Kodeks for godt arbejdsmiljø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Den gode modtagelse og frivillig trivsel
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Hierarki for styringsredskaber
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Forældremøde X årgang.
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Nyt ansvar.
TJEK PÅ TEAMET.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Grænser for rummelighed
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Vision for Vanløse Bydel
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Center for selvejende dagtilbud : værdigrundlag TRO Er det vi ved, vi er og vil!
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Ledelse i forskellige retninger
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
3-timersmødet 2017.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Vidensbaseret praksis i botilbud
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
3-timersmødet 2017.
Centralforeningen for Stampersonel
Det konstruktive og resultatgivende samarbejde ved tredjepartskontrol
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Med helbredet på spil som indsats
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
3-timersmødet 2018.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Kodeks for godt arbejdsmiljø - 10 budskaber om godt arbejdsmiljø Udarbejdet af Overlægeforeningens Arbejdsmiljøudvalg

10 budskaber om godt arbejdsmiljø Overlægeforeningen har udarbejdet et kodeks for godt arbejdsmiljø. Målet er at give overlægen anledning til at reflektere over sin egen rolle og praksis i forhold til at opnå et godt arbejdsmiljø. Kodekset indeholder 10 budskaber med gode råd og opfordringer til, hvordan I sikrer et godt miljø på jeres arbejdsplads. Powerpoint-præsentationen er møntet på, at overlægerne selv kan drøfte og diskutere arbejdsmiljøet på deres egen arbejdsplads, herunder i hvilket omfang man lever op til de 10 budskaber om godt arbejdsmiljø, samt hvad man kan gøre bedre for at sikre et godt arbejdsmiljø.

1) Jeg ser mig selv som rollemodel Jeg ser mig selv som rollemodel. Det betyder, at jeg som overlæge: • går forrest som det gode eksempel på ordentlig opførsel • reflekterer over og udvikler mig som rollemodel • indser egne fejl og lærer af dem sammen med mine kolleger • sørger for, at yngre kolleger lærer god kollegial opførsel

2) Jeg medvirker til den gode stemning Jeg medvirker til den gode stemning. Det betyder, at jeg som overlæge: • hilser på alle kolleger og er positiv • sørger for at holde en god tone • skaber rum for refleksion og udvikling • skaber et miljø, hvor det er tilladt at vise usikkerhed, og hvor spørgsmål efterspørges

3) Jeg skaber trivsel og fællesskab Jeg skaber trivsel og fællesskab. Det betyder, at jeg som overlæge: • ser det som en styrke, at vi ikke alle er ens • holder øje med, hvordan min kollega trives • deltager i sociale aktiviteter • inddrager andre i fællesskabet, aktiviteter og dialoger. • inddrager andre i mine overvejelser om løsninger

4) Jeg anerkender kolleger og deres arbejde Jeg anerkender kolleger og deres arbejde. Det betyder, at jeg som overlæge: • giver konstruktiv kritik • anerkender andres indsats • accepterer mangfoldighed blandt kolleger

5) Jeg tolererer ikke mobning Jeg tolererer ikke mobning. Det betyder, at jeg som overlæge: • ikke selv mobber • stopper mobning ved at gå i dialog med mobberen • inddrager ledelsen, hvis det ikke hjælper

6) Jeg medvirker til dialog og til at stoppe sladder Jeg medvirker til dialog og til at stoppe sladder. Det betyder, at jeg som overlæge: • ikke deltager i sladder • siger fra, når jeg møder bagtaleri • taler ikke om, men med mine kolleger

7) Jeg stiller krav til et godt fysisk arbejdsmiljø Jeg stiller krav til et godt fysisk arbejdsmiljø. Det betyder, at jeg som overlæge: • gør opmærksom på nødvendigheden af gode fysiske rammer • holder øje med sikkerheden i mit daglige arbejde • giver input til min arbejdsmiljørepræsentant

8) Jeg konfronterer dem, der skaber dårligt arbejdsmiljø Jeg konfronterer dem, der skaber dårligt arbejdsmiljø. Det betyder, at jeg som overlæge: • gør opmærksom på kodeks for godt arbejdsmiljø • går i dialog, hvis jeg møder kolleger, der ikke opfører sig ordentligt • giver input til min leder for at skabe et godt arbejdsmiljø

9) Jeg giver konstruktive input til politiske og administrative beslutninger Jeg giver konstruktive input til politiske og administrative beslutninger. Det betyder, at jeg som overlæge: • gør opmærksom på faglige og organisatoriske problemer på en konstruktiv måde • er positiv overfor, at andre kan tænke anderledes • giver konstruktive input til samarbejdsudvalg og min leder

10) Jeg følger de kollegiale regler fra Lægeforeningen De kollegiale regler pålægger Lægeforeningens medlemmer at leve op til nogle adfærdsmæssige standarder for, hvordan man forventes at opføre sig. Læger er forpligtede til at medvirke til en lægekultur præget af gensidig respekt, kollegialitet og et godt psykisk arbejdsmiljø. Reglerne skal sikre, at lægestanden fremstår som en fri og uafhængig lægestand, hvis integritet også bygger på respekt for de regler, lægestanden selv har opstillet. Læs de kollegiale regler på www.læger.dk Jeg følger de kollegiale regler fra Lægeforeningen. Det betyder, at jeg som overlæge: • efterlever de kollegiale regler for læger • gør andre opmærksomme på de kollegiale regler • har læst de kollegiale regler fra Lægeforeningen: http://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/Laegerdk/R%C3%A5dgivning%20og%20regler/ETIK/KOLLEGIALE_REGLER_FOR_LAEGER