Sundhedspædagogik og kommunikation Mål 4 Eleven kan anvende viden om anvendelse af forskellige pædagogiske tilgange til at kunne øge borgeres/patienters handlekompetence, så risiko for sygdom og forværring af sygdom mindskes Den didaktiske realationsmodel Hiim og Hippe
Hvad er sundhedspæadgogik og kommunikation?
Sundhed = formålet Pædagogik = metoden Kommunikation = værktøjet
Du kan ikke gøre andre sundere og raske, MEN du kan hjælpe dem til at gøre det selv - styrke deres handlekompetence
Den didaktiske realationsmodel Hiim og Hippe
Forandringens faser
SygdomsforebyggelseSundhedsfremme Hvad er det vi skal forebygge? Sygdom eller tilstand, der fører til sygdom Hvad er det vi skal fremme? Fokus på sundhed frem for sygdom Eks.: Ensomhed: at føle sig isoleretEks.: Ensomhed: deltagelse i sociale fællesskaber Handler om at undgå sygdom eller forværring af sygdom fx vacciner, screening for livmoderhalskræft, rigtig ernæring, rygestop (rygeloven) Handler om at øge befolkningens eller individets sundhedstilstand og velbefindende Aktivitet, der begrænser risikofaktor og hindrer opståen og udvikling af sygdomme. Aktivitet, der fremmer sundheden ved at skabe rammer og muligheder, for at styrke den enkeltes styrker og handlekompetencer fx gode sundhedsvaner. Afsæt i prognose eller risiko – naturvidenskabAfsæt i det hele menneske - holistisk Mindske risiciOpbygning af den enkeltes kapacitet Undgå forværring, sygdom, ulykker m.m.Det bedste (evner, vilje, muligheder) støttes/fremmes Begrebsafklaring