TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Advertisements

It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Højtuddannedes værdi for virksomheder
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
De frivilliges rolle i udviklingen af fremtidens velfærdssamfund Oplæg ved Mads Roke Clausen Medlem af Frivilligrådet – Direktør i Mødrehjælpen Socialchefernes.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Strategiplanen er fundament og retning.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Fornyelsesfonden Ved Lars Monrad Gylling, adm. direktør KMD A/S, bestyrelsesmedlem i Dansk Erhverv og formand for IT-Branchen Præsentation af dig selv!
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Biogas og Fjernvarme v/Henrik Andersen – Dansk Fjernvarme.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
DI Hovedstaden Hans Skov Christensen 21.maj 08 Velkommen til DI Mød interesseorganisationen, arbejdsgiveren & samarbejdspartneren.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
Velkommen til Roskilde Universitet.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Procesindustriens erhvervs- og samfundsmæssige betydning Ole Krog 10.mar. 10 Procesindustriens erhvervs- og samfundsmæssige betydning Viceadm. direktør.
TELEMEDICIN OG SAMFUNDSØKONOMI Christiansborg, den 5. december 2014 Z:\Excellence i Incentive\10 Formidling\Billeder til PP\PP forsidebilleder Har du et.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Modulvogntog (MVT) Workshop Trafikdage i Aalborg
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Husstandsmøller / solceller
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen 28. april 2010.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
SEPTEMBER 20, 2016 COWI POWERPOINT PRESENTATION 1 Beskæftigelsesregion Midtjylland Beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen i Midtjylland Hovedresultater.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Udlicitering CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Henrik Christoffersen, CEPOS.
OLIE- OG MINERALSTRATEGI Grønlands Arbejdsgiverforening – input til fremlagt:
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Vægt og dimensioner Kilde: LDV-bogen 1965.
ATV temamøde Den Danske Fødevaresektor – globale og fremtidige muligheder 10. december 2012 Flemming Nør-Pedersen Direktør, Landbrug & Fødevarer.
Virkemidler og omkostninger for landbruget ? Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Konference om vandplanernes faglige grundlag.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Forskning og Innovation Videnpilotordningen
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge? Thomas Q. Christensen 03.okt. 08 Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge?
Business Breakfast 7. september 2017
Energierhvervsanalyse
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Energierhvervsanalyse
Forslag til masterplan for infrastruktur
Behov for drikkevand i Region Midtjylland – udvikling i befolkning, indkomster og arbejdspladser Bjarne Madsen.
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI Direktør og partner Thomas Odgaard, Incentive

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Træf de rigtige beslutninger Hvilke projekter er vigtigst for virksomhederne? 2

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Supplement til samfundsøkonomi Samfundsøkonomi giver et godt afsæt…………… MEN det er ikke hele svaret. Der er brug for supplement til de samfundsøkonomiske analyser. 3

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Hvad er effekter for erhvervslivet? 4 linjer i rapport på mere end 100 sider. 4

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Forankring er afgørende 5 Klassisk Innovativt Sandsynlighed for forankring (ministerier, styrelser etc.)

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Erhvervslivets andel af trafik og gevinster 6

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Hvad koster en spildtime? 7 Rejsetid kr/time Forsinkelsestid kr/time Pendling86129 Erhvervspersonrejser Øvrige rejseformål86129 Varebil Lastbil518721

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Barometer for erhvervsvenlighed Alle veje (47%) 0% 100% Alle motorveje (63%) Øvrige veje (34%) Al kollektiv trafik (27%) I arbejdstiden Al kollektiv trafik (37%) Øvrige veje (19%) Alle veje (15%) Alle motorveje (11%) Til og fra arbejde 0% 100% 0% 100% Al kollektiv trafik (64%) Øvrige veje (53%) Alle veje (62%) Alle motorveje (73%) I alt 46% 22% 68% Egne beregninger på baggrund af Trafikstyrelsen (2009). Kilde:

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Initiativer i Vækstpakke INITIATIVVækstbidrag, mia. kr. Fokusering af miljøgodkendelser 0,1 Reduktion af sagsbehandlingstider i kommuner og stat 0,1 Nemmere at bogføre og afregne moms og skat (NemVirksomhed) 0,3 Udrulning af e-SKAT data 0,2 Afskaffelse af PSO for gas og lempelse af PSO for el 0,6 Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften (FSA) 0,2 Forhøjelse af fradrag for moms på hotelovernatninger 0,1 Afskaffelse af medielicens for erhverv >0 Forenkling af fødevareregulering >0 Forhøjelse af totalvægten for 7-akslede vogntog >0 Forlængelse af forsøgsordning med modulvogntog 0,2 Styrkede rammevilkår for offshore-skibe gennem justering af tonnageskatteordningen - Indsats for yderligere administrative lempelser for produktionsvirksomheder - Udmøntning af 2,5 mia. kr. til bedre infrastruktur - Forlængelse af eksportlåneordningen - Bedre mulighed for at genstarte efter konkurs - Etablering af en grøn fond - Finansministeriet, 2014

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Rejsetid og trængsel Kørselsomkostninger Tilgang til arbejdskraft BNP Eksport (konkurenceevne) Beskæftigelse Beregning af makroeffekter Konsistent med samfunds- økonomiske analyser Konsistent med ADAM-modellen Direkte gevinster for erhvervslivet Nationaløkonomisk beregning Samlede effekter

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Rejsetid og trængsel Kørselsomkostninger Tilgang til arbejdskraft BNP Eksport (konkurenceevne) Beskæftigelse Beregning af makroeffekter Konsistent med samfunds- økonomiske analyser Konsistent med ADAM-modellen Direkte gevinster for erhvervslivet Nationaløkonomisk beregning Samlede effekter Lavere produktionsomkostninger Lavere priser på virksomhedernes varer Øget eksport Mindre import Øget efterspørgsel Øget produktion Øget BNP og beskæftigelse Halv- fabrikata

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Case: Rute 26 (Viborg – Rødkærsbro) BNP-effekt pr. kommune pr. år, lang sigt, højt skønEksporteffekt pr. kommune pr. år, lang sigt, højt skøn

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Case: Rute 18 (Herning – Holstebro) BNP-effekt pr. kommune pr. år, lang sigt, højt skønEksporteffekt pr. kommune pr. år, lang sigt, højt skøn

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Indikatorer for erhvervsvenlighed Erhvervsandele 1 Konkurrenceevne (mio. kr. pr. år) Beskæftigelse Projekt Erhvervs- transport 2 Pendling BNP/ anlægs- krone Eksport/ anlægs- krone Årsværk i anlægs- fasen Årsværk i drifts- fasen Årsværk/ mia. anlægs- krone Rute 18 Herning - Holstebro 63 %7 % Rute 26 Viborg - Rødkærsbro 61 %9 % Andele af tids- og kørselsgevinster i de samfundsøkonomiske analyser af relevans for erhvervslivet. 2.Erhvervstransport er transporten i vare- og lastbil samt i personbil i forbindelse med kundebesøg, møder etc.

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Forsimplede nøgletal for BNP Andel BNP-effekt i % af direkte gevinst for erhvervslivet 15 Kort sigtLang sigt Lavt skønHøjt skønLavt skønHøjt skøn Vare- og godstransport 60%120%85%170% Erhvervs- transport 25%50%35%70% Pendlere15%30%20%40% Større effekt pga. højere eksportandele m.m.

Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Vi er blevet klogere, men har brug for mere viden Trafiktal er helt afgørende LINE-model-beregninger bedst til at belyse ændringer i vare- og godstransport. Anbefaling: Se nærmere på tilgængelighed til arbejdskraft, kollektiv transport og tidsværdier for godstransport. 16