effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017
Aftale om effektivisering Aftale mellem regeringen, Kommunernes Landsforening og BL-Danmarks Almene Boliger om effektivisering af den almene sektor på 1,5 mia. kr. Udgangspunktet er regnskab 2014 og frem til og med regnskab 2020 – der evalueres i 2021 Effektiviseringerne skal resulterer i lavere husleje Udgangspunktet for måltallet er hele den almene boligsektor Ingen specifikke krav til den enkelte boligorganisation eller afdeling om at nå et bestemt måltal – potentialet i den enkelte organisation eller afdeling er meget forskellig Manøvremulighederne for den enkelte boligorganisation og for beboerdemokratiet indskrænkes ikke
Omsat til hver enkelt almen bolig 1,5 mia. kr. Ca. 2.500 kr. 580.000 boliger pr. bolig Effektiviseringen på de 1,5 mia. kr. svarer til 8 % Udgangspunktet er regnskabet for 2014 til og med regnskabet for 2020 – aftalen evalueres i 2021 og det bliver BL som på vegne af hele branchen skal stå på mål for, at besparelserne er opnået
At få mest muligt for sine penge? Hvad er effektivitet? At få mest muligt for sine penge? Eller: At opnå det samme for færre penge?
Mest for pengene - fælles interesse Almene lejere: Lavere husleje (omkostningsbestemt husleje) Staten: Yder finansieringsstøtte til nybyggeri Boligstøtte til beboerne Samfundet: Billige boliger til udsatte grupper
Hvad måles der på? Der måles som udgangspunkt på 7 driftskonti: Konto 109 : Renovation Konto 110 : Forsikringer Konto 111 : Afdelingernes energiforbrug Konto 112-1 : Administrationsbidrag Konto 114 : Renholdelse Konto 115 : Almindelig vedligeholdelse Konto 117-1 : Istandsættelse ved fraflytning
Hvem bidrager? Det egentlige effektiviseringsarbejde ligger i boligorganisationerne! Men parterne i aftalen har forpligter sig til at bane vejen for boligorganisationerne: Regeringen / ministeriet – har er nedsat en effektiviseringsenhed - Benchmarking af afdelingers driftsudgifter - dvs. sammenligner afdelinger - Benchmarks udbredes via styringsdialogen, kredsmøder og anden møde deltagelse - Indsamler og deler viden om bedste praksis i samarbejde med BL Driftnet - Forslag til ændring af lov om almene boliger mv., for at skabe øget fokus på effektivisering BL vil hjælpe boligorganisationerne med at etablere en tæt og systematisk styring af økonomien. Man vil også hjælpe med at samarbejde om driften og bruge flere digitale løsninger KL vil understøtte, at kommunerne styrker deres fokus på produktivitet og effektivitet i den årlige styringsdialog med hver boligorganisation
Bestyrelsens opgaver formelt ”Boligorganisationen skal sikre en forsvarlig og effektiv drift af boligorganisationen og dens afdelinger” (LAB §6a) ”Boligorganisationen skal drage omsorg for, at de almene boligafdelinger er økonomisk og socialt velfungerende og fysisk fremstår i god og forsvarlig stand” (LAB §6b) ”Boligorganisationen skal i forb. med opførelse og renovering af almene boliger tilstræbe af få mest mulig værdi for de investerede midler ..”(LAB § 6c) ”Boligorganisationens ledelse skal udvise god ledelsesskik og arbejde for at fremme et velfungerende beboerdemokrati” (LAB §6e) ”Bestyrelsen er desuden ansvarlig for at udarbejde og indsende dokumentationsmateriale til brug for styringsdialogen med kommunalbestyrelsen” (Bkg. om normalvedtægterne §13)
Hvad så med afdelingsmødet og -bestyrelsen? Formelt ingen ændringer! Afdelingsmødet beslutter niveauet for vedligeholdelse og renholdelse Afdelingsbestyrelsen forelægger sine ideer til afdelingsmødet og samarbejder med administrationen om iværksættelse af beslutningerne Boligorganisationen (administrationen) sørger for at afdelingens ønsker opfyldes bedst og billigst
Hvem gør hvad??? Ledelsen (bestyrelse og direktør) lægger en plan Organisationsbestyrelsen beslutter Administrationen udfører Og husk kommunikationsplanen! BL hjælper gerne….
God arbejdslyst og husk det handler om beboernes husleje!