Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnita Nøhr Redigeret for ca. et år siden
1
Fremtidens Vintertjeneste Prognoser for Strækningsvejr
Nordisk Vejteknisk Forbund København d. 11. maj 2007 Torben Strunge Pedersen Danmarks Meteorologiske Institut
2
Disposition Hvad forstås med strækningsvejr ? En mulig prognosemetode
Hvad er potentialet ? Kvaliteten af strækningsprognoser Fremtiden
3
Hvad er strækningsvejr?
I eksisterende “state of the art” glatførevarslingssystemer fokuseres på de enkelte glatførestationer Ved strækningsvejr fokuseres på hele vejstrækningen
4
Hvad er strækningsvejr?
Alarmstatus for individuelle glatføre-stationer versus strækningsvejr
5
Isbil med sensorer – Thermal mapping
6
Thermal mapping, Halskov - Ringsted
Målingerne er for hhv. højre og venstre vejbane
7
Middel Thermal Mapping profil
8
GPS udstyrede spredere
Spredere med GPS kan allerede nu automatisk styre spredemønstret i forhold til vejens omgivelser (buslommer, vigebaner med videre) Med pålidelige vejrprognoser for vejstrækninger kan automatiseringen tages et skridt videre - en automatisk variabel dosering af salt langs strækningen
9
Infrarød sensor monteret på spreder
Dette giver mulighed for validering af strækningsprognoser
10
Strækningsprognose - en metode
Baseret på punktprognoser “nær” ruten laves prognoser for 2 km delstrækninger ved interpolation Bemærk denne metode anvender ikke observationerne fra den infrarøde sensor
11
Prognosekvalitet At lave en prognose er let
Men hvad er kvaliteten ? Her ses på kvalitet gennem to mål Middel Afvigelse (MA) Middel Absolut Afvigelse (MAA)
12
Prognosekvalitet – nuværende system
NWP versus RCM MAA – glatførestationer
13
Prognosekvalitet – hypotetisk rute
14
“Strækningsprognose” - potentiale
15
Rute VA 4 – delt i tredive ”2 km dele”
16
Målinger fra spredere 2005 – 2006 sæsonen
102 kørsler til rådighed (varighed fra minutter til ca. 4 timer) målinger i alt Tidsmidling (1 min.) og allokering til den tilsvarende 2 km vejstrækning reducerer de til rådighed værende målinger til 5.844
17
Fordeling af målingerne langs ruten
18
Sammenligning med observationer
Infrarøde sensormålinger af vejtemperatur sammenlignet med glatførestationen Starup MA grader MAA grader
19
Prognose (3 timer) versus observationer - eksempel
20
Prognose (3 timer) versus observationer MA
21
Prognose (3 timer) versus observationer MAA
22
Fremtiden Den nære fremtid (nu) Den ikke så fjerne fremtid
Integration af data fra de infrarøde sensorer i selve strækningsprognosen Inddragelse af flere ruter Den ikke så fjerne fremtid Inddrage flere parametre i valideringen (specielt dugpunktet) Brug af strækningsprognoser til at variere doseringen af salt langs ruter Og så – endelig Integration af strækningsprognoser i spredere så doseringen styres automatisk langs ruterne
23
Konklusion Teknologien til at udvikle og validere strækningsprognoser er til rådighed Dette pilotstudie viser, at kvaliteten er næsten sammenlignelig med den kendte fra ”state of the art” punkt-prognoser Glatførestationer er essentielle for en god prognosekvalitet (både for punkt- og strækningsprognoser)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.