Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference, Nyborg Strand, 18. maj Bente Jensen Lektor, ph.d. Danmarks Pædagogiske Universitet
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Indhold Social arv? Forbedring af børns livs-chancer Hvad siger hidtidig forskning? Den danske undersøgelse? Diskussion af resultater i in- og eksklusionperspektiv Videre perspektivering
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Social arv Drejer sig overordnet om ulige fordeling af muligheder og risici i befolkningen −Risici Økonomisk, kulturelt, socialt Marginaliseringsprocesser
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Forbedringer af børns livs- chancer Ved satsning på 2 spor: −Fremme af børns kompetencer (lærings-/intellektuelle og sociale) −modvirkning af risikoprocesser (eksklusion)
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hvad siger hidtidig forskning Om ’træfsikkerhed’ i tidlig indsats i dagtilbud? − Læringsprogrammer − Målrettede, systematiske − Sociale relationer − Handlingsorientering (innovation/forandring) − Faglighed, ledelseskompetence
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hvad siger hidtidig forskning − Tidlig indsats − Intensiv, vedvarende − Forældreinvolvering − I barnets dagligdag i institutionen − Rammebetingelser − Organisation, ressourcer, kommunal opbakning
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Positive effekter Voksen – barn relationer Barnecentrerede læringsaktiviteter Forældreinvolvering Uddannet personale Strukturelle forhold Tid, intensitet
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Intervention - I et handlekompetenceperspektiv?
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Den danske undersøgelse Ref: Jensen, B. (2005). Kan daginsti- tutioner gøre en forskel? Metode survey (N=1000/2722) observation (N=4/50)
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Den danske undersøgelse Baggrund 95 % af danske børn, i alderen 3-6 er i dagtilbud Læreplaner vedtaget politisk, juni 2004 Teoretisk grundlag social arv – i et kompetence- perspektiv
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hovedpointer Børns signaler Pædagogik, indsatser Effektvurderinger Kvalitetsvurderinger – ’best practice’? Konklusion – om kvalitet
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Identifikation af udsatte børn Signaler på ’udsathed’: Socio-emotionelle signaler Intellektuelle signaler – sproglige, læringsorienterede Relationelle signaler
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Pædagogik, indsatser Generelt pædagogik er kompetenceudvikling, selvstændighed, barnecentrerede aktiviteter, fremme af motivation for læring Indsatser mere snævre - rettet imod at give støtte til det enkelte barn (mangelsyn) Få arbejder med alternative mulig heder for forandringer (ressourcesyn, innovation)
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Pædagogik, indsatser 50 % af institutionerne arbejder med specifikke og målrettede programmer 15 % af institutionerne arbejder med systematiske programmer, som set internationalt
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Effektvurderinger 64 % vurderer at daginstitutioner kan gøre en forskel – her og nu 31 % vurderer at forskellen rækker ind i skolen, så skolefærdigheder øges 24 % vurderer at forskellen rækker videre frem til voksenlivet
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Kvalitetsvurderinger – ’best practice’? Følgende forhold vurderes af størst betydning for at højne effekten Faglighed, uddannelses- efteruddannelsesforhold Rammebetingelser (fx tid, ressourcer, normeringer, fysiske rammer) Forvaltningsmæssig opbakning, tværfagligt samarbejde og netværksarbejde
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Diskussion af resultater I kompetenceperspektiv I inklusions- og eksklusionsperspektiv
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hvad kan man gøre? Styrke pædagogiske metoder rettet mod handlekompetence (udsatte børn) Styrke pædagogisk faglighed via handlekompetence (pædagoger) Styrke den pædagogiske opmærksomhed Styrke ledelseskompetencer Styrke metoder til forældre- involvering
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hvad kan man gøre? Styrke det tværfaglige samarbejde Sikre rammebetingelser der faciliterer udviklings- og forandringsprocesser Sigte imod reformer i uddannelse/-efteruddannelse Sikre tidlig indsats mht. læring (som internationalt: Early Childhood Education)
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Hvem kan/skal gøre hvad … Staten Kommunen Dagtilbuddet
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Et forsknings bidrag Social arv og daginstitutioners betydning omsættes i et eglt interventions og effektstudie (det første i Norden) ”Handlekompetence i pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn og unge – intervention og effekt” (HPA) Se folder
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 HPA-intervention INTERVENTION Kvalifikations-pakke Procesudvikling Vidensudvikling Implementering SCREENING Vurdering/måling af børnenes kompetenceniveau (3 nedslag) EFFEKTANALYSE m.v. Har interventionen haft en målbar effekt – virker det i et handlekompetenceperspektiv? -Læringsmæssigt -Socialt
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Kvalitet i dagtilbud Øges bedst gennem en samlet videns-akkumulerende og koordineret strategi med fokus på Praksis– og kvalitetsudvikling - evidensbaseret Opsamling og systematisering af viden (nationalt og internationalt) Vidensudvikling, -deling og - anvendelse i samspil mellem forskning, uddannelse og praksisfeltet