3. Virksomheden i en markedsøkonomi Det reale kredsløb Viser, hvordan sektorerne bytter varer og serviceydelser med hinanden
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Pengekredsløbet Viser, hvordan der i et samfund knyttes penge til udvekslingen af reale ydelser
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Virksomhedssektoren i Danmark 10 største virksomheder målt på omsætningen.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Virksomhedssektoren i Danmark Antal virksomheder fordelt efter antal ansatte 2001 og 2010
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Virksomhedssektoren i Danmark Fordelingen af virksomheder på erhvervshovedgrupper
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Den udenlandske virksomhedssektor 10 største udenlandske virksomheder i 2013
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Erhvervsstrukturen i Danmark Erhvervsstruktur er den andel forskellige erhverv udgør af den samlede økonomi Overordnet skelnes mellem tre hovedgrupper: Primære erhverv Sekundære erhverv Tertiære erhverv
3. Virksomheden i en markedsøkonomi De primære erhverv Karakteriseret ved udnyttelse af naturgivne resurser til råstoffer Eksempler på brancher: Råstofudvinding Landbrug Fiskeri Gartneri
3. Virksomheden i en markedsøkonomi De sekundære erhverv Karakteriseret ved varefremstilling (produktionsvirksomhed), dvs. at de bearbejder råstoffer fra de primære erhverv Eksempler på brancher: Bygge og anlæg Industri Energi- og vandforsyning
3. Virksomheden i en markedsøkonomi De tertiære erhverv Karakteriseret ved at producere serviceydelser Eksempler på brancher: Handel Transport Kommunikation Finansiering Stort set hele den offentlige sektor
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Erhvervsstrukturen i Danmark Udviklingen i den relative beskæftigelse fra 1820 - 2000
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Erhvervsstrukturen i Danmark Bruttoværditilvækst (BVT) Samlede produktionsværdi – rå- og hjælpestoffer
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Erhvervsstrukturen i Danmark Produktivitet Bruttoværditilvækst i faste priser/Antal beskæftigede
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Markeder og konkurrenceformer Marked Det sted, hvor køber og sælger mødes og gennemfører en handel til en aftalt pris. Forudsætninger for et effektivt marked Gennemsigtighed Homogene varer Fuldkommen konkurrence
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Konkurrenceformer Fuldkommen konkurrence Mange små sælgere på et homogent marked Monopol Én sælger har den bestemmende indflydelse Ufuldkommen konkurrence Sælger forsøger at skabe præferencer for deres varer
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Udbud Den mængde varer, der i løbet af en vis periode bliver udbudt ved bestemte priser på et bestemt marked Efterspørgsel periode bliver efterspurgt ved bestemte priser på et bestemt marked Prisdannelse Ligevægtsprisen dannes, hvor udbud og efterspørgsel svarer til hinanden
3. Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Overskudsudbud og overskudsefterspørgsel Ved højere pris end ligevægtsprisen dannes overskudsudbud Ved lavere pris end ligevægtsprisen dannes overskudsefterspørgsel Ved ændringer i udbuddet eller efterspørgslen, vil ligevægtsprisen ændres