Almindelige bestemmelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Krav til informationsformidling
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Internet til alvor og sjov
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Forskellige skriftlige teksttyper: Notater og meddelelser
Grammatik hvorfor og hvordan?
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Projektledelse i praksis med MS-Project
”Huskeseddel” FSA PRØVER 2009 Ikast Østre Skole. Det er vigtigt at du møder i god tid. 20 minutter før prøven begynder, skal du komme og sætte dig på.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Efterår 2012Korrespondancemeddelelsen Korrespondance- meddelelsen (KM)
Secret Key kryptering – teknikker og problemer INTRODUKTION TIL KRYPTERING.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Hvordan sikrer du dig bedst, når du handler korn? Specialkonsulent Morten Haahr Jensen Landscentret, Plan & Miljø.
Læsning.
Handel med korn mellem landmænd
Hjem-IS Kommunikationstest Juni Om undersøgelsen Data er indsamlet juni 2003 Metode CAWI interview Der er 1128 besvarelser fra medlemmer af Hjem-IS.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Onsdag 5. september 2007 Telefoni Telefoner i Gribskov - anvendelse - betjening – kultur 18. januar 2007 onsdag 5. september 2007.
Miniguide Avaya Omstilling af kald Omstil igangværende samtale: Tryk ”omstil” Tast ønsket nummer Stil samtale igennem Ved ubesvaret eller optaget.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Målet for de individuelle køretimer I kørelektionerne bedømmes chaufførens evne til rationel kørsel med hovedvægt på sikkerhed, herunder navnlig beherske.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
5 5 5 § 37 Kørestrøm. 5 Kørestrøm Organisationsopbygning jvf. stærkstrømsbekendtgørelse Arbejdsleder Holdleder Arbejdshold Koblingsleder Koblingsperson.
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
SRO SKRIV!.
Hvor stor en del af flyhavarier er forårsaget af menneskelige fejl ?
Vejledning om arbejde i stinkskabe Industriens Branchearbejdsmiljøråd
Indre By / Østerbro LokalMED
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
§ 72 - Planlægning af infrastrukturarbejder
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Hold dit NemID for dig selv
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Uheld, ulykke og sikkerhedsmæssige hændelser
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Oprydning i SkoleIntra
Informationsmøde: Udbud af produkter til brug ifm. personlig hygiejne og desinfektion.
Præsentationens transcript:

Almindelige bestemmelser 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Almindelige bestemmelser Sikkerhedsmeldinger afgives skriftligt eller mundtligt Sikkerhedsmeldinger skal være korte og tydelige Navne på kommandoposter, fjernstyringscentraler, tognumre, køretøjsnumre, signalbetegnelser, jernbanevirksomheder og lignende, må ikke forkortes

Sikkerhedsmeldinger skal udveksles på dansk - anvendelse af andre sprog sker efter bestemmelser i SIN Afsender og modtager af en mundtlig sikkerhedsmelding skal sikre sig, hvem der er modtager og hvem, der er afsender Hvor modtager og afsender befinder sig og hvilken funktion den pågældende har At der er enighed om meldingens indhold =

Brug af radio og telefon almindelig bestemmelser 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Brug af radio og telefon Almindelig bestemmelser Opkald skal så vidt muligt besvares straks - modtageren skal dog altid vurdere, om besvarelsen kan ske, uden at det fjerner opmærksomheden fra anden sikkerhedstjeneste.

Brug af radio og telefon 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Brug af radio og telefon Almindelig bestemmelser Der gælder særlige regler om strækningsradio og anvendelse af mobiltelefon: på strækninger med radiodirigeret trafikafvikling på TIB-strækning 11 på Storebæltsforbindelsen

Radio 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Brug af radio og telefon Radio Sikkerhedsmeldinger skal udveksles via stations- eller strækningsradio. Hvis stations- eller strækningsradio ikke kan anvendes, må der anvendes fastnet- eller mobiltelefon.

5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Mobiltelefon 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Brug af radio og telefon Mobiltelefon Sikkerhedsmeldinger skal udveksles mundtligt. Brugeren af mobiltelefonen skal oplyse sit navn til stationsbestyreren.

5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Mobiltelefon 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Brug af radio og telefon Mobiltelefon Når et tog eller arbejdskøretøj ikke er udstyret med virksom strækningsradio, skal lokomotivføreren/arbejdslederen oplyse sit mobiltelefonnummer til stationsbestyreren, inden kørsel påbegyndes henholdsvis inden viderekørsel.

Afgivelser af sikkerhedsmeldinger Sikkerhedsmeldingers adressering Modtager og afsender skal tydeligt fremgå af sikkerhedsmeldingen navn på kommandopost eller fjernstyringscentral tognummer køretøjsnummer jernbanevirksomhed medarbejderens navn HUSK!! altid at notere alle sikkerhedsmeldinger i din logbog

Gentagelse og kvittering for mundtlige sikkerhedsmeldinger Modtageren af en mundtlig sikkerhedsmelding skal gentage : tal tognummer signalbetegnelser bogstavbetegnelser sporbetegnelser stationsnavne det væsentligste af indholdet

Modtageren af en mundtlig sikkerhedsmelding skal: 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Gentagelse og kvittering for mundtlige sikkerhedsmeldinger Modtageren af en mundtlig sikkerhedsmelding skal: kvittere med navn på kommandopost eller fjernstyringscentral, jernbanevirksomhed eller lignende, samt den pågældende medarbejderens navn afvente at afsenderen kvitterer for, at sikkerhedsmeldingen er korrekt forstået Sikkerhedsmeldinger skal ALTID gentages!

Dårlig meldingsdisciplin 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger God meldingsdisciplin Dårlig meldingsdisciplin er dårligt håndværk!!! For at udvise god meldingsdisciplin overholder man i virkeligheden nogle simple og logiske grundregler Lad os i det følgende understrege nogle af de vigtigste 5

God meldingsdisciplin hvilken funktion den pågældende har. 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger God meldingsdisciplin Du skal altid være helt sikker på, hvem du taler med, og hvilken funktion den pågældende har. Fx. identificeres en stationsbestyrer bedst ved stationens eller Fc’s navn og en lokomotivfører ved togets nummer.

God meldingsdisciplin - Position/sted 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger God meldingsdisciplin Du skal altid være helt sikker på, hvor den, du taler med, befinder sig. Position/sted skal tydeligt fastslås ved fx. at nævne signalnummer, stationsnavn, spor- betegnelse eller kilometrering.

Intet er underforstået i en sikkerhedsmelding. 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger God meldingsdisciplin Intet er underforstået i en sikkerhedsmelding. Du må aldrig forudsætte, at den, du taler med ved, hvem du er, hvor du befinder dig, eller hvilket spornummer, tog, nummer eller andet du taler om . En sikkerhedsmelding er ingen gætteleg!!

5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger ”Fast ordlyd” 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger God meldingsdisciplin ”Fast ordlyd” skal altid anvendes, hvis en sådan er foreskrevet. Sikkerhedsmeldinger uden ”fast ordlyd” skal indeholde alle foreskrevne oplysninger.

Modtageren af en sikkerhedsmelding skal gentage 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger God meldingsdisciplin Modtageren af en sikkerhedsmelding skal gentage de vigtigste punkter i meldingen. På den måde kan afsenderen sikre sig, at meldingen er forstået rigtigt af modtageren.

Afsenderen af en melding 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger God meldingsdisciplin Afsenderen af en melding skal sikre sig, at meldingen er forstået rigtigt af modtageren. Det sker ved, at modtageren gentager de vigtigste punkter i meldingen. Opstår der den mindste tvivl om, hvorvidt modtageren har forstået indholdet af en sikkerhedsmelding, stilles spørgsmål, indtil begge parter er enige om meldingens indhold og betydning.

5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Meldingen for sig. 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger God meldingsdisciplin Meldingen for sig. Det er meget vigtigt, at der ikke er tvivl om, hvornår det er ”løs snak” og, hvornår det er en sikkerhedsmelding, der udveksles .

5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger Tal kort og præcist 5 § 32 - Sikkerhedsmeldinger God meldingsdisciplin Tal kort og præcist – ingen ”overinformation”. En ellers god melding kan meget hurtigt blive ødelagt ved at tilføje en masse overflødig information .