Sundhedspædagogik og kommunikation Mål 4 Eleven kan anvende viden om anvendelse af forskellige pædagogiske tilgange til at kunne øge borgeres/patienters.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Forbyggende indsatser • FOR UNGE. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Handicap, idræt og social deltagelse
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Omsætning af viden til handling
Sådan står det til med sundheden i Nordjylland - hvad kan sundhedsprofiler bruges til? - hvad er social kapital? Tine Curtis Forskningsleder.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Brune ris og/eller franske kartofler
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Målet med den sundhedsfremmende og forebyggende indsats
Sårbarhed hos børn og unge
1 Resultater og perspektiver – Samordningsudvalg Syd
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Fremme af unges mentale sundhed
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Pædagogfagets kernefaglighed
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Social- og sundhedshjælper retning
Trivselsfremmende skoleudvikling
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Hvad kan jeg opnå ved træning?
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
KOL Vægt og KOL.
Trivsel, sundhed og læring
Et spejl til frihed Mennesket er social
AKUT TEAM ”Hvad kan sygeplejersker byde ind med for at inddrage borgere og patienter i relation til den akutte sygdom” v/Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje.
Brønderslev Kommune Projekt Samvær.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Frivillighed som dynamo i fremtidens velfærd 2. november 2015.
En slankekur virker…. …….. Så længe man overholder den.
Sundhedspædagogik og kommunikation
Aarhus 16.marts Karen Skou. Se alt her: r/sider/Danmark-spiser-sammen.aspx
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Svend Andersen, professor dr.theol. A A R H U S U N I V E R S I T E T CENTER FOR BIOETIK OG NANOETIK MTV: Vaccination mod HPV Etiske aspekter.
Ny håndbog: Forebyggelse på ældreområdet (Sundhedsstyrelsen d )
Hvorfor Børne- og Ungerådgivningen Gør de ikke som vi siger ?
Kompetencemål 5  Borgerens ønsker og livskvalitet skal holdes ved lige, imens man motivere dem til en sundere livsstil – og få en bedre livskvalitet.
Spændingsfelt Sygepleje, klinisk lederskab og ulighed i sundhed
Forebyggelse og rehabilitering
Hvordan implementerer man ”i bund” – den kommunale vinkel
Hvorfor gør ‘de’ ikke som ‘vi’ siger?
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Seksualitet.
Hypotese1( Fagmål 5) Vi antager at Betina har socialfobi samt tvangsforestillinger pga. hun ikke har taget sin medicin regelmæssigt. (fagmål 5, sundhedspædagogik.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Lokale eksempler på tiltag der skaber positive forventninger.
Mental sundhed på arbejde
Sundhedspædagogiske settings
SIP3: Differentiering Temaer
Præsentationens transcript:

Sundhedspædagogik og kommunikation Mål 4 Eleven kan anvende viden om anvendelse af forskellige pædagogiske tilgange til at kunne øge borgeres/patienters handlekompetence, så risiko for sygdom og forværring af sygdom mindskes Den didaktiske realationsmodel Hiim og Hippe

Hvad er sundhedspæadgogik og kommunikation?

Sundhed = formålet Pædagogik = metoden Kommunikation = værktøjet

Du kan ikke gøre andre sundere og raske, MEN du kan hjælpe dem til at gøre det selv - styrke deres handlekompetence

Den didaktiske realationsmodel Hiim og Hippe

Forandringens faser

SygdomsforebyggelseSundhedsfremme Hvad er det vi skal forebygge? Sygdom eller tilstand, der fører til sygdom Hvad er det vi skal fremme? Fokus på sundhed frem for sygdom Eks.: Ensomhed: at føle sig isoleretEks.: Ensomhed: deltagelse i sociale fællesskaber Handler om at undgå sygdom eller forværring af sygdom fx vacciner, screening for livmoderhalskræft, rigtig ernæring, rygestop (rygeloven) Handler om at øge befolkningens eller individets sundhedstilstand og velbefindende Aktivitet, der begrænser risikofaktor og hindrer opståen og udvikling af sygdomme. Aktivitet, der fremmer sundheden ved at skabe rammer og muligheder, for at styrke den enkeltes styrker og handlekompetencer fx gode sundhedsvaner. Afsæt i prognose eller risiko – naturvidenskabAfsæt i det hele menneske - holistisk Mindske risiciOpbygning af den enkeltes kapacitet Undgå forværring, sygdom, ulykker m.m.Det bedste (evner, vilje, muligheder) støttes/fremmes Begrebsafklaring