Epilepsiundervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med iltmangel nedsættes det tidsrum, hvor man er i stand til at handle fornuftigt (TUC), ved ? Fysisk aktivitet. Indtagelse af væske. Indtagelse.
Advertisements

Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad er behovene i Danmark?
Hjerte-kar sygdomme Det SYGE hjerte.
Hvad er et rationelt brug af benzodiazepiner
Psykoedukation til unge i OPUS
Idræt - også for sindslidende
Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København
Sygeplejerske Stefan Wilkens
Type 2 diabetes Diabetestyper Diabetesundervisning ved sygeplejerske
TERM modellen Introduktion til øvelse
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Session 9: Andre former for behandling Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Vi tager børns smerter alvorligt
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Epilepsi Demens Diskusprolaps +diverse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Status Epilepticus Hvad er kramper?.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Behandling af nedsat hjertefunktion med T3 – LIHFA studiet
Tilstødende sygdomme og stress
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Homeostase / Regulering af kroppens indre miljø
Børns udvikling Tamim harise.
Risikofaktorer
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
De følsomme unge sind, som alle fik stjålet modet. For vore børn, de sov ind med hjernemedicinen i blodet - sig at det ikke er sandt! Vi græder så mange.
Neurologiske lidelser I Multipel sklerose, epilepsi og spasticitet
Traume mod hovedet uden hudlæsion – Børn – BHS niveau 2
Definition af epilepsi
Mono og Polyneuropatier Muskelsygdomme Diverse
Stress En folkesygdom?.
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Patientundervisning 2. Session Unipolar depression Fakta, diagnoser og årsager.
Gruppe 1: AM: Knallert A1: Lille motorcykel A2: Mellem motorcykel A: Stor motorcykel B: Personbil B/E: Stort påhængskøretøj TM: Traktor og motorredskab.
Resultat af Tønder rapporten 2009 dagklinik Tilstedeværelse af sygeplejerske til mhp overflytning. undersøgelsesklinik ( elektiv og.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 1. Session - Introduktion til undervisningsforløbet.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Medlem af Alzheimerforeningens bestyrelse - Fyn
Brug af antipsykotika ved demens er kriminaliseret
Ny obstetrisk registreringspraksis fra 2017
Post traumatisk belastningsreaktion
MEDBORGERFØRSTEHJÆLP
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Udvalgte forskningsresultater
Traume mod hovedet uden hudlæsion – voksne – BHS niveau 2
Organisationsdiagram for SLB´s arbejde med medicinskabeloner
Demens Anne Mette Jensen.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
Førstehjælpens 4 hovedpunkter
Slag mod hovedet Observation i 24 timer Symptomerne kan være:
Brugen af diagnoser Forskningsenheden, Psykiatrisk Center København
Post traumatisk belastningsreaktion
Psykiater i Opus og Opsøgende Psykoseteam Åbenrå
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Anne Sofie Hansen Læge, Ph.d.-studerende
Trigeminusneuralgi Program Forekomst, symptomer og årsag Behandling
Præsentationens transcript:

Epilepsiundervisning Marlene Linnebjerg Kudsk Centersygeplejerske Center for Børn med Handicap Socialforvaltningen Københavns kommune

Program Hvad er epilepsi? Anfaldsobservation Status epilepticus - SUDEP Epileptiske syndromer Behandling P.N. håndtering Praktiske råd ved antiepileptika Tips til ny viden

Hvad er epilepsi? I Danmark har ca. 55.000 mennesker epilepsi (én ud af hver 100 har epilepsi) Ca. 6-7000 med dissemineret sclerose Ca. 25000 med insulinkrævende diabetes

Hvorfor får man anfald ? Anfald skyldes, at der pludselig er unormal elektrisk uro i nogle nerveceller et sted i hjernen.

Hvordan virker hjernen ? Nervesystemet består af milliarder af nerveceller, der er forbundet i en masse ”ledninger”. Gennem ”ledningerne” modtager nervecellerne sanseindtryk og udsender meddelelser. Beskederne foregår via elektriske impulser og kemiske stoffer.

Årsager til anfald Alle mennesker kan få et en krampeanfald Udløsende faktorer: - Udtalt stress - Søvnmangel - Spiritusindtagelse/tømmermænd - Blinkende lys - Hormonelle forandringer - Temperaturforhøjelse Krampetærsklen er forskellig fra person til person.

Hvad er epilepsi ? Gentagne og ensartede anfald i form af enten: - kramper - påvirket bevidsthed - ændret sanseoplevelse - pludselige fald eller ryk Under et epileptisk anfald mistes kontrollen over hele eller en del af kroppen. Først når man har haft to ens anfald begynder man som regel at udrede for epilepsi. Epilepsiens forløb og alvorlighedsgrad afhænger af hvilken type epilepsi, det drejer sig om.

Årsager til epilepsi Medfødt misdannelse af hjernen Fødselsskade Hovedskader i forbindelse med ulykker Hjerneblødning, blodprop eller hjernesvulst Hjernebetændelse Massivt alkoholmisbrug Arvelighed Ukendte årsager ca. 30-40%, ca. 30% af disse har en arvelig disposition.

Epilepsi og udviklingshæmning i tal Ca. 0,8 % af danskere har udviklingshæmning i større eller mindre grad, ca. 40 000 personer. 25 – 30 % af alle med udviklingshæmning og 70 % af personer med svær udviklingshæmning har epilepsi. Personer med udviklingshæmning tegner sig for ca. en fjerdedel af alle tilfælde med epilepsi.

Klassificering af epilepsien Fokal epilepsi Multifokal epilepsi Primært generaliseret epilepsi Syndromer

Epileptiske syndromer Samling af symptomer. Debutere ofte på et bestemt alderstrin Typiske EEG forandringer. Forløbet kan være forudsigelig. Kan være forbundet med udviklingshæmning og livslang meget svær epilepsi.

Syndromer hos udviklingshæmmede Lennox – Gastaut West syndrom (epileptiske spasmer) Myoklon astatisk epilepsi Multifokal epilepsi Dravet syndrom

Anfaldsobservation og beskrivelse OBSERVATION For at kunne stille en korrekt diagnose er det vigtigt at få en nøjagtig beskrivelse af anfaldene. DIAGNOSTIK For at kunne vælge den rigtige behandling BEHANDLING På baggrund af observation og diagnose vælges den rigtige behandling.

Klassificering af anfald/anfaldstyper Prodromer: Længerevarende optræk til anfald, typisk kan omgivelserne mærke det på barnet. Nogle børn kan selv give udtryk for at de får anfald. Aura : Optræk til et anfald. Optræder ofte som indledning til et større anfald.

Anfald - fortsat Absencer: Viser sig ved at man er fraværende et kort øjeblik. Samtidig kan der være øjendrejning og evt. en let for- eller bagoverbøjning af hovedet. Epileptiske spasmer: Pludselig foroverbøjning og stivnen i arme og ben. Anfaldene kommer ofte i serier og kan være efterfulgt af gråd eller skrig.

Anfald - fortsat Kloniske anfald: Rytmiske, ufrivillige muskelsammentrækninger. Kan opstå i den ene kropshalvdel eller i f.eks. ansigtet. Myoklonier: Kortvarig, ufrivillig sammentrækning i en eller flere muskler. Kan sammenlignes med episoder man har når man er ved at falde i søvn (benign søvnmyokloni).

Anfald - fortsat Tonisk anfald: Kortere eller længerevarende anfald med øget muskelspænding i arme eller/og ben. Man kan observere sitren hos barnet under anfaldet. Atoniske anfald: Anfald der viser sig ved, at man pludselig mister muskelspændingen i dele eller hele kroppen.

Anfald - fortsat Generaliseret Tonisk Klonisk anfald: Anfaldet starter med et skrig eller en høj lyd. Barnet bliver stiv i arme og ben, herefter ser man rytmiske trækninger i arme og ben. Der kan være afgang af urin/afføring og evt. blåfarvning af læberne. Barnet er bevidstløst og har derfor ikke smerter. Varer ofte ca. 2 min.

Anfald - fortsat Reorienteringsfasen: Perioden efter anfaldet, hvor barnet genvinder bevidstheden. Variere fra barn til barn.

Under anfald Drag omsorg for barnets sikkerhed, forsøg at forhindre at han / hun pådrager sig traumer mod hovedet. Forbliv rolig. Kom ALDRIG noget i munden på barnet. Vær opmærksom på frie luftveje, da der kan forekomme sekret eller opkast. Læg barnet på siden.

Anfaldsobservation

Vigtige observationer Hvornår startede anfaldet? Observer barnet, jf. tegning / anfalds tjekliste Hvornår gives der anfaldsbrydende, skriv det ned. Varighed af anfaldet. Dokumenter alle observationer i anfaldsobservationsskemaet eller andet. Hvis barnet har de samme anfald, noter tegn.

Anfaldsobservation - tjekliste

Anfaldsobservation - fortsat

Anfaldsregistrering

Anfaldsprovokerende faktorer Manglende søvn Lavt blodsukker Stress Hormonelle forandringer Temperatur svingninger

Status epilepticus Tilstand hvor det ene anfald afløser det andet, uden barnet genvinder bevidstheden mellem anfaldene. Status kan ses ved alle anfaldstyper. Non konvulsiv status. Status epilepticus ved GTK er en livsfarlig tilstand, kræver øjeblikkelig indlæggelse. Risiko for stort tab af nerveceller og iltmangel til hjernen (hjernen svulmer op og nedsætter blodforsyningen, i værste fald respirations – og hjertestop).

SUDEP Sudden Unexpected Death in Epilepsy = Pludselig uventet dødsfald pga. epilepsi. Hvor man finder en person med epilepsi død, uden årsag. Risikoen for at dø pludselig er 2 – 3 gange større hos mennesker med epilepsi. Forekommer især hos mennesker med meget svær epilepsi. Ny finsk forskning har vist at den generelle dødelighed blandt epilepsipatienter er tre gange højere end for den almindelige befolkning.

Behandling Medicinsk behandling Kirurgisk behandling Ketogen Diæt VNS Vagus Nerve stimulation Akut anfaldsbehandling Stesolid, Epistatus, Bucculam

Medicinsk behandling

Medicinsk behandling Enhver medicinsk behandling er i sig selv et kompromis mellem så effektiv anfaldskontrol som muligt og færrest mulige bivirkninger. Antiepileptisk behandling tager afsæt i anfalds – og epilepsi klassifikation. Anfaldsobservationer og anfaldskalenderen er vigtige ved ambulant kontrol.

Medicinsk behandling - fortsat Vær nøje opmærksom på bivirkninger , da barnet kan have svært ved at udtrykke sig. Behandlingen må aldrig blive værre end sygdommen Udviklingshæmmede kan blive rastløse og hyperaktive af medicin, som sædvanligvis giver døsighed som bivirkning.

Epilepsikirurgi Medicinsk intractabel Entydigt focus (EEG) Pos. MR-scanning Psykisk stabil Netværk OK

Ketogen diæt 90% fedt Ca. 8 % protein Knap 2 % kulhydrat Individuelt tilpasset Kaloriebehov Fedtindhold Hjernen kører på fedtstofskifte uden at tærer på fedtdepoter Nyt studie har vist at KD og MAD har effekt hos voksne også

VNS – nervus vagus stimulator

P.N. håndtering P.N. medicin gives efter individuel ordination. F.eks.: Ved anfald der varer mere end 3 – 5 min eller ved ophobede anfald, dvs. mere end 3 anfald indenfor en ½ time. Stesolid, Bucculam og Epistatus ordineres efter vægt/effekt 0,5 mg/kg.

P.N. medicin- vigtige observationer Hvornår startede anfaldet, tag tid fra anfaldets start. Hvornår skal anfaldet brydes hos det enkelte barn. Hvor meget Stesolid/Bucculam/Epistatus skal der gives. Obs udløbsdato. Tidspunkt for givet P.N. – skriv det ned.

Praktiske råd om epilepsimedicin Hvornår skal medicinen helst tages? Hvad gør man hvis man har glemt medicinen? Hvordan forholder man sig ved opkastning og diarre? Hvornår skal der tages blodprøver? Skal man bruge anfaldskalender? Må man tage anden medicin samtidig? Må man tage naturmedicin?

Ny viden på området Klinisk retningslinje: ”Struktureret anfaldsobservation af epileptiske og non epileptiske anfald” godkendt af ”Clearing house”. National klinisk retningslinje vedrørende udredning og behandling af epilepsi hos børn og unge, i høring indtil 9. april 2015, publiceres juni 2015. Udarbejdet af gruppe under sundhedsstyrelsen. National kliniske retningslinje for epilepsibehandling hos voksne er sat på ”stand by” ifølge udvalg for nationale kliniske retningslinjer under sundhedsstyrelsen.

Ny viden - Fortsat Cannabis behandling, midler sat af til forskning i Danmark og internationalt. Forsøgt i Colorado hvor forældre til børn med LGS, epileptiske spasmer og Dravet har givet deres børn Cannabis. (92 % anfaldsreduktion, 13 % anfaldsfrihed) ?

Tips til ny viden Epilepsi nyhedsbrev. http://epilepsinyhedsbrevet.dk/ Epilepsiforeningen. http://www.epilepsiforeningen.dk/ Epilepsihospitalet Filadelfia http://www.epilepsihospitalet.dk/

Tips – fortsat Bog af Anne Sabers, Jørgen Alving og Peter Ulldal Udgivet januar 2015