1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Sociale medier og læring
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Hjælp der er en journalist i røret
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Carsten Jensen Institut for Statskundskab
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Partiernes funktioner
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Diskursanalysen og den økonomiske politik
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Procesværktøjer.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
- et forsøg på en analyse
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Hvad virker i beskæftigelsesindsatsen? - med fokus på den lavtuddannede del af arbejdsmarkedet Torben Tranæs SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Kvinde-Kampagner d.22.november 2008 v/Anne Sina. Kort om mig: Anne Sina koordinator for Tagligestilling-netværket Læser statskundskab Ansat på Christiansborg.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
AS uge 17/2017 Medier og politik v/ Peter Nedergaard
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Velkommen til næstformandsmøde
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Fag, fagligt samspil og metode
Velkommen til Metode i DIO.
Rita Buhl 22. september 2018.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Om faglig ledelse i sundhedssektoren
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse

Litteratur: 2 -John Petrocik: Ownership in Presidential Elections (1995) -Kasper Møller Hansen, Jens Hoff og Karina Pedersen: Kandidaternes kampagner (2014) -Kasper Møller Hansen: Konklusioner ang. Valget i 2011 (2014) -Rune Slothuus: Framing og politiske partier (2010)

Teori: Issue ownership 3 Mål: Forklare, hvordan vælgerpræferencer påvirkes af valgkampagner. Definition: Har effekt, når en kandidat har held med at frame et valgspørgsmål som en beslutning om et problem, som han er bedre til at håndtere end vedkommendes modstandere. Kilder i litteraturen: Partier ’ejer’ i et vist omfang bestemte emner (selv om ejerskabet kan skifte gradvist). Det skyldes, at 1) partierne reflekterer en relativt stabil gruppering og 2) sammenhængen mellem politisk konflikt og social struktur.

Issue ownership og valgkampagnen 4 En valgkamp i et issue ownership-perspektiv indebærer: -En ’markedsføringskampagne’ for at få gjort ens egne ejerskabsspørgsmål til hovedsagen i valgkampen og det, som vælgerne træffer deres valg på baggrund af. -Dvs. fremhæve egne sager og omtale modstanderens sager i sit eget perspektiv. -Udgangspunkt i, at vælgerne er pragmatiske og instrumentelle. De er interesseret i at ’fixe’ problemer og ikke meget ideologiske.

5

Forventninger angående issue ownership 6 -Hvert enkelt parti forventes at have et særligt ry for at være bedre til at håndtere deres egene vælgeres problemer sammenlignet med deres politiske modstandere. -Det forventes, at partierne vil fokusere deres valgkampagner på spørgsmål, som er fordelagtige for dem. -Vælgerne forventes at ville vælge politisk parti alt efter, hvilket problemer de anser for at være de vigtigste. -Selv om et parti lykkes med at få valgkamptemaer kraftigt ind i valgkampen, hvor det står bedst, kan de stadig risikere at tabe, hvis dets performance har været ringe.

7

Elementer i kandidaternes kampagner – valg Partiernes samlede kampagner (fokusgrupper, meningsanalyser, geografiske vælgeranalyser) er den centrale ramme og støtte til kandidater og partiforeninger. -Kandidaternes må føre selvstændige kampagner - er ikke blot agent for partiet. -Økonomiske ressourcer – fra 0 til flere hundrede tusinde kroner. -Antal frivillige – hvorfor hænger det også sammen med ressourcer? -Traditionelle er dominerende: vælgermøder, valgplakater, pjecer, læserbreve, dørklokker osv. -Nyere er perifere: Facebook, hjemmesider, Twitter, SMS.

9

Tendenser i kandidaternes kampagner – valg Valgkampe interesserer især de vidende og overbeviste. Bekræfter vælgerne i, hvad de ved og mener på forhånd. Undgå kognitiv dissonans. -Partiernes valgkampe sætter dagsordenen for vælgerne (ikke den anden vej rundt). -Hovedtendens: ’Mathæus-princippet’: ”Hvo som meget har, skal mere gives.”

11

Framing og politiske partier 12 -Definition: Framing er en proces, hvor en afsender af et budskab (fx journalist eller politiker) udlægger et givet problem på en måde, der udstikker en specifik forståelsesramme, som ofte definerer problemer og peger på løsninger. -Framing som strategisk handling: Når en politisk aktør udlægger en sag på en sådan måde, at man fremhæver de apekter, som gavner aktørens sag. -Fx : Kontanthjælp ned? - Ja, hvis flere i arbejde. Nej, hvis flere fattige.

Partiernes rolle i framingen 13 -Vælgerne lytter mest til partier, som de føler sig knyttede til. -Partiafsenderen vigtigere end selve budskabet. -Men kan et parti overbevise vælgere fra andre partier ved at frame sine politiske forslag på en bestemt møde? Vanskeligt.

14

Koblingen mellem partier og frames (issue ownership) 15 -Partier gør bedst i at føre valgkamp på emner, som de ’ejer’. Mere overbevisende. -Borgerlige partier – samfundsøkonomien -Socialdemokratiet – velfærden -Spørgsmål: Bliver partier overbevisende, hvis de bruger andre partiers frames. Vanskeligt.

Slothuus’ undersøgelse 16 1)Eksempler på ’frame ejerskab’ (issue ownership): -Socialdemokratiet – ejer ’de svage’-framet -Venstre – ejer ’erhvervslivs’-framet 2) Risikabelt (negativ effekt) eller effektløs at bevæge sig ind på et frame, som ejes af et andet parti. 3) Partiafsenderen og ikke framingen viser sig at være afgørende = issue ownership-teorien. 4) Gælder også for andre partier i rød og blå blok. 5) Effekten af framing og spin måske overdrevet.