Grænser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Mette og Marias lille quiz om amning
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Læringsstile og lektier
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
I dag er temaet Visualisering
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Er mit barn klar til skolestart ?
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Heidi Wandbæk Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed med speciale i Human Ernæring.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
OPVARMNING IØ 2 Kirstine Ann Sørensen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Relationer – Omgangstone
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Børns udvikling Tamim harise.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Skoleparathed Sunds skole.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Læsning.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Nyfødte børn Nyfødte børn ammes normalt og får føde på den måde
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
Mærk dig selv.
Forebyggende Elementer
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Velkommen til Kulhuse!. Velkommen – og hvem er vi? Anne Louise Nanna.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF - Midtjylland. Forældrekursus COACHING Herning Badminton Klub 29.september 2008.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
INTERNET SIKKERHED….. Hvad betyder internet sikkerhed og hvad kan man gør for at beskytte sig selv, sine børn og sin pc når man benytter det ”vilde internet”
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Om helbredelse og hvordan. Karin Kühl  62 år – efterlønner siden 1/  2 voksne børn: Christian (27) og Maria (29)  Kom til levende tro på Jesus.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Traumer og PTSD I Program Præsentation og struktur Forventninger Nervesystemet Traumer Grounding og centrering Pausetræning.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Robusthed 5 Slib saven!. Program Siden sidst En rystende isbjørn Værktøjskassen – teori og mest øvelser. Pausetræning Afslutning – evaluering og kursusbevis.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Kom til stede Siden sidst Kropssprog og kommunikation teori ”Lie to me” Opvarmning Øvelse Pause Pausetræning Opvarmning – stift/ledeløst, store.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Mærk dig selv.
28. September 2017 “Udviklende øjeblikke” Af Rikke Yde Tordrup FB : psykologisk konsultation.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Morale og dannelse i uddannelse
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
Johari vinduet det vi ved og ikke ved!
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Grænser

Program Kom til stede Siden sidst Et sikkert sted Grænser – de fire lag Pause Opvarmning Øvelser Pausetræning Afslutning

Kamp, flugt, Frys http://www.youtube.com/watch?v=XDahYlWpg8w Smart Gazelle

Et sikkert sted

Kontakten til mig selv Autencitet At kunne være i kontakt Redskaber - at mærke mig selv At kunne være i kontakt Redskaber

Grænser – 4 lag - alle grænser sanses gennem kroppen

Lag - huden, den fysiske grænse allerede i livmoderen, igen ved fødslen, ved berøring. Helt basal. Hvor går min krop til og hvor begynder mine omgivelser. 2. Lag – det personlig rum Luftrummet omkring mig dannes i de to første leveår. Barnet lærer at adskille sig fra nærtstående voksne. 3. Lag – social grænse Hvad er dit og mit? 4. Lag – territoriale grænse Fx faste pladser.

Alle 4 lag giver kropslige reaktioner for at beskytte os. Jo mere den voksne er opmærksom på egne grænser, jo bedre kan haun passe på sig selv. - Og jo større bevidsthed om grænser hos den voksne, jo bedre bliver haun til at hjælpe barnet med at etablere sunde grænser

Reality grænser http://www.youtube.com/watch?v=ffl-T8hLef8

Pause

opvarmning

Grounding med fokus på rygsøjlen

Øvelse 1 - grænser To og to – A og B. A og B placerer sig med en god afstand. A står stille. B går mod A indtil B mærker noget og registrer, hvad der mærkes. Herefter går B videre til der mærkes noget osv. Efter øvelsen fortæller B og A, hvad de hver især registrerede. A og B bytter roller.

Øvelse 2 - grænser To og to – A og B. A og B placerer sig med en god afstand. A står stille. B går mod A dertil, hvor B tror at A gerne vil have at haun står. Efter øvelsen fortæller B og A, hvad de hver især registrerede. Snak også om I kender de fysiske symptomer. A og B bytter roller.

Afslutning