Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Industrial Emissions Directive – Lovforslag
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Jordvarmeboringer Jens.
Indsatsplanerne for pesticider i drikkevand og deres betydning
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vand- samarbejder Sanne.
DDS Dokumenteret Drikkevands Sikkerhed i Odense Kommune
Egedal Kommune: Mette Skougaard Mads Ærtebjerg Nielsen
Er kommuner blevet underkendt i nævnet ift. vilkår stillet med baggrund i landskabelige hensyn? Ja, se: NMK af 11/12-13 Nyere afgørelser hvor.
Myter? Hvad er skrøner og hvad er facts?
Morten Steen - Jord-Erfa-Midt
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
og Natur Ny benzinstationsbekendtgørelse - revision af bekendtgørelse nr. 555 af 9. juni 2001 Ved Brian Badike Thomsen, Slagelse Kommune.
Hvad er en indsatsplan? En indsatsplan er en handleplan for grundvandsbeskyttelse Det er Vandforsyningsloven samt en tilhørende bekendtgørelse der beskriver,
Vertikale Energiboringer
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
Affald til jordbrugsformål. Hvorfor fører vi tilsyn? ?
NATUR OG MILJØ Teknik og Miljø Aarhus Kommune Grundvandsforum Aarhus Kommune 5. oktober 2011.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
Farum 26. november 2014 Stenløse 8. januar Bekendtgørelse om kvalitetssikring på almene vandforsyningsanlæg § 2. Et alment vandforsyningsanlæg skal.
Ole Kiilerich, Miljøstyrelsen
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Industriens syn på de varslede glyphosatrestriktioner
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Dato: Dok.nr. Titel: Det nye samarbejde Høringer v/Vibeke Volmers.
Vandindvinding til køle/varme projekter mv. Sikring mod forureningsspredning 2. Oktober 2014 – Kim Sørensen.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vidensopbygning på jordvarmeområdet.
Jordvarme og grundvandsbeskyttelse – et spørgsmål om plads….
© - Copyright Bureau Veritas Netværksgruppemøde KEMI Tema: Arbejdspladsbrugsanvisninger – erfaringsudveksling Würth Danmark A/S, Montagevej 6, 6000 Kolding.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Fokuspunkter ved LAR (tjekliste) Gladsaxe Kommune, større klimatilpasningsprojekter Præsenteret ved KLIKOVANDs temadag 28. april 2016 Samarbejde og kommunikation.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
1 Undersøgelse blandt tekniske forvaltninger i kommunerne Dansk Energi oktober 2010.
RETNINGSLINJER OG HANDLINGER. Statslig Vandplan Kommuneplan og Grundvandsbeskyttelsesplan Vandforsyningslovens §13c - Kommunalbestyrelsen gennemfører.
Samletanke.. Samletanke DS 432 Afløbsinstallationer med samletank   Samletanke må kun tilsluttes afløb, der ikke kan bortledes tilfredsstillende på.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Nyt om pesticider og.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
Vandrådsmøde Lejre 7. April 2016Pernille Weile. Fornyede indvindingstilladelser Indvindingstilladelser til drikkevandsforsyning gives for en periode af.
BR 007Dansk BygningsinspektørForening Høringssvar DBF Overordnet vurdering Mening, indhold og det administrative. Ikke detaljeret på de tekniske krav,
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
Vejledning om arbejde i stinkskabe Industriens Branchearbejdsmiljøråd
Aalborg, Aarhus, København, januar 2017 SVANA, Vandforsyning
Kulfiltre i praksis Hvorfor, hvordan og hvor længe, illustrerede ved Bagsværd Vandværk Bo Lindhardt, Chef for Vand, Nordvand (Novafos efter 1.7)
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Jordflytning og jordtilførsel til råstofgrave - Kommunens høringssvar
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Anvendelse af Boringsnære Beskyttelsesområder Høje-Taastrup Kommune
SKYDETÅRNE & SKYDESTIGER
Basistilstandsrapporter
Minivådområder En frivillig kollektiv indsats Landbrugsseminar 2018
Personligt Tillæg Folkepension.
Persondataforordningen
Planlægning og forberedelse af sprøjtearbejdet sikrer, at der kan tages de nødvendige forholdsregler til at minimere risikoen for at forurene omgivelserne.
Bekendtgørelse om deponeringsanlæg
FIR morgenmøde 22. november 2018
Ny Farm N Visning og andre tiltag i husdyrgodkendelse.dk
Præsentationens transcript:

Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller Christina Ihlemann Erhverv D. 21. september 2017 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation

Ny jordvarmebekendtgørelse Trådte i kraft 1. april 2017 Gennemfører en række anbefalinger fra Miljøprojekt nr. 1588, 2014 De væsentligste ændringer omfatter: Ændring af terminologien for jordvarmeanlæg Anlæg med direkte fordampning udgår Mulighed for lempelse af visse afstandskrav Placering af dræn og jordvarmeanlæg Indbyrdes afstandskrav mellem dybe boringer er fjernet Ændrede regler om egenkontrol Krav til trykovervågning opdateret Krav om inspektionsbrønd ved alle samlinger fjernes DS/EN standarder opdateret

Ny jordvarmebekendtgørelse Høringssvarene handlede fortrinsvis om: Brugen af additiver i frostsikringsvæsker. Øgede muligheder for at nedsætte afstanden fra jordvarmeanlæg til almene og ikke-almene vandforsyninger. BNBO. Samtykke til at nedsætte afstanden fra ikke-almene vandforsyninger til jordvarmeanlæg. Ændring i antallet af eftersyn. Tydeliggørelse af begrebet "andet anlæg". Ændringer til bilag 1 og 2. Vedrørende brugen af additiver var høringssvar der fandt det uforeneligt med hensynet til risikoen for forurening af drikkevand, at der kan anvendes ethylenglykol og/eller additiver i frostsikringsvæsker i jordvarmeanlæg. Miljøstyrelsen vurderer, at det ikke er foreneligt med EU's forordning REACH generelt at forbyde brugen af additiver i jordvarmebekendtgørelsen. Styrelsen har desværre ikke været opmærksom herpå ifm. udarbejdelsen af Miljøprojektet.   Dog kan kommunalbestyrelsen, som hidtil, skærpe afstandskravene i § 9, stk. 2 og 3, eller fastsætte vilkår om særlig indretning af jordvarmeanlægget, hvis den skønner, at det er nødvendigt for at sikre en almen eller ikke-almen vandforsyning mod forurening, jf. bekendtgørelsens § 11, stk. 3.

Ny terminologi Terminologiændring: Horisontalt anlæg → Terrænnært anlæg Dybde på højst 5 meter Vertikale anlæg → Dybe anlæg Dybde over 5 meter Andet vandforsyningsanlæg → Andet anlæg Omfatter alle tænkelige anlæg, som måtte foretage boringer til indvinding af vand uden krav om drikkevandskvalitet Konsekvens: Bkg. omfatter nu alle typer af jordvarmeanlæg, inkl. anlæg med skrå boringer

Anlæg med direkte fordampning Jordvarmebekendtgørelsens formål: Forebygge forurening af grundvand, jord og undergrund Anlæg med direkte fordampning Anvender gas (ikke frostsikringsvæsker) Udgør ikke en risiko for forurening af jord, grundvand eller undergrund → anlægstypen udgår af bekendtgørelsen Reguleres fremadrettet i regler udstedt af Arbejdstilsynet Bkg. om indretning, ombygning og reparation af trykbærende udstyr Bkg. om anvendelse af trykbærende udstyr Se også AT-vejledning B.4.4 om køleanlæg og varmepumper

Indbyrdes afstandskrav mellem dybe boringer Tidligere regel: Afstanden mellem dybe anlæg skal være mindst 20 meter. Miljøprojektet: Dette krav er primært af hensyn til anlæggets effektivitet og kan ikke have hjemmel i MBL § 19. Ny regel: Det indbyrdes afstandskrav udgår.

Placering af dræn og jordvarmeanlæg Miljøprojektet vurderede, at risikoen for brud på varmeslangerne er høj ved nedlægning af dræn § 10, stk. 5 ”Der må ikke placeres dræn i eller tæt ved jordstykker med terrænnært anlæg.” Hvordan defineres et jordstykke? Det område, hvor varmeslangerne er nedgravet, og ikke selve matriklen Hvor tæt på dræn placeres? Konkret vurdering – Hvor stor er risikoen for brud?

Opdatering af standarder i bekendtgørelsen Påkrævede DS/EN standarder for jordvarmeslanger er blevet opdateret. EN 13244  EN 12201 ”SBC” mærket = EN 12201 og er derfor fjernet. Jordvarmeslanger der opfylder et tilsvarende beskyttelsesniveau som EN 12201 og som er produceret i EU, Tyrkiet eller naden EFTA-stat må også benyttes.

Egenkontrol - § 21 Tidligere regel: Miljøprojektet: Ny regel: Årlige eftersyn Udgjorde en betydelig omkostning for anlægsejerne Miljøprojektet: Ingen oplysninger om uhensigtsmæssigheder ved driften, som kan begrunde årlige eftersyn Ny regel: Kontrol efter 1. års drift

Afstandskrav – for dybe anlæg HR: § 9, stk. 3 300 meter Dybe anlæg → almen vandforsyning Dybe anlæg → ikke-almen vandforsyning 50 meter Dybe anlæg → andet anlæg U1: § 9, stk. 4 Betingelse: Der anvendes alene de frostsikringsmidler angivet i § 15, stk. 1, nr. 1 og 2 (Ethanol, IPA-sprit eller ren propylenglykol)

Afstandskrav – for dybe anlæg (fortsat) U2: § 9, stk. 5 50 meter Dybe anlæg → almen vandforsyning Betingelser: Der anvendes alene de frostsikringsmidler angivet i § 15, stk. 1, nr. 1 og 2 (Ethanol, IPA-sprit eller ren propylenglykol), og Anlægget placeres udenfor boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) beregnet efter Miljøstyrelsens seneste vejledning

Afstandskrav – Særbestemmelse i § 11, stk. 1 5 meter Terrænnære/dybe anlæg → Ikke-almen vandforsyning Dybe anlæg → Andet anlæg Betingelse: Ikke-almene vandforsyning eller andet anlæg forsyner alene den ejendom, hvor jordvarmeanlægget udlægges

Afstandskrav – Særbestemmelse i § 11, stk. 2 (samtykke) 5 meter Naboens terrænnære/dybe anlæg → Ejerens ikke-almen vandforsyning Naboens dybe anlæg → Ejerens andet anlæg Betingelse: 1. Ejeren af den ikke-almene vandforsyning eller andet anlæg har allerede fået lempet afstandskravet til sit eget jordvarmeanlæg, jf. § 11, stk. 1 2. Der skal foreligge skriftlig samtykke fra ejeren af den ikke-almene vandforsyning eller andet anlæg.

§ 11, stk. 2 (samtykke)

Ny jordvarmebekendtgørelse Høringssvar om BNBO: Hvornår får BNBO beregninger forrang for minimumsafstanden på 300 m? Det er op til kommunalbestyrelsen at vurdere, hvornår BNBO beregninger kan erstatte minimumsafstanden på 300 m. Det er samtidig indført med ændringen til bekendtgørelsen, at BNBO skal beregnes ud fra Miljøstyrelsens seneste vejledning om BNBO.

BNBO Miljøstyrelsen vejledning om BNBO nr. 2 2007

Ny jordvarmebekendtgørelse Høringssvar om additiver i brine: Man bør ikke nedsætte afstanden til vandforsyninger, hvis jordvarmeanlægget indeholder brine med additiver eller ethylenglykol. Medførte ændring: Muligheden for at nedsætte afstanden til vandindvindinger er blevet gjort betinget af, at brinen ikke indeholder additiver eller ethylenglykol.

Brugen af additiver og ethylenglykol i jordvarmeanlæg Tidligere regel: Der må benyttes ethylenglykol og additiver såfremt der foreligger udtømmende deklaration. Miljøprojektet: Muligheden for brug af additiver bør udgå af bekendtgørelsen Ny regel: Enhver form for lempelse eller dispensation for afstandskravene er betinget af, at der ikke bruges ethylenglykol eller additiver i brinen. Afstandskravene og kravene til indretning af anlæget kan herudover fortsat skærpes jf. § 9, stk. 2 og er deklarationen ikke tilstrækkeligt detaljeret kan dette herudover også være grundlag for afslag.

Dialog: Administrativ praksis for tilladelser til jordvarmeanlæg Fungerer bekendtgørelsen i praksis? Baggrund for afslag til etablering af jordvarmeanlæg? Baggrund for dispensation for afstandskrav? Håndtering af ansøgninger, hvor der ønskes at bruge additiver Andre input? Skitsekort fra GEUS