Nyt om trafik ulykker, hvor Politiet har indberettet Glat føre Jens Kristian Fonnesbech September 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EM 2005 Logistik 1 © DBTU ob beskrivelse.PPT / 11. marts 2004 / Kim D. Jensen Logistik hjælpere til EM 2005 (Chauffør, Guide, Booker & Souchef) Beskrivelse.
Advertisements

Finsnitteren registrerer fugtighed og udbytte
- en kort introduktion.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Dataopsamling og GPS-styring
Danmarks Veje Foranalyse
Autopiloter på traktorer og mejetærskere
Brug af GIS i skadestuer
Projekt måleredskaber
Hjerte-Lunge-Redning
Psykologi, Human Factors og HCI
Pressen og Danmarks Statistik Statistisk Forening, marts 2006.
Case.
Statistik 1 – Lektion 5 By, energi & miljø, forår 2010 v. Morten Skou Nicolaisen.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Evaluering af Turdagbøger 9. – 10. Semester Trafik- og Byplanlægning Aalborg Universitet Speciale,
Om variation og varians
ATV september 2009 Hvordan kommer vi videre Richard Thomsen Statsgeolog Afdeling for grundvands- og kvartærgeologiskkortlægning GEUS.
Kartofler til Medicinproduktion
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Regulativtyper Keep it simpel.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje Vi kører bil, når vi kører bil – i kommunen! Samarbejde om Sikker Trafik – workshop 1. oktober 2014/ seniorprojektleder.
GPS-systemet I rummet 24+ Satellitter Konfigurationen sendes til brugeren på Jorden Monitor Stations Diego Garcia Ascension Island Kwajalein Hawaii Colorado.
Statistik for geografer Lektion 4. Tidsrække Analyse Proces som varierer over tid Observationer til bestemte tidspunkter Eksempler Proces som varierer.
Statistik for geografer
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Kommunernes behov (for pejledata og potentialekort) til planlægning og administration. Miljøingeniør Jens Christian Roesen Nielsen, Hjørring Kommune. Geolog.
Statistik for geografer
VINTERMAN. Ruter der er lagt ind i Vinterman Der er foretaget ruteoptimering på alle ruter der er lagt i vinterman 4 klasse 1 ruter saltruter længde 42.
Kvantitative metoder.
Faste kørespor i Australien Konsulent Hans Henrik Pedersen Landscentret, Byggeri og Teknik Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik.
1 Regulativtyper Keep it simpel. Regulativtyper MANNING Robert 1816 –1897.
Roddybde af efterafgrøder
Statistik for geografer
Fysiske målinger på mælk
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Alternative tømidler Udførelse i Vintertjenesten Københavns Kommune
Fremkommelighed, trafiksikkerhed, miljø og økonomi Strategi for vintertjeneste Freddy Knudsen, Vejdirektoratet.
Vurdering af kommunernes implementeringen af ”National handlingsplan til forebyggelse af hepatitis C blandt stofmisbrugere” Afdelingslæge, Ph d Jan Fouchard.
FARMTEST. ANVENDELSE AF MEKANISK BLANDET GØDNING HENNING SJØRSLEV LYNGVIG SPECIALKONSULENT, MARKTEKNIK SEGES.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Fremtidens vintertjeneste Ny kommune, hvad nu. Ved Teknisk Chef Jens Kristian Fonnesbech
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Nyt setup for Vintertjenesten i Danmark Christian Sylvest August 2008.
- en regional nicheopgave med relativ stor bevågenhed JORDFORURENING.
Vintertjenesten 2007 – 2008 i Assens Kommune Vej- og trafikchef Poul-Henning Nielsen.
Udvikling Af Vintertjeneste Jens Kristian Fonnesbech
Manufacturing Intelligence
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
21. september 2016 Louise Høst, Plan- og Arbejdsmarkedsdirektør
Projekter frem mod Udbud 2017
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Septoriamodel med vejrdata versus en septoria timer i afgrøden
GPS styret Saltning af veje Jens Kristian Fonnesbech
Prosulfcarb i økologiske frugter. Hvad er problemet for økologerne?
Behandling af leverandørfaktura
Tilfredshedsundersøgelse
Indsatsteori for Statistik
Den naturvidenskabelige metode
Kommunikation i flyvehøjde
Fremtidens Vintertjeneste Prognoser for Strækningsvejr
Forbundsstyrelsesmøde
Udpegning af indsatsområder for beskyttelse af nitrat i amterne
Planlægning og forberedelse af sprøjtearbejdet sikrer, at der kan tages de nødvendige forholdsregler til at minimere risikoen for at forurene omgivelserne.
Vintertjeneste på stier i Svendborg Kommune
Status for energibesparelser på selvejeområdet
Præsentationens transcript:

Nyt om trafik ulykker, hvor Politiet har indberettet Glat føre Jens Kristian Fonnesbech September 2010

Nyt om trafik ulykker, hvor Politiet har indberettet Glat føre Jens Kristian Fonnesbech September 2010

På Island okt viste jeg følgende Glat føre uheld i Nordfyns kommune Vinter 2005/6 7 uheld Vinter 2006/7 5 uheld Præcisions spredning gennemføres på store veje Vinter 2007/8 1 uheld Vinter 2008/9 2 uheld – Med spørgsmålet Skal vi undersøge om tallene kan overføres til al vintertjeneste? Jens Kristian Fonnesbech,

Statistiks vurdering af trafikuheld Teoretisk er det kompliceret statistisk at arbejde med noget så tilfældigt som trafikuheld! Derfor er ”Det italienske flag” blevet udarbejdet til praktisk brug. Udleveres Jens Kristian Fonnesbech,

Før og efter! ”Efter” er nemt: 3 uheld (indberetning bruges altid) Men ”før” – 12 uheld (umiddelbart korrekt, men bør basseres på større data grundlag) Resultat hvis tallet bruges ”Markant mindre” Fyns Amts tal giver et bedre datagrundlag. Jens Kristian Fonnesbech,

Fyns amt Ca km store veje. Optælling af uheld med glat føre. – 3 vintre, – 1 årligt uheld med glat føre / 35 km vej På Nordfyn 150 km store veje (gl amtsvej) I to vintre (2*150 km / 35 km) Giver mellem 8 og 9 uheld Jens Kristian Fonnesbech,

Det Italienske flag Brug 8 uheld som ”Før” Hvis ”Efter” var på 4 uheld ville resultatet på 95% niveau være ”Markant mindre” ”Efter” var på 3 uheld! Jens Kristian Fonnesbech,

”Markant mindre.” Mulige forklaringer. ”Naturlige svingninger i vinterens hårdhed”. Se Trafik og Veje, marts Udleveres Jens Kristian Fonnesbech,

Spredning med spredeskive er altid upræcis. Spredning med dyser kan være meget præcis. GPS styret spredning med dyser kan være utrolig præcis. Jens Kristian Fonnesbech,

Spredeskive Viden: ”Saltspredningsforsøg 2000, Århus lufthavn”: II alt 58 spredninger HHeraf gav 3 spredninger < 15 % af saltet i det ene spor! DDet er 70 % under planlagt/bestilt mængde! Direkte udregnet betyder det, at hvis vagten kun har bestilt 3 gange mere salt end nødvendigt, er der risiko for glatføre på 2,5 km, når du kører 100 km. Målinger i Fyns Amt viste det samme Også de nu kendte målinger her fra Bygholm.

Præcisions spredning Test dyser (Fyns Amt, 80 km/time). – +- 25% af planlagt/bestilt mængde pr. meter! – +- 20% pr spor! Daglig kontrol – Ved kørsel bag en dysespreder kan det tydelig ses hvor den enkelte dyse rammer vejen og at vandet bliver liggende!

Kan og vil I finde ruter hvor vi kan verificere resultatet. I Danmark er potentialet, mellem 15 og 26 dræbte hvert år? Jens Kristian Fonnesbech September 2010