KONTROLLEREDE FORSØG EVALUERING AF MENTORFORSØGET 2013 JOACHIM BOLL Alternative title slide.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kvantitative metoder
Hvilken viden kan vi få fra progressionsmålinger?
Samfundsvidenskabelig metode
Kick-off seminar Metodeafprøvningsprojekt om ikke-vestlige sygedagpengemodtagere.
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Hvad er en god evaluering?
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
At arbejde med forandringsteorier
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Hvad viser de foreløbige resultater fra progressionsmålingerne?
Beskæftigelsesregion Midtjylland Møde om det kontrollerede forsøg Mentor til udsatte unge torsdag den 24. maj 2012.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Jobenheden V. Zina Zvizdic. Jobenheden  Fremskudt beskæftigelses indsats i udsatte boligområder  Borgeren udvælges opgangsvis  Arbejder.
Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information.
FORSTÆRKET INDSATS FOR UDFALDSTRUEDE I AC OG FTF A- KASSERNE Politik og Praktik - om beskæftigelsesindsatsen i Midtjylland 10. februar 2012 Jobcenterchef.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015.
22. september 2016 BeskæftigelsesIndikatorProjektet v. chefanalytiker Charlotte Hansen, New Insight Oplæg for jobcentrene i Østdanmark d. 16. april 2012.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Lær at tackle job og sygdom Seminar Nicolaj Holm Faber chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning Lea Hegaard chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" “AKTIVE – HURTIGERE TILBAGE” MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET JOACHIM BOLL / MARIE HERTZ APRIL.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
Dokumentation, evaluering og evidens
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Evaluering af jobfirst
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Aktivitet/Kerneelement Resultater (kort sigt) Resultater (lang sigt)
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
ORIENTERING FRA DEN PRIVATE SEKTOR
Evaluering af Sæt skub i egu!
Præsentationens transcript:

KONTROLLEREDE FORSØG EVALUERING AF MENTORFORSØGET 2013 JOACHIM BOLL Alternative title slide

DAGSORDEN Principperne og roller i kontrollerede forsøg Hvad evalueres der i dette forsøg? Indhold i den kvantitative del Indhold i den kvalitative del, herunder jobcentrenes deltagelse i interviews mv. Progressionsmålingen og indspil til vores allesammens vidensgrundlag! Content slide

EVALUERING Effektevaluering Virkningsevaluering

MEGET KORT FORANDRINGSTEORI

EFFEKTEVALUERINGEN RCT er en god metode fordi vi får simple og meget solide effektestimater Men effektestimatet fortæller os ikke hele historien Indsatsen virker, men hvorfor? Indsatsen virker ikke, men måske gør nogen dele? Det virker i nogle jobcentre, men ikke i andre, hvorfor? Content slide, two columns with image

ELEMENTER I RCT EVALUERINGEN Implementeringsanalyse Afdække praktiske og konceptuelle issues  feedback til projektejer og medvirke til at rette projektet ind i opstartsperioden Evaluering af projektindhold og fidelitet Er den lokale indsats gennemført som forudsat? Hvilke indsatselementer er blevet fremhævet, underspillet, ignoreret? Hvad er de unikke karakteristika for hver lokale enheds implemenering? Baseres på kvalitative, registreringsdata, survey Effektevaluering Følger deltager- og kontrolgruppe ~12 mdr. i registerdata Én slutrapport der integrerer den kvalitative og kvantitative analyse Content slide, with top bar image

[ADD HEADLINE] [Add text] METODER I DEN KVALITATIVE DEL Casebesøg (interviews med deltagere, sagbehandlere, ledere, mentorer) Registreringssystem Mentorsurvey Afdække mentorstrategier, indholdet i den udførte mentoring Progressionsmåling blandt deltagere Mellemliggende faktorer (motivation, sociale kompetencer, helbred) Dark grey fact box

TIDS- OG AKTIVITETSPLAN Evalueringens hovedaktiviteter Hvornår kommer vi ud i jobcentrene?

Progressionsmåling Spørgeskemaundersøgelse måler deltagernes motivation, velbefindendende mv. Op til 4 gange med 3 mdr. mellemrum Oversigt over progressionen hos forsøgsdeltager/kontrolgruppe Centrale progressionsmål som input effektanalysen (forklarende faktorer) Mentorsurvey Webbaseret survey blandt alle tilknyttede mentorer Data om mentorernes strategi og indholdet i den gennemførte mentoring Kvalitativ analyse Ca. 15 Interview med mentorer Interview med deltagere (gruppeinterviews med 3-5 deltagere i alle jobcentre) Interviews med jobcenterledelse i alle jobcentre Interview med sagsbehandlerrepræsentanter i alle jobcentre Beskrivelse af det konkrete indhold i den gennemførte mentoring Beskrivelse af organisering af mentorindsatsen, herunder ledelsesfokus og samarbejde sagsbehandler/mentor Beskrivelse af evt. forskellige modeller for mentorrollen Vurderet relevans blandt mentorer og deltagere og sagsbehandlere Afdækning af evt. jobcenterforskelle i forsøgets implementering og indhold Effektanalyse Effektanalyse på baggrund af registerdata Der inddrages forklarende variable fra progressionsmåling, mentorsurvey Opgørelse af forsøgets effekter Cost benefit

TIDSPLAN FOR EVALUERINGEN Forberedelse af mentorsurvey og casebesøg nu Kontakter JC for planlægning af casebesøg august 2013 Gennemførelse af casebesøgaugust-oktober 2013 Gennemførelse af mentorsurveyseptember 2013 Effektanalysemarts-april 2014 Rapportmaj 2014

PROGRESSIONSMÅLING OG NY VIDEN Hvad går forud for succes? Hvad skal vi styre efter?

PROGRESSIONSMÅLINGEN En gentagen survey til alle deltagere i mentorforsøget Uddannelses- og beskæftigelsesperspektiv Hverdagsmestring og sociale kompetencer Sundhed og mentalt velbefindende Gennemføres ifbm. opfølgningssamtaler hos sagsbehandler, dvs. hver 3. md.

EKSEMPEL PÅ AT ”ÅBNE DEN SORTE BOKS” BETYDNING AF DELTAGEROPLEVELSE FOR SYGEDAGPENGEMODTAGERE I ”AKTIVE HURTIGERE TILBAGE”

ÅBNE DEN SORTE BOKS II BETYDNING AF MENTALT VELBEFINDENDE FOR KTH MATCH 2 I ”PÅ RETTE VEJ - I JOB”

HVORDAN BRUGES PROGRESSIONSMÅLING Hvis der ingen effekt er, kan vi så vise anden progression? Kan vi vise sammenhæng mellem progression og effekt? Beskæftigelse og uddannelse er målet, men hvad skal vi styre efter undervejs? International forskning viser noget Men kun lidt viden om svage grupper Forsøg giver os en unik mulighed for at se hvad der betyder noget: Helbred, velbefindende, arbejdsmotivation, netværk, realisme

OVERORDNET MODEL FOR EVALUERING Deltager i mentorforsøget Effekt på uddannelse og beskæftigelse Ledelsesfokus etc. Mentorrolle Antal samtaler Mentorstrategi Implementering Indhold Organisering af indsats. Sociale kompetencer Motivation Progressionsfaktorer Helbred og velbefindende

Endslide.