Udbud på velfærdsområdet -   ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udbud på velfærdsområdet -   ?
Advertisements

Skitur 2016 – fra den 19/2 – den 24/ KLUB UNG Roskilde Øst.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Fattiggørelse og hjemløshed fra tag over hovedet til kontanthjælpsloft Hanne Thomsen Medlem af Rådet for Socialt Udsatte, formand WeShelter Fællessalen,25.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
KØBENHAVNS KOMMUNE ØKONOMIFORVALTNINGEN / KONCERNSERVICE Informationsmøde Udbud af håndværkerydelser til løbende drift og vedligeholdelse - Fagentrepriser.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Kulturhuse og folkeoplysning. Hvem er/var vi i By- og Kulturforvaltningen? Adm. direktør Økonomifunktionen Ledelsessekretariatet Rådmanden By- og Kulturudvalget.
Aftagerforventninger – og problemstillinger vedr. professionsmasteruddannelser v/ Direktør Per B. Christensen.
Sådan køber skolen effektivt ind via SKI’s indkøbsaftaler.
- Vores kerneopgave At udvikle og drive tidssvarende læringsaktiviteter, der skaber de kompetente medarbejdere, som omsorgs- og velfærdsområdet til enhver.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
1 Klimatilpasning på Frederiksberg. 2 Agenda Om Frederiksberg og dens forsyning Klimatilpasning på Frederiksberg Skybrudsplanerne Fremtidens udfordringer.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Paradokser og Dilemmaer
Efterspørgslen i den maritime industri
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Fælleskommunale samarbejde
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Hvorfor resultatløn?.
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
En forenklet beskæftigelsesindsats
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Tro på dig selv - det gør vi
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
(Firmanavn) forretningsplan
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Effektiviseringer i Holbæk Kommune i perioden v/ Claus Strandmark
Velkommen til info-møde om Indkøbs-ABC
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Miniudbud på revisionsydelser på AAU
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
Myndiggørende myndighed
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Myndiggørende myndighed
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
- Fælles forståelse af kerneopgaven
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Indkøb under tærskelværdierne
Rum for uformel læring, 28. april 2011
International økonomi for matematikere
Pressebriefing 22. november 2006 Socialområdet i Region Syddanmark
Markedsdialog forud for udbud af dynamisk indkøbssystem på lege og aktivitetspladser til Sydjysk Udbuds Samarbejde, SUS.
Nyt fra ministeriet Billeddias
Room for people.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
UDBUD & KONTRAKTSTYRING
En forenklet beskæftigelsesindsats
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Værktøj: Projektets organisation
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
NATURMÆLK Naturmælk A.m.b.a & Øllingegaard Økologisk Mejerier
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Økonomisk Bæredygtighed
Præsentationens transcript:

Udbud på velfærdsområdet -   ? 3 hovedtemaer: Indledende betragtninger om udbud og velfærdsområdet Hvad fører en udbudsproces typisk med sig? Råd og anvisninger til kommende deltagere i udbudskampen Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

HKI – Hans Knudsen Instituttet HKI har arbejdet med beskæftigelse og socialhjælp siden 1872 HKI er en Socialøkonomisk Virksomhed, der drives som en Erhvervsdrivende fond HKI har 78 medarbejdere HKI har domicil i Københavns Nordvest på Glentevej 67- 69, Vibevej 26 og Hejrevej 37 HKI gennemfører forløb inden for beskæftigelse, uddannelse samt afklaring og udvikling af kompetencer og ressourcer for mere end 2000 borgere årligt HKI beskæftiger 155 borgere i beskyttet beskæftigelse HKI samarbejder med 35 kommuner

Baggrund…. HKI har deltaget i mere end 5 udbud pr. år de seneste 5 år HKI har på beskæftigelsesområdet rammeaftale med flere forskellige kommuner HKI har derudover samarbejdsaftaler og driftsaftaler på flere andre områder Hans - Chr. Jacobsen MPA Adm. Direktør HKI siden 2007 Best. medlem i Selveje Danmark Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer

Hvornår er et udbud mest relevant..? Forudsætningen for et meningsfyldt udbud er, at Området er relativt stabilt / statisk Ydelserne er veldefinerede og ikke for komplekse Udbudsgiver kan forudsige sine behov flere år frem Udbudsgiver kan definere sin reguleringsform entydigt Udbudsgiver primært har fokus på lavest mulig pris   Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Hvad fører udbud typisk med sig..? Meget bureaukrati for både udbudsgiver og tilbudsgiver Høje transaktionsomkostninger Lavere priser og ofte en problematisk sammenhæng mellem ydelse og pris Stærkt prisfokus skaber typisk faglig frustration Udlugning i tilbudskredsen med risiko for, at erfaringer og kompetencer går tabt og mulighed for, at mindre seriøse aktører fjernes fra markedet Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Hvad fører udbud typisk med sig..? På beskæftigelsesområdet giver udbudsgiver ingen garanti for volumen og opgaver (rammeaftale) Tilbudsgiver er forpligtet til at stille en bestemt kapacitet til rådighed Stor usikkerhed omkring kontraktværdien, og vi ser eks. på udbud, som enten kun fører til meget lav omsætning eller i værste fald slet ingen omsætning Pakketering af målgrupper og ydelser kan udfordre leverandørerne i forhold til deres mission og strategi Prismodeller placerer al risiko hos tilbudsgiver og vanskeliggør partnerskaber mellem leverandører Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Hvad fører udbud typisk med sig..? Stramme og snævre udbudsbetingelser fremmer ikke diversifikation men isomorfi mellem tilbudsgiverne Tydeliggør ofte, at udbyder ikke vil betale det, som det koster Asymmetrisk magtforhold mellem udbyder og tilbudsgiver Gennemsigtighed mht. hvad kommunen samarbejder med private aktører om Alibi / mulighed for med afsæt i et udbud at gennemføre en ønsket organisationsudvikling Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Råd og anvisninger… FØR selve udbuddet kommer: Det vigtigste slag slås, før udbuddet kommer: Søg direkte dialog med udbyder, før udbuddet kommer (Pre sale strategi) mhp. at påvirke udbudsprocessen og udbudsbetingelserne   Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Råd og anvisninger… FØR selve udbuddet Hav så meget som muligt klar på forhånd: Programteori og metoder Dokumentation Egenkontrol Virksomhedsbeskrivelse Referencer Medarbejder CV’er Få jeres USP’ere helt på plads Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Råd og anvisninger… UNDER selve udbuddet: Brug de gængse projektstyringsværktøjer Tag udbudsbetingelserne dybt alvorligt Sørg for en grundig nedbrydning og fortolkning af udbudsbetingelserne Professionaliser udbudsprocessen maximalt – tilbudsgivning er også et fag Inddrag evt. konsulenter / kommunikationsfolk i tilbudsprocessen det gør andre Svar på alt det, der spørges om Overhold formalia og tidsfrister – formalitetsfejl har diskvalificeret mange tilbud Brug spørgemuligheden til afklaring af usikkerhed og screening af konkurrenter Brug udvælgelseskriterierne i den strategiske afvejning af det konkrete tilbud Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Råd og anvisninger… EFTER udbuddet: Rammeaftalen styrer det hele Udnyt evt. fleksibilitet maximalt Tilbyd / sælg ikke jeres ydelser for billigt (på beskæftigelsesområdet er der nogle gange tale om ren tilsætning – i bedste fald om en investering for at komme til bordet) Husk at indregne transaktionsomkostningerne Ekstraydelser kræver ekstra betaling! Agility og evne til at skalere ressourcerne i forhold til udsving i visitationen er afgørende for økonomisk succes/bæredygtighed Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”