Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Advertisements

Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Aspiration under transport
Hvad er et rationelt brug af benzodiazepiner
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Psykoedukation til unge i OPUS
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
En konflikthåndterende kultur
NÅR BEBOEREN HAR EN PSYKISK SYGDOM…. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet.
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Temadag Funktionelle lidelser.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Uddannelsesparathed - hvad er det
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Misbrugende sundhedspersoner Addiktiv Sygepleje Landskursus 2012
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hold Fast: EUD Temadag
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Jysk Sårforum, Skærbæk, Oplevelser som patient, pårørende og klinisk psykolog 2 åreknude operationer, 2 fødsler, 1 blindtarm + det løse… Patientens.
Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Godt at vide om antidepressiva Medicinen begynder at virke.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
EKG og blodprøvetagning 4. December 2015 Jeanne Vium - Hillerød 4/
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Det fælles europæiske udbudsdokument Sådan virker det! Dialogmøder om ESPD i København og Odense foråret 2016.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Region Hovedstaden Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Hvad fik jeg ud af at deltage? Indlæg KVIS-konf Bjørn Christau praktiserende speciallæge.
S IRCULUS Patienttilfredshedsundersøgelse Marts 2016.
Målrettet kommunikation
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Aftale format – Use cases
Kommunikation Modul A.
Demens Anne Mette Jensen.
Aftale format – Use cases
Metoden fælles beslutningstagning
Kommunikationskursus
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Præsentationens transcript:

Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg ’Applicér på valgte slides’ Telefonvisitation 30. November 2015 Jeanne Vium – Hillerød

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Dagens program: Kl Kontakten i telefonen Cooperative egne oplevelser/erfaringer Kl Pause Kl Telefonvisitation Kl Pause Kl Cases Kl Opsamling cases Jeanne Vium – Hillerød

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Kontakten til Almen Praksis Starter oftest i telefonen hos praksisassistenten Husk der var i alt 40,5 mio kontakter Hvilket betyder: Følgende slides under inspiration af bogen: Klinikpersonale i Almen praksis, Munksgaard

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Hvad betyder den første kontakt? Hvilken adfærd er vigtig? Hvilke oplevelser/erfaringer har I med jer?

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Hvad møder vi patienterne med? Vores professionelle adfærd Vores faglige viden

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvad er vigtige elementer i vores professionelle adfærd? No. 1: Aktiv lytning Empati (herunder at få fremtonet, at du er villig til kontakt) Anerkendelse Stor betydning i telefonkontakten, da kontakten er: Uden kropssprog Nogle gange meget kortvarig Afgørende for den følgende kontakt Afgørende for hvilke oplysninger du får

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Lukker afÅbner op Nej, vi har ikke flere tider!Fortæl mig mere om det Hvorfor ringede du ikke i telefontiden?Kan du give nogle eksempler? Du ringer altid når vi har travltEr du bange for at det er noget alvorligt? Lægen vil ikke have flere patienter i dagEr du tilfreds med dette svar/denne løsning? Hvis du vidste, hvor travlt vi harHvornår har du haft det sådan? Det kommer virkelig an på, hvad du fejlerHvordan føles det? Har du selv overvejet, hvordan du.. Det betyder meget, hvordan det siges..

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Jeg er o.k. Du er o.k. Jeg er ikke o.k. Du er o.k. Jeg er o.k. Du er ikke o.k. Jeg er ikke o.k. Du er ikke o.k. Transaktionsanalyse

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Samtaler hvor du er udfordret i ”jeg er o.k. – du er o.k.” : Utilfredse patienter (med tidligere behandling, ventetid i tlf m.m.) Patienter, hvor du er klemt mellem tider i klinikken og ønsket fra patienten om en tid Psykisk syge patienter Målet er at egen kommunikation er anerkendende og empatisk. Vigtigt med opbakning fra kolleger, ikke mindst læger. Om nødvendigt tager lægen situationen om med patienten.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Medicinbestilling Hurra for FMK, nu muligt at se medicin direkte i medicinskema, selvom det er udskrevet af andre Ok at forny vanlig medicin, OBS om aftaler for morfika, sovemedicin og stærkt vanedannende beroligende medicin Spørg eller tjek med patienten om der er styr på næste kontrol Lav aldrig recept, selvom patienten plæderer for det. Henvis til lægen via en tid eller lægens telefontid

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Telefonvisitation: GIV JER TID TIL AT LYTTE Vigtigt hurtigt at afklare: Hvad henvendelsen drejer sig om Hvilke forventninger har patienten? Hvad har patienten gjort sig af overvejelser?

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Telefonvisitation Telefonvisitationens 3 trin 1. Indsamling af oplysninger 2. Triage 3. Råd

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Trin 1 - Indsamling af oplysninger Formålet er at uddybe problemet eller klagen. Som visitator skal man være lyttende og stimulerende. I vanskelige tilfælde kan man evt. tage udgangspunkt i følgende generelle råd om kommunikation: Begynd med åbne spørgsmål. –”Hvad er grunden til at du ringer”? –”Hvad er problemet”? –”Hvad er symptomerne”? Gør patienten tilpas. – "Det var godt at du ringede om dette" Spørg ind til den præcise karakter af problemet. –”Hvad mener du med "at være svimmel”? Ved at spørge til patientens angst og uro kan man ofte komme frem til problemets kerne. – ”Hvad er du bekymret for”? – ”Er du urolig”?

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Hvad er egentlig hovedårsagen til henvendelsen? – "Hvad er dit spørgsmål egentlig"? Spørg evt. til patientens forventninger. –”Hvad ønsker du, der skal ske nu”? Ofte kan det være god ide at supplere med spørgsmål som: – ”Hvor længe har det varet”? –”Hvordan er det forløbet: er det blevet værre, uændret eller måske blevet bedre”? –”Er der andre symptomer”? –”Har du andre sygdomme – tager du noget medicin”? Hvis det er en anden end patienten, der ringer: – ”Kan patienten selv komme til telefonen”? – Hvis ikke: ”hvorfor ikke”? Når henvendelsesårsagen er klar, anvendes de strukturerede spørgsmål under fanebladet ”Spørgsmål” for den tilstand som bedst svarer til patientens problem.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Trin 2 – Triage Triage betyder at træffe en beslutning om hvor hurtigt en patient skal ses af lægen (’triage’ kommer fra det franske verbum ’trier’ - at sortere, triage = sortering). Visitator vælger på baggrund af de indsamlede oplysninger og visitationsguidens anvisninger en visitationskategori: rød, gul eller grøn. Visitator beslutter kontaktformen (om lægen skal ringe eller tage på hjemmebesøg eller om patienten skal komme til konsultationen eller indlægges). Ved tvivl skal visitator rådføre sig med lægen. Ved røde tilstande skal visitator advisere lægen inden der tages beslutning om en visitationskategori. Foruden visitationskriterierne er der en række generelle forhold der har betydning for hvor hurtigt en patient skal ses af lægen. Visitationskategorien kan opgraderes i følgende situationer: –Patienter med flere lidelser (komorbiditet) eller stort medicinforbrug. –Formindsket modstandskraft fx pga. kemoterapi eller AIDS. –Gentagne kontakter vedrørende samme problem. –Kommunikationsproblemer. –Uklar henvendelsesårsag. –Utryg fornemmelse hos visitator.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Trin 3 - Råd Hvis det besluttes at patienten skal have en konsultation hos lægen, kan det ofte være nyttigt at give patienten råd om, hvad der kan gøres indtil konsultationen finder sted. Hvis ikke der er behov for kontakt med lægen, kan visitator give patienten råd om selvbehandling. Visitators råd gives med udgangspunkt i fanebladet ”Almindelige råd” for hver enkel tilstand. Visitator kan tillige håndtere organisatoriske spørgsmål og fornyelse af recepter. Visitator skal til sidst vurdere om patienten, eller den indringende, er tilfreds med visitationen. Hvis dette ikke er tilfældet, bør man spørge om grunden til dette. Svaret kan muligvis give nye oplysninger, som kan føre til en justering af visitationen.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeanne Vium – Hillerød Cases Afslutning på dagen Gennemgang af målet for i dag Hvordan har vi arbejdet med målet i dag?