Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Side 6Side 3 hittegods: Under oprydning finder du bag en stol en læderjakke med en tegnebog. Tegnebogen indeholder ingen penge, kun kørekort,dankort,sygesikringsbevis.
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Mindreåriges patientrettigheder
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Forudgående underretning om tvangsindgreb
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
Kursus for jobpakkeambassadører
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde
Den kommunale vejledning om STU
Muligheder og rettigheder
Ny, offentlig myndighed fra 1. oktober Børnecheck Børnechecken er et økonomisk tilskud, som forældre modtager, indtil børnene fylder 18 år. Udbetaling.
Oplæg om danskuddannelse
Oplæg om de kompenserende ordninger
Psykoedukation Merudgifter og kompensation for tabt arbejdsfortjeneste Servicelovens § 40, 41 0g 52.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste, forsørgelse, støtteordninger, mentorstøtte, bostøtte mv. Tove Kjeldgaard Socialrådgiver.
Serviceloven §50 Undersøgelse §52 mulige støtteforanstaltninger: Friplads i fritidsklub, ungdomdsklub o.l. Støtte i hjemmet Familiebehandling Aflastning.
Bolignetværksmøde i unge hjemløse Program for temadag.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Afbureaukratisering, regeringsgrundlag, finanslovsaftale, forenkling. Ny lovgivning på beskæftigelsesområdet – Torsdag den 26. april 2012.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.
Kursus i Tarm febr Hvilke rettigheder har en borger der er misbruger af alkohol? S tøttemuligheder i Serviceloven – Lov om Social Service.
Ansættelse med løntilskud En gennemgang af reglerne.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
25. januar 2017 Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Sikrede døgninstitutioner
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Forlængelse af særlig uddannelsesordning
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
v/specialkonsulent Birgitte Mohrsen
Specialundervisningens rammer
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
Præsentationens transcript:

Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området www.janniedyring.dk jd@janniedyring.dk + 45 23 42 82 49

Program Retsgrundlag Begreber Retssikkerhedslovens kap. 3, herunder Opholds- og handlekommune Refusionskommune STU-lovens §§ 5a-b

Retsgrundlag LBK nr. 1345 af 23. november 2016 om retssikkerhed og administration på det sociale område kap. 3 SKR nr. 9378 af 25. april 2016 LOV nr. 550 af 26. maj 2010 § 3 SKR nr. 9294 af 20. maj 2010 VEJ nr. 73 af 3. oktober 2006 kap. 32-33 LBK nr. 783 af 15. juni 2015 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov §§ 5a- b VEJ nr. 10199 af 29. november 2016 VEJ nr. 9534 af 3. juni 2016 kap. 6

Begreber Opholdskommune – den kommune borgeren fysisk faktisk opholder sig i Handlekommune – den kommune der har handleforpligtigelsen overfor borgeren – er med visse undtagelser opholdskommunen Refusionskommune – hvor en aktuel opholdskommune kan kræve betaling fra en tidligere opholdskommune Visitationskompetence og finansieringsansvar STU – Undervisnings-, forsørgelses- og boudgifter Visitationskompetence og finansieringsansvar – beslutningskompetence og økonomisk ansvar følges ad eller er delt. HR: Opholdskommunen er handle- og betalingskommune dvs. har pligt til at yde hjælp – kompetence og finansiering følges ad. U: Mellemkommunal refusion fra tidligere opholdskommune til aktuel opholdskommune – kompetence og finansiering er delt. Hensyn bag: At kommuner med institutioner/botilbud mv ikke skal påføres højere sociale udgifter. At minimere ”social eksport” mellem kommuner.

Opholds- og handlekommune RTL § 9 Stk. 1: Opholdskommunen har pligt til at yde hjælp Stk. 2: En person har opholdskommune, hvor personen har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig Stk. 3: Ægtefæller har opholdskommune, hvor den fælles bopæl er Stk. 6: Mulighed for at aftale, at en tidligere opholdskommune fortsat er handlekommune – kræver samtykke fra personen

Opholds- og handlekommune Stk. 7: En oprindelig opholdskommune har pligt til at yde hjælp efter SEL, hvis denne kommune eller anden offentlig myndighed har medvirket til, at en person i en anden kommune får ophold i Nr. 1: Boformer efter SEL §§ 107-110 og 192 Nr. 2: Boliger efter almenboliglovens § 115 stk. 4 jf. § 105 stk. 2 Nr. 3: Institutioner under sygehusvæsenet Nr. 4: Institutioner under kriminalforsorgen Nr. 5: Boliger/boformer m.v. der træder i stedet for/kan sidestilles med nr. 1-4 Stk. 8: Pligten efter stk. 7 består, så længe personen har ophold i botilbuddet eller et tilsvarende tilbud – dog indtil ny opholdskommune ved § 110

Opholds- og handlekommune Stk. 11: Adgang til aftale om opholdskommune Stk. 12: Ved uenighed mellem kommuner om, hvilken kommune der er opholdskommune, er den kommune, hvori personen har eller senest har haft folkeregisteradresse, foreløbig opholdskommune – adgang til refusion (R 5-07)

Opholds- og handlekommune RTL §§ 9a-b Stk. 1: Opholdskommunen for en umyndig under 18 år har pligt til at yde hjælp Stk. 2: En umyndig under 18 år har samme opholdskommune som forældrene (P 79-12) Bor barnet/den unge mest hos den ene forældre, har den umyndige opholdskommune hos denne Bor den umyndige lige meget hos begge forældre, har den umyndige opholdskommune, hvor den umyndige er folkeregistret Stk. 3: Umyndige under 18 år har selvstændig opholdskommune, når pågældende ikke bor sammen med forældrene og har klaret sig selv

Opholds- og handlekommune Stk. 4: En umyndig under 18 år, som er anbragt udenfor hjemmet, får selvstændig opholdskommune i den kommune, som har truffet afgørelsen om anbringelse – samarbejde med FM opholdskommune (P 123-13) Stk. 5: Umyndige under 18 år med forsørgelsespligt overfor ægtefælle/barn har selvstændig opholdskommune Stk. 7: Har en umyndig selvstændig opholdskommune, bevarer denne kommune handleforpligtigelsen, hvis den umyndige ved det 18 år – efter medvirken fra pågældende kommune eller anden offentlig myndighed – får ophold i en boform efter RTL § 9 stk. 7 eller får opretholdt sin anbringelse efter SEL § 76a Stk. 8: Får personen ophold i en boform efter RTL § 9 stk. 7 i forlængelse af sin anbringelse efter SEL § 76a, bevarer kommunen handleforpligtigelsen § 9b stk. 3: Ophold udenfor opholdskommunen – nødvendig hjælp

Refusionskommune RTL § 9c Stk. 1: En aktuel opholdskommune har ret til refusion for udgifter i henhold til SEL, AKL, LAB, LB, LSP, PL, fra en tidligere opholdskommune i tilfælde omfattet af stk. 2-6 Stk. 2: Hvis en tidligere opholdskommune eller anden offentlig myndighed har medvirket til, at en person får ophold i:

Refusionskommune Nr. 1: Boformer efter SEL §§ 107-110 og 192 Nr. 2: Boliger efter almenboliglovens § 115 stk. 4 jf. § 105 stk. 2 Nr. 3: Institutioner under sygehusvæsenet Nr. 4: Institutioner under kriminalforsorgen Nr. 5: Boliger/boformer der træder i stedet for/kan sidestilles med boformer m.v. efter nr. 1-4 Nr. 6: Anbringelsessteder for børn og unge efter SEL § 66 (P 123-13) - Gælder også ved efterværn efter SEL § 76 stk. 3 jf. RTL § 9c stk. 4 (P 87-16) Nr. 7: Døgnophold efter SEL § 76a

Refusionskommune Stk. 5: Opholdskommunen har ret til refusion, når personen er flyttet til et tilsvarende tilbud i en anden kommune efter SEL § 108 stk. 2 og § 192, almenboliglovens § 58a samt lov om friplejeboliger Stk. 6: Refusion hvis den tidligere opholdskommune var bekendt med, at det var åbenbart, at der måtte gribes ind (P 30-09, P 90-10, P 73-11) Refusion hvis det er åbenbart, at den tidligere opholdskommunes beslutning om hjemgivelse var ubegrundet Stk. 8: Adgang til refusion af førtidspension i op til 6 år fra fraflytningstidspunktet – fra den opholdskommune, som tilkendte førtidspension

Refusionskommune Stk. 9: Der er ret til mellemkommunal refusion for de faktiske udgifter/takster Stk. 10: Retten til refusion efter stk. 2 og 5-6 består ved ophold i samme/tilsvarende tilbud – ved SEL § 110 til ny opholdskommune Stk. 12: Kommuner kan aftale, at refusion for udgifter, som er omfattet af de love, som er nævnte i stk. 1, og som ikke er omfattet af stk. 2-6, afholdes af den tidligere opholdskommune – varighed skal aftales Stk. 13: Refusionskrav mod en tidligere opholdskommune efter stk. 2-8 skal rejses senest 3 år efter hjælpen er ydet – ydelser efter SEL dog senest efter 12 mdr. (R 2-08)

STU-lovens §§ 5a-b § 5a Stk. 1: Undervisning og befordring af unge bosiddende i en anden kommune – refusion fra bopælskommune Stk. 2: Afbrydelse af uddannelse i forbindelse med flytning til ny kommune – anmodning om fortsættelse i ny kommune Stk. 3: Ved visitation til botilbud efter RTL § 9 stk. 7 eller anbringelse udenfor hjemmet samt visitation til STU – omfattet af RTL kap. 3 Stk. 4: Refusionskrav for undervisning skal være fremsat senest 12 mdr. efter undervisningen er afholdt § 5b – Ikke refusion efter LAB ved etablering af STU efter LAB § 32 stk. 1nr. 2