Hospitalernes fremtidige organisation - specialebaseret eller …? Vurderinger på baggrund af en regionsanalyse Lægeforeningen 20. september 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Vurdering af sygehusplaner baseret på:
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Dagkirurgisk sygepleje
Hvordan fremmer vi overgangen til dagkirurgi?
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Klinisk etiske komiteer Temadag Vibeke Krøll Aarhus Universitetshospital Hospitalsledelsen.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Indhold, indsatser, implementering
Behandling og pleje Formål: at alle borgere med behov herfor tilbydes sammenhængende behandlings- og plejeforløb af høj kvalitet.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
KR Rådgivning Det gode genoptræningsforløb Afsluttende konference den 29. oktober, 2007 Region Syddanmark.
Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Oplæg til Immun Defekt Foreningens Landsmøde 17. April 2010 Samarbejdet, foreningsarbejdet og meningen med det hele… v. Lene Jensen, direktør.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kortlægning af arbejdsopgaver og arbejdstilrettelæggelse for læger under videreuddannelse Danske Regioner og Yngre Læger Projektplan 31. august 2011.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Kvalitetsudvikling hvordan
Grundliggende principper
Tradition og fornyelse (lidt)
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
MTV af Demens: Organisation
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Metoden brugerstyret behandling
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Administrativ organisering
Interprofessionel læring og samarbejde (IPLS):. Hvad er det
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Hospitalernes fremtidige organisation - specialebaseret eller …? Vurderinger på baggrund af en regionsanalyse Lægeforeningen 20. september 2012

Mange vil udvikling – færre vil forandring Det er ofte en vanskelig opgave at skabe udvikling i organisationer – og ikke mindst i sundhedsvæsnets organisationer. Reel udvikling – og dermed forandring af væsentlige faglige, ledelsesmæssige eller organisatoriske forhold – indebærer, at organisationen og dens medarbejdere er villige til at gøre op med faste arbejdsmåder og traditioner, samt ”verdensopfattelserne” af hvad der er rigtigt og forkert og hvem der er de vigtige samarbejds- relationer.

Opgaven som blev stillet af Region Nordjylland Der ønskes en vurdering af ledelsesstrukturens organisatoriske funktionalitet samt en vurdering af alternativer til den eksisterende struktur. Der udarbejdes en analyse af organisationen på regionens sygehuse, som danner grundlag for politiske og faglige drøftelser og beslutninger, der kan bidrage til at skabe et udviklingsgrundlag henimod en forløbsbaseret sygehusorganisation. Er der fokus nok på patienterne og deres forløb i behandlingen? Analysen omfattede en lang række forhold og problemstillinger, som jeg ikke kommer ind på i dag.

Fortsat … Eksempler på andre spørgsmål:  Er ledernes incitamenter til at gøre en ekstra indsats gode nok?  Er sygehusenes styringsstrukturer gode nok?  Er der kulturproblemer, som hindrer ledelsesorganisationen i at fungere optimalt? Altså: Hvordan står det til med den nuværende organisations evne til at skabe resultater?

Hvordan så organisationen ud? Et nyt stort sygehus, som nu overgår til et egentligt universitetssygehus. Rummer i princippet alle funktioner på et moderne storhospital – centerstruktur.  Aalborg Universitetshospital. Et regionshospital med alle basale sygehusfunktioner.  Sygehus Vendsyssel. Mindre lokalsygehus med de basale sygehusfunktioner men med et meget lille volumen i aktiviteterne. Et lokalsygehus med visse af de basale sygehusfunktioner – meget lille volumen i aktiviteterne. Mindre specialenheder (tidligere sygehusenheder).

Fortsat … Tværgående sektorer* – på tværs af alle sygehusene:  Ortopædkirurgi  Anæstesi  Gyn-obs. På nogle områder var organisationen indrettet som funktionsbærende enheder. Feks. enhed med Aalborg Sygehus som den ene part i FBE’en, der skulle sikre at opretholde visse specialefunktioner på mindre sygehuse. Altså en ganske kompleks organisation, der er formet med henblik på at håndtere mange udfordringer og hensyn. *En sektor er en organisatorisk enhed, der rummer ét speciale, og som forestår og leder al behandling på alle involverede enheder i regionen.

Analysens udgangspunkt MUUSMANN’s tilgang til opgaven: Fremtidens sygehusvæsen i Nordjylland må planlægges med afsæt i de muligheder – især omkring kapacitet, kvalitet og forskning – som den nye universitetsorganisation tilvejebringer. De øvrige enheder i det nordjyske sygehusvæsen må tilpasses og udvikles herudfra. Dette var sigtepunktet i relation til de mere langsigtede vurderinger og anbefalinger. Der bør i den fremtidige organisatoriske konstruktion tages vidtgående hensyn til patienterne og deres vej igennem behandlingssystemet.

Nationale og internationale trends Patientorientering og forløbsorientering bør være styrende for organisationens indretning. Videnskabeligt fokus og flow:  Akutte, elektive og specialiserede forløb bør organiseres og håndteres forskelligt. Markante tendenser til specialisering af behandling. Forstærket fokus på styring:  Dag til dag styring på baggrund af tidstro data. Helhedsorienteret driftsfokus:  Kvalitetsudvikling og sikring af høj produktivitet (effektivitet) går hånd i hånd. Enkel og tydelig organisering – decentral orientering i forhold til den primære aktivitet.

Hvad så vi og hvad anbefalede vi? En sygehusorganisation, som under ganske vanskelige vilkår præsterede flotte resultater på mange områder. Vi så en sygehusorganisation, som var båret af et stort engagement – og en sygehusorganisation, som i stigende grad skaber resultater. Vi så også en sygehusorganisation, som på flere felter kunne optimeres. Vi så en organisation med potentiale for forbedringer ifht. tværgående samspil og sammenhængende patientforløb.  Her adskilte organisationen sig ikke fra andre regioner/organisationer!!!

Analyserne resulterede bl.a. i flg. anbefalinger Der bør i fremtiden være to organisatoriske enheder i regionen:  Et Universitetshospital  Et Regionshospital Sygehusene bør organiseres efter tre bærende principper:  Centerdannelse/klinikdannelse eller lign.  samle beslægtede patientgrupper/specialer i samme organisatoriske enhed. Medarbejdere, behandlingen, den faglige udvikling, tværfaglig samarbejde og forskning – patienterne kan profitere af at organisationen bringes sammen i bredere fagmiljøer.

Fortsat …  Opdeling i enheder for akut, elektiv og specialbehandling  der etableres organiseringer og indretninger så funktionerne kun ”forstyrrer” hinanden i sammenhænge, hvor det giver mening.  Patientforløbsorientering  øget patientfokusering og patientorientering PFO, hvor det er hensigtsmæssigt/lader sig gøre. Skaber mere veltilrettelagte patientforløb – øger den behandlingsmæssige og patientoplevede kvalitet.  PFO  forløbene målrettes patientgrupper (diagnoser/ grupper af diagnoser), forløbene kan i højre grad standardiseres – som efter principperne i pakkeforløb.

Fortsat … Større mulighed for, at patienterne møder de rigtige behandlere på det rigtige tidspunkt – patienterne får den rigtige og en sammenhængende behandling og pleje. Kommunikationen i personalegrupperne bliver koordineret og patienterne får en præcis og koordineret information. De ”relevante” medarbejdere har på forhånd kendskab til patienterne og det samlede patientforløb – uanset om der er tale om overgange mellem behandlerne, funktioner, sygehusenheder etc. IHI (Institute for Healthcare Improvement): Der er nøje sammenhæng mellem kvalitet og produktion. Høj kvalitet = høj produktion.

Model

Det vil sige … Der etableres funktioner/stillinger som forløbsansvarlige:  Koordination af forløb, patientinvolvering, processtyring, ressourcestyring/overblik, sikre data, forhandle aftaler internt/eksternt.  De forløbsansvarlige disponerer budgettet, som er koblet op på patientgrupper. De forløbsansvarlige køber/bestiller ressourcer/kapacitet i den øvrige del af sygehuset. Den forløbsansvarlige er så at sige kunde hos sengeafd., på OP, lab. etc. Centerspeciallægeråd:  Drøfter alle væsentlige behandlingsspørgsmål, afgiver indstilling/rådgivning til centerledelsen, men også til sygehusledelsen og regionsledelsen.

Model 2

Model 3

Konklusion Et stærkt universitetssygehus. Et velfungerende og dækkende basissygehusvæsen. Et stærkt universitetssygehus er afhængig af et stærkt og velfungerende basissygehus. Et velfungerende basissygehus er afhængig af et velfungerende universitetssygehus. Et sygehusvæsen der samarbejder – (ledelses-) strukturen må medvirke til, at der ikke er ”solister” i familien – skal bindes sammen. Sygehusenhederne, der er funktionsdelt (a la ikke ”alle” funktioner på alle matrikler), og som hænger rigtigt sammen – ledelsesmæssigt og i alle andre henseender Der skal være et fælles ledelsesansvar for, at alle enheder i alle sammenhænge holder høj faglig standard.