Festival og fællesfaglige fokusområder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Naturfag i spil – 27. november 2013
At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Tværfagligt undervisningsforløb
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Velkommen til kursus 3: Få dit projekt i mål!. 2 Program Dag •Plenum:Godmorgen og velkommen •Plenum:Udfordringer fra praksis med at få projektet.
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Afslut Frem >>
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Ny Årsrapport Temadag Forretning, potentiale og midtvejsevaluering 4. november 2009 Merete Jensen, projektleder Dorte Marcussen, projektleder implementering.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Bæredygtighed – Naturfag
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Dagens program Kl Introduktion til NTS + program for dagen 5 minutter (MRT/HNN) Kort bevægelseaktivitet 5-10 min (ryste sammen) (MRT) Fælles.
UBU i folkeskolens forenklede Fælles Mål? GGI-møde 15. december 2014
FFM og årsplaner Vemmedrup
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Velkommen til forårs-sfo. Målet med i aften 1)Se omgivelserne. 2)Få praktiske oplysninger 3)Give et indblik i en forårs-sfo-dag. 4)Tid til de 1000 spørgsmål.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren Ole Laursen Danmarks Naturfredningsforening Uddannelse er afgørende for at fremme en bæredygtig udvikling.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Fælles undervisning frem mod fælles prøve
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Region Hovedstadens program for overskudsjord Helhedsorienteret bæredygtig anvendelse af overskudsjord Startseminar, Bygherreforeningen den 4. juni 2013.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Begrundelser for det fællesfaglige i naturfagene CFU-UCC, København den Peter Norrild
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
SRO SKRIV!.
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Naturfagsprøven BS
Den fælles prøve med *Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed.
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Mål og perspektiver for naturfagene
Udvikling af natur og videnskabsfestival
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
”Unge, motivation og robusthed”
Matematikkens dag Andreas mogensen.
Program Velkommen Udledning af stoffer - CO 2
Det handler om eleverne
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Fra komfortzone til læringszone
Formål med konferencen
Prøven i Natur/teknologi
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Om festivalen Naturvidenskabsfestival er en national festival, som skaber engagerende oplevelser med science for mere end børn og unge. Festivalen.
Temadag om vækst og højtuddannet arbejdskraft – Studiejob
Præsentationens transcript:

Festival og fællesfaglige fokusområder Program Festival og fællesfaglige fokusområder Velkommen Sæt scenen forsøg ”Min nye verden” overlap med fællesfaglige fokusområder Overblik over Naturvidenskabsfestival aktiviteter Match NVF aktiviteter med det undersøgende arbejde og fællesfaglig fokusområder – 5E-modellen PIP

Sæt scenen på testoteket.dk

Min nye verden – tema for 2017 Lene Christensen Konsulent, Astra

Teknologi og ressourcer Red verden Naturen lokalt og globalt Mennesket Vand, luft, vejr Stoffer og energi Jorden og solsystemet Fællesfaglige fokusområder

Det undersøgende arbejde Problemstilling Arbejdsspørgsmål Undersøgelsesdesign og resultater (hypotese, fremgangsmåde, konklusion – via undersøgelse og modellering)

5E-modellen Engage, explore, explain, elaborate, evaluate Engagér (Minds On) Undersøg (undring, problemstilling, hypotese, undersøgelse, registrering, systematik) Forklar (kommunikation af viden og færdigheder, beskrive, forklare, argumentere) Udvid og bearbejd (videre arbejde, relatere, perspektivere) Evaluer (løbende og afsluttende evaluering, feedback)

Match NVF aktiviteter med FFF- undervisningsforløb

Tak for nu…. Mød kollega med puljen på konferencen Kom til oplæg om Masseeksperimentet ”Toiletforhold og inkontinens” i eftermiddag 15.00 til 15.45 Kom til oplæg om det nye Testoteket i morgen formiddag 10.15-12.00 Fælles faglige fokusområder og fælles prøve på astra.dk Temadage om det undersøgende arbejde foråret 2017