STUDIELIV FOR UNGE MED HANDICAP. BAGGRUND Marie Obling Møller, projektmedarbejder SUMHs mangeårige erfaringer med unge med handicap (projekter, frivillige,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Advertisements

MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Graviditetsomsorgen i Danmark
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Håndtering af seksuelle overgreb mod mennesker med handicap
Læringscentret og nye vejledningsformer
Handicap, idræt og social deltagelse
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Centrets dokumentationsopgave
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Rekruttering af studerende - marketing eller vejledning?
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Titel Handlingsplan 2013 Stig Langvad, formand Tekst.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Hvem sagde udsatte? Den 8. februar 2012
Helhedssyn i et postmoderne samfund
Relationer – børn og voksne
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
Martin Sandø Servicestyrelsen
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Universitetet i Nordland, ‘Grenseløs tur gjennom Sjunkhatten nasjonalpark’ Valnesfjord Helsesportssenter, Aktivitet.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer med metoder til at få mennesker med psykisk sygdom i beskæftigelse v/Tommi Strandgaard, direktør, Jobcenter Østdanmark.
Fællesskab og relAtioner i fdf
Fra Akropolis til Solbakken 23. januar 2014 Af Anders J. Andersen Handicaprådet, fmd.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
”Mainstreaming af handicapområdet” Workshop C Det gode møde Konsulent Birthe Moksha Mainstreaming af handicapområdet: “Det gode møde” Konsulent Birthe.
Socialisering Kapitel 5.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Holdninger til handicappede Steen Bengtsson Danske Døves Landsforbunds seminar, Nørrebro den 14. maj 2008.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
11. og 18. november 2014 Jesper Boesen No Barriers Advice.
’Unge med handicap’ Handicapbegrebet under lup - hvad betyder det for praksis i jobcentrene? Silkeborg 2. oktober 2009.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Personer med psykiatrisk handicap er også en HR-udfordring Stig Langvad, formand 2. oktober 2008 Fastholdelse og integration af handicappede i virksomhederne.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Læring gennem registrering og indberetning
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Seksualitet.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Røde kors fællesskaber
Samspil mellem krop, træning og trivsel
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Bevidstgørelser og bekæmpelse af diskrimination
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Alle børn med i idrætsfaget
Præsentationens transcript:

STUDIELIV FOR UNGE MED HANDICAP

BAGGRUND Marie Obling Møller, projektmedarbejder SUMHs mangeårige erfaringer med unge med handicap (projekter, frivillige, medlemsorganisationer) Interviewundersøgelse samt erfaringer fra SUMH’s arbejde med uddannelsesområdet

FORMÅL MED OPLÆGGET I tilegner jer viden om handicapbegrebet, lidt om handicaptyper og tilgængelighed Får mulighed for at reflektere over, hvilke udfordringer unge med handicap møder i studiesammenhænge Får redskaber og kompetencer til at kunne arbejde videre med området

HVAD ER ET HANDICAP? Medicinsk og individ- orienteret handicap- begreb Personer med handicap integreres i samfundet

DET SOCIALE HANDICAPBEGREB Det sociale handicapbegreb Funktionsnedsættelse + Barriere = Handicap Funktionsnedsættelse + Kompensation = Lige muligheder

HANDICAPTYPER Vigtigt at huske ved definitionerne: –Vejledende og typiske træk ved handicappet, følgevirkninger og skånehensyn –I flere tilfælde mere end ét type handicap –Udgangspunkt i den enkeltes aktuelle situation –Nogen identificerer sig slet ikke med betegnelsen ”handicap”

HANDICAPTYPER Fysiske handicap eller bevægelseshandicap Kroniske sygdomme Kommunikationshandicap Kognitive/neurologiske handicap Psykiske handicap

SYNLIGE OG USYNLIGE HANDICAPS Psykiske lidelser og kroniske sygdomme er ofte usynlige Kørestolsbrugere og gangbesværede er ofte meget synlige Forskellige former for roller, usikkerhed, berøringsangst og forståelse fra omverdenen

Faglig/pædagogisk Fysisk Social TILGÆNGELIGHED Kommunikation og information

BARRIERER FOR INKLUSION Hos den studerende selv Hos omgivelserne – bl.a. universitet og jer Mere strukturelle barrierer

INKLUSION Først og fremmest –Unge med handicap er først og fremmest unge, der gerne vil være en ligeværdigdel af både sociale og faglige fællesskaber –Unge med handicap er ligeså forskellige som alle andre unge

INKLUSION Tag udgangspunkt i den enkelte Spørg åbent og nysgerrigt ind Forventningsafklaring Giv de samme udfordringer Husk at dobbeltarbejde kræver meget energi

MERE VIDEN Rækværk SPS-kontorer Handicap-organisationer, patientorganisationer, medlemsorganisationer i SUMH Infoboks og rapport fra SUMH

ØVELSE Hvad kan I som vektorer gøre for at imødekomme denne situation? Diskussion i par

SELVFORSTÅELSE ”Jeg kan noget særligt – på grund af min psykiske lidelse”

SELVFORSTÅELSE Hvordan kan I være med til at understøtte en åben kommunikation, hvor der er plads til at tale om udfordringer?

FAGLIG TILGÆNGELIGHED ”Det er ydmygende, når mine medstuderende skal læse forsøgsvejledningen op for mig”

FAGLIG TILGÆNGELIGHED Kan I tænke nogen af disse hensyn ind i jeres rolle som vektorer?

STUDIEGRUPPER ”De andre tror, jeg er doven – derfor er jeg ikke med i en studiegruppe”

STUDIEGRUPPER Hvordan kan I være med til at understøtte et studiemiljø, hvor der er plads til alle?

SOCIAL TILGÆNGELIGHED ”En kold øl hjælper ikke på en dårlig lever”

SOCIAL TILGÆNGELIGHED Hvordan kan I være med til at understøtte at sociale arrangementer er tilgængelige for alle?

SPØRGSMÅL ELLER KOMMENTARER?