Netværk for en bedre skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Advertisements

Status på opfølgning på trivselsundersøgelse
BGs evalueringsstrategi
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Muligheder for alle 2 år i praktik Korte uddannelser  HG 2. år 
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Velkommen til Repræsentantskabsmøde
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
GL-konference Attraktive Arbejdspladser eller Hvorfor er det så skønt at være gymnasielærer og -leder? Trine Ladekarl Nellemann rektor,
Konference 14. april ’10 Forskerparken i Odense Ressourceregnskab i øjenhøjde Konference og repræsentantskabsmøde Den 14. april 2010 kl –
Arbejde med kvalitet i hverdagen
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Kvalitet og evaluering på Vejle Handelsskole HHX og HG Redegørelse for kvalitetssystemet.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Studenter- konference Ålborg 26. april Århus 29. april København 5. maj.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Hvordan arbejder vi med handleplaner?
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Velkommen til Repræsentantskabsmøde
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
UVM-konference 3. december 2008 Planlægning og organisering på hhx Erfaringer fra hhx, CPH WEST Trine Ladekarl Nellemann udd.chef, CPH WEST.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Opfølgning på trivselsundersøgelsen
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Elevplankonference september
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Sunds skole Evaluering
Elevplankonference september
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Kvalitetspatruljens åben skole-arrangement om elevdemokrati Den 6. marts 2013 på EUC Sjælland i Køge Workshop 1 Hvordan kan elevrådet udfordre eleverne?
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Vision mission værdier handleplaner
Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.
UNDERSØGELSE OM 3. PARTS PRODUKTER Temamøde 5. januar 2011.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Evaluering på EGY Disposition: - Fra evalueringsplan til evalueringsstrategi - konkrete evalueringer og ”værktøj” - perspektivering ”Man kan ikke måle.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Faglærer konference d. 16. og 17. maj 2017
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Forældremøde i 9. klasse
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Brancheskolernes forandringsproces
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
i VIA University College og University College Nordjylland
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Informtationsmøde kommende 7. klasser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Selvevaluering og opfølgningsplan
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Netværk for en bedre skole UDDANNELSESBENCHMARK.DK Netværk for en bedre skole Møde med stx Benchmarking er at være ydmyg nok til at erkende, at andre kan være bedre, og at være klog nok til at lære, hvordan man selv kan blive lige så god – eller oven i købet bedre Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole Dagsorden Velkomst og baggrund for mødet Eksempler på kvalitetsarbejde i praksis Elevtrivsel Medarbejdertrivsel Opfølgning Coaching-besøg Kvalitetskonferencer Organisering af Uddannelsesbenchmark.dk Evt. Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole BENCHMARKING: EUD, HHX, HTX, KVU, VVU 28 skoler   BEC Business Business College Syd CPH West Esbjerg Handelsskole EUC Nord EUC Nordvestsjælland Frederikshavn Handelsskole Haderslev Handelsskole Handelsskolen København Nord Handelsskolen Minerva Handelsskolen Sjælland Syd Holstebro Handelsskole Horsens Handelsskole IBC, International Business Col. Køge Handelsskole Munkensdam Niels Brock Rosborg Gymnasium Roskilde Handelsskole Rødkilde Gymnasium SIMAC, Svendborg Int. Mar. Academy Svendborg Erhvervsskole TietgenSkolen Tønder Handelsskole Vejen Handelsskole Vejle Handelsskole Aalborg Handelsskole Århus Købmandsskole Hhx/hg (24 skoler), htx (4 skoler), stx (4 skoler) KVU (9 skoler), VVU (3 skoler) Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole SAMARBEJDSOMRÅDER Trivselsundersøgelser elever/studerende/kursister (EUD, GYM, KVU, VVU), medarbejdere Undervisningsmiljøvurderinger/APV-undersøgelser Virksomhedstilfredshedsundersøgelser/EUD Benchlearning/Coaching Dokumentationsindsamling Frafaldsalarm Undervisningsevaluering Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole SAMARBEJDSOMRÅDER 7. Kvalitetsformidling (Lov om gennemsigtighed & åbenhed) 8. Benchmarkkonferencer (elevråd, udd.ledere) 9. Selvevalueringer (KVIK) 10. Akkreditering 11. Evalueringskultur/evalueringsværktøjer 12. Kvalitetssystematik/årshjul 13. Årlige kvalitetspriser Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole Total BENCHMARK HHX BEC Ballerup CPH West Ishøj CPH West Taastrup EUC NVS Holbæk EUC NVS Kalund. Frederiks-sund Hillerød Lyngby Køge Niels Brock Roskilde Base 4606 408 448 143 283 103 177 431 639 508 912 561 Skolen som helhed 6,4 83 7,0 92 7,3 96 5,7 74 6,1 80 7,6 100 6,5 84 85 6,9 90 4,9 64 7,2 95 Den undervisning, du modtager 89 93 6,8 88 7,8 7,4 7,1 91 6,2 79 Skolens sociale miljø 5,9 6,0 86 6,6 4,3 61 5,8 5,2 5,6 Skolens indretning og udseende 82 4,5 63 5,4 75 3,1 44 4,1 58 76 98 Uddannelsens administration 5,5 6,3 77 71 78 3,8 51 Uddannelsens ledelse 68 70 8,1 69 2,9 36 Total HHX BEC Ballerup CPH West Ishøj CPH West Taastrup EUC NVS Holbæk EUC NVS Kalund. Frederiks-sund Hillerød Lyngby Køge Niels Brock Roskilde Base 4606 408 448 143 283 103 177 431 639 508 912 561 Skolen som helhed 6,4 83 7,0 92 7,3 96 5,7 74 6,1 80 7,6 100 6,5 84 85 6,9 90 4,9 64 7,2 95 Den undervisning, du modtager 89 93 6,8 88 7,8 7,4 7,1 91 6,2 79 Skolens sociale miljø 5,9 6,0 86 6,6 4,3 61 5,8 5,2 5,6 Skolens indretning og udseende 82 4,5 63 5,4 75 3,1 44 4,1 58 76 98 Uddannelsens administration 5,5 6,3 77 71 78 3,8 51 Uddannelsens ledelse 68 70 8,1 69 2,9 36 Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

BENCHMARK/MEDARBEJDERTRIVSEL Netværk for en bedre skole Total BENCHMARK/MEDARBEJDERTRIVSEL BCS BEC CPH West EUC NVS HIL-LUC IBC KHS RHS SES TØH Base 1549 98 104 258 202 197 247 101 90 220 35 Den måde skolen løser sine opgaver på 8,1 92 8,9 100 7,9 89 91 7,7 87 8,5 96 8,2 93 Skolens fysiske arbejdsmiljø 8,4 97 8,0 7,4 85 8,7 7,8 94 8,3 95 Skolens psykiske arbejdsmiljø 7,2 7,3 Den øverste ledelses måde at lede på 6,8 86 7,0 88 Din nærmeste leders måde at lede på 9,2 8,8 Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

OPFØLGNINGSPLAN PÅ ELEVTRIVSEL HANDELSGYMNASIET 2006 Indsatsområde Aktivitet Succeskriterier Ansvar Milepæl Undervisningsmiljø Øge viden om læring på hold og tværfaglige forløb Elektronisk undervis-ningsevaluering vil blive forelagt SU og formentlig gennemført næste skoleår. At undervisnings-evalueringen gennemføres elektronisk som erstatning for papirevalueringen PD/LS Ønske om flere virksomhedsbesøg Karrierecentret udbyder en hel del virksomhedsbesøg. Der er generel tilfredshed fra deltagere i forhold til disse. Virksomhedsbesøgene skal også udbydes i samarbejde med lærerteams. Hver klasse skal på 1 besøg pr. semester Kommentarer omkring samarbejde med erhvervslivet er positive i næste trivselsundersøgelse MB/ Lærer-teams Alle klasser har haft 1 virksomhedsbesøg til efteråret Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole Tal pænt Dagens program: 09.00-09.30 Samling med morgenmad på CPHwest 09.30-09.45 Velkomst ved Eva Hofmann Bang CPHwest 09.45-10.00 Hvad viste sidste års elevundersøgelse? Lars Dombrowsky, CPHwest 10.00-10.30 Oplæg ved LH formand Thomas Gloy 10.30-11.00 Skolemiljø og indsats for respekt og tolerance – ved elever fra Handels-gymnasiet og Handelsskolens Grundforløb i Kalundborg 11.00-11.15 Elevtutor-ordningen på Niels Brock. 11.15-12.30 Tværgående grupper. Hvordan arbejder vi på de respektive skoler med god omgangstone - erfaringsudvekslinger mellem skolerne 12.30-13.15 Frokost 13.15-14.30 Konflikthåndtering – et levende og energisk indslag om hvordan gør man i praksis. Oplæg ved konfliktcoach Lars Mogensen 14.30-14.45 Pause 14.45-15.30 Skolegrupper – hvad kan/vil skolerne fremover? 15.30-15.45 Plenum – afsluttende kommentarer Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole Coaching Fra benchmarking til benchlearning Coaching I koncept: 1 konsulent fra Uddannelsesbenchmark.dk besøger en skole og mødes med ledelse og lærere. Dialog om praktisk gennemførsel af undersøgelse og sammenhæng til kvalitetssystematikken, vanskeligheder, evalueringskultur etc. Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole Coaching Fra benchmarking til benchlearning Coaching II koncept: 3 fra Q-gruppen besøger en skole og mødes med ledelse, lærere og elever Dialog om resultaterne, handlingsplaner, udbredelse, sammenhæng til kvalitetssystematikken, vanskeligheder, evalueringskultur etc. Afrapportering med Q-gruppens konklusioner og anbefalinger Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole Besøgsrapport: (Coaching II) Skolen bør fastholde den store elevinvolvering i kvalitetsarbejdet. Selv om meget kan være afhængigt af en elevrådsformands engagement, så har skolen vist vejen, navnlig hvad angår elevrepræsentation i det stående kvalitetsudvalg. Her udviser man bedste praksis Skolen er nået langt i sin evalueringskultur ved at skabe åbenhed omkring den direkte undervisningsevaluering. Det er imidlertid evalueringsgruppens opfattelse, at opfølgningen i teamene bør være præget af større systematik, og at lærerholdningerne til undersøgelsen i for høj grad kan være præget af, at en uforpligtende snak er tilstrækkelig Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole NOGLE KONKLUSIONER Kvalitetsarbejde og kvalitetsudvikling er kommet for at blive Benchmarking rykker for alvor, fordi du ikke kan bortforklare dårligt opnåede resultater Validiteten og troværdigheden skal ikke til diskussion Det er ikke metodikken, der er interessant – det er derimod måden vi følger op på Kvalitetsarbejdet skal bygge på en demokratisk evalueringskultur Sæt kvalitetsarbejdet ind i en systematik Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole FLERE KONKLUSIONER Gå fra benchmarking til benchlearning Gør succeserne synlige Afklar ejerskabet. Få elevråd og nøglepersoner i lærerkollegiet med – og også lige ledelsen Ledelse/bestyrelse har er et godt og nødvendigt ledelsesværktøj Opstil kvalitetsmål eller succeskriterier Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole HVOR VIL VI HEN? Et landsdækkende benchmarksamarbejde Tværgående benchmark på det gymnasiale område Professionalisering af kvalitetsarbejdet på skolerne En aktiv medspiller overfor ministeriet, når det gælder resurseregnskab og akkrediteringer En minimering af omkostningerne til at gennemføre undersøgelser etc. Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole HVOR VIL VI HEN? (2) Et netværkssamarbejde, der ikke kun er erfa-udveksling, men forpligtende på at lære af hinandens bedste praksis En konstant udvikling af kvalitetskoncepter, der afspejler dansk pædagogik, tradition for elevindflydelse og frugtbar evalueringskultur En økonomimodel, der sikrer udvikling En organiseringsmodel, hvor skolerne kan betale for ydelser eller få tilbagebetalt erlagte ydelser Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Hvordan er samarbejdet organiseret? Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Hvordan er samarbejdet organiseret? (2) Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole Budget og regnskab Årligt kontingent: grundbeløb elevtalsafhængigt Aktiviteter: spørgeramme netværkskonferencer (2 pr. år) kvalitetsbesøg Indsats i arbejds- og udviklingsgrupper aflønnes pr. time Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk