundens udtrykte behov Kundens udtrykte behov Forstået kundebehov Virksomhedens oplevede kundebehov Virksomhedens planlagte kvalitet Planlagte serviceydelse Leveret serviceydelse Leveret kvalitet Det latinske ord for kvalitet (Qualis): “ Sådan som tingene virkelig er “ Kundens oplevelse Kundens oplevelse 5 4 3 2 1 Leveret kvalitet Leveret kvalitet Manglende kvalitet Manglende kvalitet 11-03-2009

Lederskab 2. Lederskab Ledere skaber en helhed af formål og udviklingsretning for virksomheden. De bør skabe og opretholde det interne miljø i virksomheden, hvori medarbejderne kan blive fuldt involveret i at nå virksomhedens mål. 11-03-2009

Alice i Eventyrland Vil du ikke nok fortælle mig, hvilken vej jeg skal gå for at komme herfra ….? Det afhænger jo en del af, hvor du vil hen, sagde katten. Bare jeg kommer et eller andet sted hen, føjede hun til som en slags forklaring. Åh, det gør du sikkert, sagde katten, når bare du går tilstrækkeligt langt. Lewis Caroll 11-03-2009

Involvering af medarbejdere Medarbejdere på alle niveauer er det væsentlige i en organisation, og deres fulde involvering gør det muligt, at deres evner anvendes til gavn for organisationen. 11-03-2009

Procesorientering 4. Procesorientering Et ønsket resultat opnås mere effektivt (ressourcerelateret) , når aktiviteter og tilhørende ressourcer styres som en proces. 11-03-2009

Systemorientering 5. Systemorienteret ledelse At identificere, forstå og styre indbyrdes relaterede processer som et system bidrager til organisationens effektivitet (resultatorienteret og ressourcerelateret) med hensyn til at nå dens mål. 11-03-2009

Psykiatricenter Midt Ledelsesprocesser Støtteprocesser Ansvar & - Databaser - Udviklingssamtale Ansvar & Beføjelser Analyse & handling Tilfredsheds- undersøgelse Intern & ekstern audit Klager Kvalitetsmål Risikostyring Udvikling Beredskab Psykiatricenter Midt Borger Henvisning Visitering Modtagelse Ind- læggelse Ambulant Diagnosticering, behandling & pleje Udskrivning Udskriv- nings- samtale - Indlæggelse - Lokal - Daghospital - Skadestue - Tilsyn - Vurdering - Konsulentydelser - Anonyme patienter - Rådgivende kontakt - Administration - Praktisk - Visitering - Indlæggelsessamtale - Visitaionssamtale - Varsling - Udslusning - Planlægning - Ambulant - Afsluttet - Medicinering - Samtaler - Opfølgning - Kost & motion - Skærmning - Terapi - Undervisning - ECT - Vurdering af behandling Støtteprocesser - Patienter - Pårørende - Intern/Ekstern - Mødestruktur - Konferencer - Intern - Ekstern - Journaler - Love Kommunikation Undervisning Dokument - styring Indkøb Infrastruktur Træning & af personale Ernæring - Patienter - Pårørende - Depot Hygiejne Rengøring - Introduktion - Vedligeholdelse - Videre udvikling - Køkkenfunktion - Diætister - Identifktion - Teknik - Portør - Affald 11-03-2009

Løbende forbedring 6. Løbende forbedring Løbende forbedring af organisationens samlede præstation bør være et permanent mål for organisationen. 11-03-2009

Kvalitetscirklen - PDSA Mål A s Systemet får hjulet til at dreje rundt og forhindrer, at det ruller baglæns! Mål 11-03-2009

Faktuel beslutningstagen Effektive beslutninger er baseret på analyse af data og informationer. 11-03-2009

11-03-2009

Gensidigt fordelagtige leverandørrelationer En organisation og dens leverandører er afhængige af hinanden, og en gensidigt fordelagtig relation øger begge parters værdiskabende evne. 11-03-2009

Refleksion ! 11-03-2009