Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Advertisements

Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
Hvilke erfaringer, udfordringer og dilemmaer har vi i kommunen? Lisbeth Holm Risikomanager.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Fra Fordelingsregnskabets maskinrum  Værktøjer til indhentning og organisering af oplysninger til FD-regnskabet  Eksempler på håndtering af konkrete.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag D0sisdispensering December.
Sidste nyt ved Patientombuddet 20. september 2016 slide 1 Netværk for Forebyggelse af Medicineringsfejl torsdag d. 15. november 2012 Pia Knudsen, Patientombuddets.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Ledende overlæge Bjarne Rønde Kristensen Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling Y Århus Universitetshospital, Skejby Mail:
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Uddelegering af opgaver til personalet. Hvem tænker hvad om uddelegering? LÆGEN: Aflastning Mere tid Mere kvalitet Jeg slipper for opgaver Mindre stress.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
SATSPULJEPROJEKTET Baggrund og bevillingsmæssigt grundlag for de regionale familieambulatorier.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Disposition for auditgennemgang  Datagrundlag og vurderingen af audit  Journalaudit  Præsentation af resultater  Summe med sidemanden om relevans og.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Sektorovergange – en kvalitetsbrist? Kvalitetsudvikling i speciallægepraksis Konference d. 22. september 2009 v. Overlæge Malene Vestergaard, DSPS.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Etniske minoriteter på op gangen, en udfordring?
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Akutteamets målgruppe
Akkreditering i speciallægepraksis
Sektorovergange – en kvalitetsbrist?
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Forpligt professionshøjskolerne til digitalisering FSUS, 4
Oplæg til sygepl der skal udføre samtalen .
Interprofessionel Læring og Samarbejde
Hvordan hjælper vi patienten gennem hospitalsindlæggelsen???
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Den Danske Kvalitetsmodel
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Informationsmøde 23. april Særlige pladser
Det rette tilbud fra første kontakt.
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Nyhedsbrev December 2012 Nyt fra området Kære alle! OBS
Ledelsesevaluering.
Klinisk Biokemisk Afdeling Juni 2016
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
Fra Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Samlerapportering af utilsigtede hændelser
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008

Forudsætninger u Etablering af en sikkerhedskultur u Fokus på systemet u Læring af UTH, fejl og patientklager u Omsorg for patienter og støtte til ansatte der involveres.

Sikkerhedskultur ? u ”En organisationskultur betegner den måde tingene gøres på, - især når ingen ser det ! ” William Umiker

Tilgang u Skabe en åben kultur – Legalt at tale om og lære af fejl – Særlig opmærksomhed på patientsikkerhed i det daglige kliniske arbejde u Tydelig ledelses opbakning – Aktiv deltagelse

Det sker for selv den bedste

310 rapporter fra SVS rapporter rapporter rapporter rapporter

Ser vi det hele?

Utilsigtede hændelser på danske sygehuse u 1097 indlæggelser u Utilsigtede hændelser 5,3 % u Følgevirkninger 9,0 % u Forlængelse på 7 sengedage u 26,3 % af hændelserne - varige mén eller død

DSI/SVS 2007 Indlæggelser Utilsigtede hændelser2331 Varige mén eller død613

Sker der nogen skade? Ingen eller minimal skade68% Moderat skade (lettere øget udredning og behandling) 24% Betydende skade (mindre varigt funktionstab, overflytning til intensiv, dialyse eller lign) 6% Katastrofal (død eller større varigt mén)2%

Hvad sker? Medicineringsfejl30% Patientfald16% Selvmord/forsøg0% Ved operation/invasive indgreb12% Ved anæstesi1% Forveksling/kommunikation9% Kontinuitetsbrud22% Hjertestop1% Øvrige9%

Sikkerhed i sygehusvæsenet u Stress u Udbrændthed u Utilstrækkelig personalebemanding u Dårligt uddannet personale u Omfattende organisatoriske forandringer u Stadig mere teknisk avanceret udstyr

Kompleksitet udløser ulykker

Kommunikation u Manglende information til behandlende team u Manglende diskussion af alternative procedure u Interpersonelle relationer

Sådan rapporterer du en utilsigtet hændelse u Utilsigtede hændelser skal rapporteres i Dansk-Patient- Sikkerheds-Database (DPSD), Sundhedsvæsenets rapporteringssystem. u Det tager kun 5 minutter at udfylde rapporteringsskemaet. u Du kan vælge at rapportere anonymt. u Du vil evt. blive kontaktet af nøglepersonen for at få yderligere oplysninger mv. u Der er link til på skrivebordet på pc´en. u Hvis du har problemer med at rapportere en utilsigtet hændelse, så kan du kontakte nøglepersonen i din afdeling.

u

u 1 kvalitetskonsulent ansat i kvalitetsafdeligen u 62 patientsikkerhedsansvarlige fordelt rundt om i afdelinger og klinikker. u Score og sagsbehandle utilsigtede hændelser u Medvirke til organiseringen af arbejdet i afdelingen u Medansvarlige for gennemførelse af audit processer u Medvirke til iværksættelse af forebyggende initiativer u Sikre information og opsamling vedr. indberetninger Organisering

Dansk Patient Sikkerhedsdatabase u Visitation Antaget til visitation Sagsbehandler Sagsbehandler

Dansk Patient Sikkerhedsdatabase u Supplerende oplysninger Sagen er fuldt belyst: Ja/Nej

Spørgsmål ?