Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Temadag om den nye lovgivning
Advertisements

Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Almene boliger og boligsociale udfordringer
Styringsdialog og almenreform Oplæg ved BL kredskonference den 20. marts 2010.
Dokumentationspakke Kan den bruges til noget ?. Styringsdialog og dokumentationspakke Forberedelse Bureaukratisk Ekstra arbejde ”Vi taler jo sammen i.
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Den lange forhistorie. Fra aftale til nye love Boligaftalen mellem V + C + DF + RV ”Den almene boligsektors fremtid” 2006 Boligaftale
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
SAB’s nye hjemmeside. Målgrupper Hjemmesiden skal først og fremmest kommunikere til: Afdelingsbestyrelser Beboere Men hjemmesiden skal også kunne bruges.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Aalborg Kommune, Peter Freuchens vej, Alabu Bolig, afd
Beboerdemokratiet lige nu - en fortrolig forpremiere Bestyrelseskonference Lejerbo, 22. maj 2012 Carina Seifert, BL.
Fattiggørelse og hjemløshed fra tag over hovedet til kontanthjælpsloft Hanne Thomsen Medlem af Rådet for Socialt Udsatte, formand WeShelter Fællessalen,25.
Workshop 1 Opgaverne i den almene boligsektor. De almene boligorganisationer Særlige kendetegn: Støttet byggeri Boligsocial forpligtelse Balanceleje Beboerdemokrati.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Vandsektorloven Startskuddet til en ny æra Startskuddet til en ny æra……
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
AlmenBolig+ - Beboermøde I Tømmergården april 2016.
AlmenBolig+ - Beboermøde I Balders Have - 5. januar 2016.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 600 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Brædstrup Disposition Samfundets udfordringer – er vores udfordringer. Hvad gør vi i Lejerbo. Hvad sker der i regionerne.
Klima og miljø fremtidssikring Klima og miljøstrategi Energi og miljøkonsulenten, Udviklings og bygge afdelingen Jane G. Hansen (JHA), cand. Polyt i Energiteknik,
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 650 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Ny Årsberetning Hvorfor en ny årsberetning? Beboerdemokrati og bestyrelsesarbejde i fokus Udvalgte redskaber (værktøjer) - Indhold Strategier og målsætninger.
Effektivisering ?. Rapport Finansiering Nybyggeri Drift.
Rum for liv. Om Lejerbo Over boliger 840 afdelinger Organiseret i 54 selvstændige organisationer Hjulpet på vej af cirka 750 ansatte Lejerbo er.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Baldershus Forslag til budget 2017.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
STATENS STYRING AF KOMMUNERNE I DAG
Indsæt billede. Klik i det store felt og indsæt billede via Vælg billeder- eller Rediger-knapperne. Fjern derefter denne boks PAS PÅ HUSLEJEN.
”Effektiv drift” Afdelingsmøder i HAB foråret 2015
Effektiviseringspotentialer, 4.kreds
Hvad bidrager vi med – uden beregning
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Baldershus Forslag til budget 2018.
Dilemma for nybyggeri Maksimumbeløbet skal overholdes!
SAB 2017 – Ændrede rammebetingelser
Repræsentantskabsmøde BS’61
Brugergruppemøde: Orientering fra HOFOR 4. april 2013
Fællesmøde med boligorganisationerne 30. oktober 2017
Formandsmøde 12. september 2017
MUDP handlingsplan for december 2017
Afdelingsmøde – Afdeling 5 Mandag den 8. maj 2017
Selvstyrets klimaarbejde 2009
Kursus for nye efterskoleledere
Kobling af økonomistyring og digitalisering
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Velkommen til info-møde om Indkøbs-ABC
UPGRADE `15 Renovering af det industrialiserede byggeri
Dialog mod Vold som business-case
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Håndtering af Egenkontrol
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Vision 1- Lejerbo Herning
MUDP handlingsplan for december 2017
Status for budget 2019 ØDF Syd 30. august 2018 Status på budget 2019
Præsentationens transcript:

effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017

Aftale om effektivisering Aftale mellem regeringen, Kommunernes Landsforening og BL-Danmarks Almene Boliger om effektivisering af den almene sektor på 1,5 mia. kr. Udgangspunktet er regnskab 2014 og frem til og med regnskab 2020 – der evalueres i 2021 Effektiviseringerne skal resulterer i lavere husleje Udgangspunktet for måltallet er hele den almene boligsektor Ingen specifikke krav til den enkelte boligorganisation eller afdeling om at nå et bestemt måltal – potentialet i den enkelte organisation eller afdeling er meget forskellig Manøvremulighederne for den enkelte boligorganisation og for beboerdemokratiet indskrænkes ikke

Omsat til hver enkelt almen bolig 1,5 mia. kr. Ca. 2.500 kr. 580.000 boliger pr. bolig Effektiviseringen på de 1,5 mia. kr. svarer til 8 % Udgangspunktet er regnskabet for 2014 til og med regnskabet for 2020 – aftalen evalueres i 2021 og det bliver BL som på vegne af hele branchen skal stå på mål for, at besparelserne er opnået

At få mest muligt for sine penge? Hvad er effektivitet? At få mest muligt for sine penge? Eller: At opnå det samme for færre penge?

Mest for pengene - fælles interesse Almene lejere: Lavere husleje (omkostningsbestemt husleje) Staten: Yder finansieringsstøtte til nybyggeri Boligstøtte til beboerne Samfundet: Billige boliger til udsatte grupper

Hvad måles der på? Der måles som udgangspunkt på 7 driftskonti: Konto 109 : Renovation Konto 110 : Forsikringer Konto 111 : Afdelingernes energiforbrug Konto 112-1 : Administrationsbidrag Konto 114 : Renholdelse Konto 115 : Almindelig vedligeholdelse Konto 117-1 : Istandsættelse ved fraflytning

Hvem bidrager? Det egentlige effektiviseringsarbejde ligger i boligorganisationerne! Men parterne i aftalen har forpligter sig til at bane vejen for boligorganisationerne: Regeringen / ministeriet – har er nedsat en effektiviseringsenhed - Benchmarking af afdelingers driftsudgifter - dvs. sammenligner afdelinger - Benchmarks udbredes via styringsdialogen, kredsmøder og anden møde deltagelse - Indsamler og deler viden om bedste praksis i samarbejde med BL Driftnet - Forslag til ændring af lov om almene boliger mv., for at skabe øget fokus på effektivisering BL vil hjælpe boligorganisationerne med at etablere en tæt og systematisk styring af økonomien. Man vil også hjælpe med at samarbejde om driften og bruge flere digitale løsninger KL vil understøtte, at kommunerne styrker deres fokus på produktivitet og effektivitet i den årlige styringsdialog med hver boligorganisation

Bestyrelsens opgaver formelt ”Boligorganisationen skal sikre en forsvarlig og effektiv drift af boligorganisationen og dens afdelinger” (LAB §6a) ”Boligorganisationen skal drage omsorg for, at de almene boligafdelinger er økonomisk og socialt velfungerende og fysisk fremstår i god og forsvarlig stand” (LAB §6b) ”Boligorganisationen skal i forb. med opførelse og renovering af almene boliger tilstræbe af få mest mulig værdi for de investerede midler ..”(LAB § 6c) ”Boligorganisationens ledelse skal udvise god ledelsesskik og arbejde for at fremme et velfungerende beboerdemokrati” (LAB §6e) ”Bestyrelsen er desuden ansvarlig for at udarbejde og indsende dokumentationsmateriale til brug for styringsdialogen med kommunalbestyrelsen” (Bkg. om normalvedtægterne §13)

Hvad så med afdelingsmødet og -bestyrelsen? Formelt ingen ændringer! Afdelingsmødet beslutter niveauet for vedligeholdelse og renholdelse Afdelingsbestyrelsen forelægger sine ideer til afdelingsmødet og samarbejder med administrationen om iværksættelse af beslutningerne Boligorganisationen (administrationen) sørger for at afdelingens ønsker opfyldes bedst og billigst

Hvem gør hvad??? Ledelsen (bestyrelse og direktør) lægger en plan Organisationsbestyrelsen beslutter Administrationen udfører Og husk kommunikationsplanen! BL hjælper gerne….

God arbejdslyst og husk det handler om beboernes husleje!