Workshop 7. velfærdsteknologi Eva Hildebrandt Jensen, Henriette Viuff Rasmussen og Martin Nitze, Ældre- og Handicapforvaltningen, Odense Kommune
Program for workshoppen Implementering af velfærdsteknologi – Odense Kommunes implementeringsmodel Opmærksomhedspunkter ved implementering af velfærdsteknologi Tre seancer: Bedre Brug af Hjælpemidler Hvordan kommer velfærdsteknologi til at virke i praksis Tilgængelighed af teknologi Opsamling og afrunding
Formål med workshoppen Deltagerne skal opnå øget viden om Hvilke velfærdsteknologier er især vigtige for arbejdsmiljøområdet Hvilke gevinster kan velfærdsteknologi medføre for både borgere og medarbejdere Hvilke opmærksomhedspunkter er vigtige i forbindelse med implementering af velfærdsteknologi Succeskriterier Deltagerne har fået inspiration til, hvordan de kan bruge velfærdsteknologi i egen praksis samt hvilke gevinster velfærdsteknologi kan medføre for borgere og medarbejdere
Velfærdsteknologi i Odense kommune I Odense kommune skal Velfærdsteknologi understøtte: I Odense kommune skal Velfærdsteknologi understøtte: - Gevinst for borgerne/selvhjulpenhed - Forbedre arbejdsmiljø - Støtte den rehabiliterende tilgang - Økonomi
Velfærdsteknologi-model Velfærdsteknologi i Kvalitets- og udviklingsplan Behovsafdækning Logbog for pilottest Logbog for implemen-tering Årshjul implementering Område Nord Myndighed og de 5 forløb Virksomheder Område Syd Myndighed og de 5 forløb VTV BC Videndeling Teststeder Knuds Hus HVORDAN I Odense kommune gør vi meget ud af at udvikle, afprøve og implementere disse teknologier. Det gælder især inden for Ældre- og Handicapområdet. Her sørger vi for at udvikle teknologier, der inddrager borgere, medarbejdere og pårørende og samtidig tager udgangspunkt i borgernes behov. Understøtte effektiv rehabilitering Nytteværdi for borgere og medarbejdere Fra provenu til gevinstrealisering Ejerskab og forankring Input –motorrummet-implementering, implementeringshjulet, det hjælpsomme hjem Netværk: Borgere/råd, tovholdere og ambassadører Input VT-redskaber Implementering
Ambassadørnetværk 80 ambassadører fordelt på alle forløbsområder. Ambassadørens rolle er at understøtte implementering af VT-strategien og være med til at dagsordensætte VT i organisationen, herunder primært: Tage en aktiv rolle i implementeringsprocesser Kvalificere indsatser og kortlægge udfordringer på VT-området Være positivt talerør og sparringspartner til kolleger og borgere/pårørende omkring VT Fungere som bindeled mellem kolleger, borgere og Implementering og Udvikling
tovholdernetværk 16 tovholdere (niveau 3 og 4 ledere) i alle geografier og alle forløbsområder. Tovholderens opgave er at understøtte implementering af VT-strategien og være med til at dagsordensætte VT i organisationen, herunder primært: Strategisk sparring omkring implementering af velfærdsteknologi Formidling i forhold til lederkolleger og medarbejdere Praktisk sparring omkring nye teknologier (vækst), nye arbejdsgange, implementering, osv.
TILGÆNGELIGHED AF TEKNOLOGI Et velfærdsteknologisk læringshus for medarbejdere i Ældre- og Handicapforvaltningen Formålet med Knuds Hus er: Bedre tilgængelighed af Odense Kommunes velfærdsteknologier og hjælpemidler for medarbejdere i Odense Kommune Inspirere medarbejdere til øget brug af velfærdsteknologi som en del af borgers rehabilitering til et selvstændigt og meningsfuldt liv Mulighed for at gennemføre realistiske afprøvninger af hverdagssituationer med velfærdsteknologi
interessenter Forflytningsundervisere og forflytningsvejledere Velfærdsteknologitovholdere Velfærdsteknologiambassadører Teststeder Kommunikationsafdeling Hjælpemiddelservice Arbejdsmiljøkonsulenter Medarbejdere Myndighed Hjælpemiddelspecialister Center for Velfærdsteknologi Økonomi Jura Eventuelle netværk ift. den specifikke teknologi (fx sårsygeplejersker, boligteam mm.) Deltagerne skal to og to drøfte kort ”tilgængelighed” på deres arbejdsplads.
”Teknologi dating” – sammenspillet mellem forskellige teknologier Implementering af velfærdsteknologi - Opmærksomhedspunkter ved implementering af velfærdsteknologi ”Teknologi dating” – sammenspillet mellem forskellige teknologier
Teknologi dating – Rotocare senge
Teknologi dating - skylletoilet
Teknologi og målgrupper
Erfaringer fra Odense Kommune: Seance 1: Velfærdsteknologi indenfor arbejdsmiljøområdet - Bedre Brug af Hjælpemidler (Martin) Seance 2: Hvordan kommer velfærdsteknologi til at virke i praksis? (Henriette) Seance 3: Tilgængelighed af teknologi/Støttestrømpe på- og aftagere (Eva)
Pause
Hvad er de to vigtigste ting du tager med hjem fra workshoppen?
Tak for i dag!