Workshop 7. velfærdsteknologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Advertisements

Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Lederudvikling.
Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark
Medborgerskab – på sporet
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Lean Netværk AAU.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Medalje til Høje-Taastrup
Udbredelse af velfærdsteknologi i kommunerne
Klar til selvevaluering Inspirationsmateriale til en pædagogisk dag.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Teaterhåndværk - en værdifuld kunstart - med fokus på menneskene bag.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Hovedpunkterne i en ny strategi
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER BORGERORGANISATIONTEKNOLOGIØKONOMI MålgruppePersonaleFunktionImplementering Behov Ønsker Motivation Funktionsevne.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Dagens pointer Strategi og systematikken er nødvendig start til udbredelse af velfærdsteknologi Kommuner og virksomheder skal tænke i pipelines der gør.
Iværksætteri Socialøkonomisk virksomhed Erfaringer & potentialer Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum.
Citat dias Rød Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ – Du kan.
Information om forløbsprogram for mennesker med psykisk sygdom og samtidigt misbrug.
Sektor Karen Stæhr Personalet som brobygger mellem borger og ny teknologi – hvordan? 21. september 2012.
Velfærdsteknologi(VT) UÆH d. 20. september 2012 Afdelingschef Anette Toftegaard.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Vælg den rigtige velfærdsteknologi -projektet på 4 Mariehjem CareNetmøde Lone Gaedt, fysioterapeut, M.Ed., seniorkonsulent
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
SUF - gevinstrealisering
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Velkommen til Creating Impact
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
FOKUSPUNKTER & INDSAMLINGSREDSKAB VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Fra visitator til borgerkonsulent
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Virksomhedspulje til bedre match
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Vejledning i forflytning
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Workshop 7. velfærdsteknologi Eva Hildebrandt Jensen, Henriette Viuff Rasmussen og Martin Nitze, Ældre- og Handicapforvaltningen, Odense Kommune

Program for workshoppen Implementering af velfærdsteknologi – Odense Kommunes implementeringsmodel Opmærksomhedspunkter ved implementering af velfærdsteknologi Tre seancer: Bedre Brug af Hjælpemidler Hvordan kommer velfærdsteknologi til at virke i praksis Tilgængelighed af teknologi Opsamling og afrunding

Formål med workshoppen Deltagerne skal opnå øget viden om Hvilke velfærdsteknologier er især vigtige for arbejdsmiljøområdet Hvilke gevinster kan velfærdsteknologi medføre for både borgere og medarbejdere Hvilke opmærksomhedspunkter er vigtige i forbindelse med implementering af velfærdsteknologi Succeskriterier Deltagerne har fået inspiration til, hvordan de kan bruge velfærdsteknologi i egen praksis samt hvilke gevinster velfærdsteknologi kan medføre for borgere og medarbejdere

Velfærdsteknologi i Odense kommune I Odense kommune skal Velfærdsteknologi understøtte: I Odense kommune skal Velfærdsteknologi understøtte: - Gevinst for borgerne/selvhjulpenhed - Forbedre arbejdsmiljø - Støtte den rehabiliterende tilgang - Økonomi

Velfærdsteknologi-model Velfærdsteknologi i Kvalitets- og udviklingsplan Behovsafdækning Logbog for pilottest Logbog for implemen-tering Årshjul implementering Område Nord Myndighed og de 5 forløb Virksomheder Område Syd Myndighed og de 5 forløb VTV BC Videndeling Teststeder Knuds Hus HVORDAN I Odense kommune gør vi meget ud af at udvikle, afprøve og implementere disse teknologier. Det gælder især inden for Ældre- og Handicapområdet. Her sørger vi for at udvikle teknologier, der inddrager borgere, medarbejdere og pårørende og samtidig tager udgangspunkt i borgernes behov. Understøtte effektiv rehabilitering Nytteværdi for borgere og medarbejdere Fra provenu til gevinstrealisering Ejerskab og forankring Input –motorrummet-implementering, implementeringshjulet, det hjælpsomme hjem Netværk: Borgere/råd, tovholdere og ambassadører Input VT-redskaber Implementering

Ambassadørnetværk 80 ambassadører fordelt på alle forløbsområder. Ambassadørens rolle er at understøtte implementering af VT-strategien og være med til at dagsordensætte VT i organisationen, herunder primært: Tage en aktiv rolle i implementeringsprocesser Kvalificere indsatser og kortlægge udfordringer på VT-området Være positivt talerør og sparringspartner til kolleger og borgere/pårørende omkring VT Fungere som bindeled mellem kolleger, borgere og Implementering og Udvikling

tovholdernetværk 16 tovholdere (niveau 3 og 4 ledere) i alle geografier og alle forløbsområder. Tovholderens opgave er at understøtte implementering af VT-strategien og være med til at dagsordensætte VT i organisationen, herunder primært: Strategisk sparring omkring implementering af velfærdsteknologi Formidling i forhold til lederkolleger og medarbejdere Praktisk sparring omkring nye teknologier (vækst), nye arbejdsgange, implementering, osv.

TILGÆNGELIGHED AF TEKNOLOGI Et velfærdsteknologisk læringshus for medarbejdere i Ældre- og Handicapforvaltningen Formålet med Knuds Hus er: Bedre tilgængelighed af Odense Kommunes velfærdsteknologier og hjælpemidler for medarbejdere i Odense Kommune Inspirere medarbejdere til øget brug af velfærdsteknologi som en del af borgers rehabilitering til et selvstændigt og meningsfuldt liv Mulighed for at gennemføre realistiske afprøvninger af hverdagssituationer med velfærdsteknologi

interessenter Forflytningsundervisere og forflytningsvejledere Velfærdsteknologitovholdere Velfærdsteknologiambassadører Teststeder Kommunikationsafdeling Hjælpemiddelservice Arbejdsmiljøkonsulenter Medarbejdere Myndighed Hjælpemiddelspecialister Center for Velfærdsteknologi Økonomi Jura Eventuelle netværk ift. den specifikke teknologi (fx sårsygeplejersker, boligteam mm.) Deltagerne skal to og to drøfte kort ”tilgængelighed” på deres arbejdsplads.

”Teknologi dating” – sammenspillet mellem forskellige teknologier Implementering af velfærdsteknologi - Opmærksomhedspunkter ved implementering af velfærdsteknologi ”Teknologi dating” – sammenspillet mellem forskellige teknologier

Teknologi dating – Rotocare senge

Teknologi dating - skylletoilet

Teknologi og målgrupper

Erfaringer fra Odense Kommune: Seance 1: Velfærdsteknologi indenfor arbejdsmiljøområdet - Bedre Brug af Hjælpemidler (Martin) Seance 2: Hvordan kommer velfærdsteknologi til at virke i praksis? (Henriette) Seance 3: Tilgængelighed af teknologi/Støttestrømpe på- og aftagere (Eva)

Pause

Hvad er de to vigtigste ting du tager med hjem fra workshoppen?

Tak for i dag!