Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Sprogvurderinger af 3-årige
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Inklusion i Børneinstitution Højme
Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn i dagtilbud
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Eigtveds Pakhus mandag den 28. november 2005 Velkommen Præsentation og diskussion af resultater fra forskningsprogrammet om social arv.
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Oplæg til workshop i forbindelse med ITIF-satsningen Oversigt over kommunale initiativer og erfaringer, visioner og udfordringer i forhold til implementering.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målstyret læringsreform
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Inklusion og inkluderende processer
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Tidlig indsats over for udsatte børn Handleplaner fra ministerium og kommuner.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
FOA Landskonference 2006 Børn med særlige behov i Vejle Kommune V/ Ole Robenhagen, ledende psykolog, PPR-Vejle Kommune.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Temamøde om social ulighed i sundhed
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
CISKO-konference 10. april 2018 DGI-huset Nordkraft
KLF - konference om chancelighed
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference, Nyborg Strand, 18. maj Bente Jensen Lektor, ph.d. Danmarks Pædagogiske Universitet

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Indhold Social arv? Forbedring af børns livs-chancer Hvad siger hidtidig forskning? Den danske undersøgelse? Diskussion af resultater i in- og eksklusionperspektiv Videre perspektivering

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Social arv Drejer sig overordnet om ulige fordeling af muligheder og risici i befolkningen −Risici Økonomisk, kulturelt, socialt Marginaliseringsprocesser

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Forbedringer af børns livs- chancer Ved satsning på 2 spor: −Fremme af børns kompetencer (lærings-/intellektuelle og sociale) −modvirkning af risikoprocesser (eksklusion)

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hvad siger hidtidig forskning Om ’træfsikkerhed’ i tidlig indsats i dagtilbud? − Læringsprogrammer − Målrettede, systematiske − Sociale relationer − Handlingsorientering (innovation/forandring) − Faglighed, ledelseskompetence

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hvad siger hidtidig forskning − Tidlig indsats − Intensiv, vedvarende − Forældreinvolvering − I barnets dagligdag i institutionen − Rammebetingelser − Organisation, ressourcer, kommunal opbakning

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Positive effekter Voksen – barn relationer Barnecentrerede læringsaktiviteter Forældreinvolvering Uddannet personale Strukturelle forhold Tid, intensitet

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Intervention - I et handlekompetenceperspektiv?

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Den danske undersøgelse Ref: Jensen, B. (2005). Kan daginsti- tutioner gøre en forskel? Metode survey (N=1000/2722) observation (N=4/50)

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Den danske undersøgelse Baggrund 95 % af danske børn, i alderen 3-6 er i dagtilbud Læreplaner vedtaget politisk, juni 2004 Teoretisk grundlag social arv – i et kompetence- perspektiv

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hovedpointer Børns signaler Pædagogik, indsatser Effektvurderinger Kvalitetsvurderinger – ’best practice’? Konklusion – om kvalitet

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Identifikation af udsatte børn Signaler på ’udsathed’: Socio-emotionelle signaler Intellektuelle signaler – sproglige, læringsorienterede Relationelle signaler

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Pædagogik, indsatser  Generelt pædagogik er kompetenceudvikling, selvstændighed, barnecentrerede aktiviteter, fremme af motivation for læring  Indsatser mere snævre - rettet imod at give støtte til det enkelte barn (mangelsyn)  Få arbejder med alternative mulig heder for forandringer (ressourcesyn, innovation)

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Pædagogik, indsatser  50 % af institutionerne arbejder med specifikke og målrettede programmer  15 % af institutionerne arbejder med systematiske programmer, som set internationalt

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Effektvurderinger 64 % vurderer at daginstitutioner kan gøre en forskel – her og nu 31 % vurderer at forskellen rækker ind i skolen, så skolefærdigheder øges 24 % vurderer at forskellen rækker videre frem til voksenlivet

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Kvalitetsvurderinger – ’best practice’? Følgende forhold vurderes af størst betydning for at højne effekten Faglighed, uddannelses- efteruddannelsesforhold Rammebetingelser (fx tid, ressourcer, normeringer, fysiske rammer) Forvaltningsmæssig opbakning, tværfagligt samarbejde og netværksarbejde

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Diskussion af resultater I kompetenceperspektiv I inklusions- og eksklusionsperspektiv

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hvad kan man gøre?  Styrke pædagogiske metoder rettet mod handlekompetence (udsatte børn)  Styrke pædagogisk faglighed via handlekompetence (pædagoger)  Styrke den pædagogiske opmærksomhed  Styrke ledelseskompetencer  Styrke metoder til forældre- involvering

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hvad kan man gøre? Styrke det tværfaglige samarbejde Sikre rammebetingelser der faciliterer udviklings- og forandringsprocesser Sigte imod reformer i uddannelse/-efteruddannelse Sikre tidlig indsats mht. læring (som internationalt: Early Childhood Education)

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hvem kan/skal gøre hvad … Staten Kommunen Dagtilbuddet

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Et forsknings bidrag Social arv og daginstitutioners betydning omsættes i et eglt interventions og effektstudie (det første i Norden) ”Handlekompetence i pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn og unge – intervention og effekt” (HPA) Se folder

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 HPA-intervention INTERVENTION Kvalifikations-pakke Procesudvikling Vidensudvikling Implementering SCREENING Vurdering/måling af børnenes kompetenceniveau (3 nedslag) EFFEKTANALYSE m.v. Har interventionen haft en målbar effekt – virker det i et handlekompetenceperspektiv? -Læringsmæssigt -Socialt

Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Kvalitet i dagtilbud  Øges bedst gennem en samlet videns-akkumulerende og koordineret strategi med fokus på  Praksis– og kvalitetsudvikling - evidensbaseret  Opsamling og systematisering af viden (nationalt og internationalt)  Vidensudvikling, -deling og - anvendelse i samspil mellem forskning, uddannelse og praksisfeltet